2014-01-01

#435: Vydavatelství a jejich klenoty v roce 2013

Moje ohlédnutí za rokem 2013 bilancuje i to, co se povedlo jednotlivým nakladatelstvím, která vydávají komiks. Vybral jsem větší nakladatelské domy a jen stručně zhodnotil, co zajímavého u nich vyšlo. U každého jsem pak vybral jeden komiks, který rozhodně stojí za to. Vzhledem k tomu, že některé komiksy jsem vybral pro článek "Komiksový rok 2013 v pozitivech", rozhodl jsem se vybrat i jiné komiksy.

BB/art
BB/art rozhodně zaujal tím, že vydával v podstatě jeden komiks týdně, což bylo tempo, které se pro rok 2014 už nepodaří udržet - koneckonců, bylo to veřejně oznámeno. Nakladatelství se zaměřilo na DC Comics a přeložilo dost jeho komiksů, což se ukázalo jako dobrý komerční tah. Osobně si vážím spíše komiksů jako "Jeruzalém" nebo "Planetary" a právě "Planetary", konkrétně první knihu, bych zvolil tím nejlepším, čím mě BB/art v roce 2013 oslnil.

Crew
Crew skvěle pokračuje s mangou, podařilo se jí obnovit dvě vředy, které Netopejr nezvládal ("Mýty" a "Lucifer"), vydalo evropské komiksy, ale také dalo nový formát magazínu "Crew" a začalo vydávat měsíčník "Bart Simpson". Doufám, že byl rok 2013 pro nakladatelství úspěšný i finančně a že bude pokračovat ve svém neskutečném tempu. Jako nejlepší komiks jsem trochu na vážkách. Dostal mě "Gantz", ale neskutečně rád jsem za "Kameňák". A vzhledem k tomu, že "Borgia" mě až tak neodrovnala (recenze bude brzy) a "Soví tribunál" jsem uvedl jinde, volím právě knihu s Moorovým legendárním komiksem jako jednu z těch nejlepších, co Crew v roce 2013.

Comics Centrum
Comics Centrum nevydalo velké množství komiksů, a tak by nemělo být zas tak těžké vybírat. Přesto těch komiksů, které vynikají, je více. Někdo řekne jako nejlepší "Ragemoor", jiný "Darebáka". Já říkám, že z hlediska kresby prostě vyhrává "Drsná škola". I když je příběh v podstatě o ničem, požitek z kresby to dost zásadně vynahrazuje.

Albatros
Albatros toho má na svědomí celkem dost, hlavně přes své dceřiné společnosti, ale i přímo v jeho stáji vyšly komiksy, které stojí za připomenutí. Hlavně bych vyzdvihl knihu "Karel Franta: Kniha komiksů". Následující čtyři nakladatelství patří pod stáj Albatrosu, takže k nim jen krátce to nejlepší, co u nich vyšlo.

CooBoo (patří pod Albatros Media)
"Pupíky 6" jsem jmenoval v jiném článku, a tak jsem rád, že vyšel sešit "Leonardo 7", který výrazně napravil reputaci po nepovedeném šestém dílu.

Plus (patří pod Albatros Media)
Tady není moc v čem vybírat - "1001 komiksů, které musíte přečíst, než zemřete".

XYZ (patří pod Albatros Media)
Jako nejlepší komiks jednoznačně "Zlatá kniha komiksů Vlastislava Tomana".

Computer Press (patří pod Albatros Media)
Opět jasný výběr - "Kyanid a Štěstí".

Grada Publishing
Grada především pokračuje ve vydávání adaptací klasických literárních děl, a tak spíš dílo, které v portfoliu nakladatelství vyniká nejvíce - "Opráski sčeskí historje anep fšichni zmikunďi národa".

Mladá fronta
Největším projektem mladé fronty je série "Malý princ", ale jako nejzajímavější komiks bych vybral "Pozemšťana!". Dětské komiksy je prostě možné tvořit kvalitně a s nápadem.

Meander
Meander vydal rovnou čtyři komiksy, což se nezdá tolik, ale za jeden rok je to od tohoto nakladatelství nejvíce. Nutno říct, že ani jeden není špatný. U mě vyhrává "Svoboda!".

Zoner Press
I když mě potěšilo "Líbání zakázáno", tak stejně to u mě prostě vyhrává Petr Kopl a jeho komiksy, konkrétně pak "Poslední případ".

Těch vydavatelství je samozřejmě více a bylo by třeba ocenit i ty, kteří vydávají sami, na vlastní náklad mimo nakladatelství. Jsou zde pak zajímavé projekty jako "BubbleGun". Stejně tak by bylo třeba vyzdvihnout ty, kteří se snaží o oživení zájmu o Foglarovy a foglarovské komiksy - o to se snaží Olympia a Václav Vávra. Arbor Vitae potěšilo (a v něčem i zklamalo) druhým vydáním monografie "Kája Saudek", Novela Bohemica zase vydala dva nové sešity s Fanoušem, Petrkov se pak soustředí na tvorbu Pavla Čecha. Aldente nás dál krmí undergroundem a Archa překvapila "Starými mistry". Bilancovat je rozhodně co a já jsem se snažil hlavně ukázat na to, že komiks na českém trhu už je neskutečně žánrově bohatý, jen je třeba to vidět. Ta bohatost totiž spočívá i v kvalitě.

Žádné komentáře:

Okomentovat