2017-10-25

#DP20: DC Universe: Rebirth - 70%

Scénář: Geoff Johns
Kresba: Gary Frank, Ethan Van Sciver, Ivan Reis, Phil Jimenez

"DC Universe: Rebirth" je sešit, který vyšel v roce 2016 a podílel se na něm scénárista Geoff Johns, který se proslavil zejména svou prací na sérii "Green Lantern", jež získala od čtenářů hodně kladných recenzí. Není tedy divu, že ho společnost DC najala k tvorbě zmíněného sešitu spolu se čtyřmi různými kreslíři. Po delším odstupu od vydání se mi podařilo na čtení najít čas a tím pádem se s vámi můžu podělit o můj vlastní názor na kritiky vysoce uznávaný komiks, který podle mnohých patří mezi jedny z těch nejlepších komiksů za minulý rok. Nuže, dokázal Johns napsat excelentní dílo? Rozhodně ne, avšak určitě nejde o průšvih.

Příběh se časově odehrává po událostech komiksů "Justice League 50" a "Superman 52". Je rozdělen na 5 kapitol, přičemž ta poslední funguje jakožto epilog. Každopádně, o příběhu vám toho moc nemůžu říci, jelikož bych vám kvůli tomu musel vyzradit jeho důležité části, což rozhodně nechci. Budu tedy muset mluvit stručněji. Důležité je, že hlavním hrdinou je Wally West, který účinkoval mezi hrdiny pod identitou Kid Flash a jde o jednu z nejdůležitějších postav z Flashovy mytologie. Sám Wally k nám mluví prostřednictvím žluto-červených rámečků a provází nás celým dějem. Nutno říci, že toto je jedno velké pozitivum, protože díky tomu některé důležité pasáže dokážou více vyniknout z emočního hlediska. Jelikož zde emoce hrají v mnoha případech dost velkou roli, tak bych něco takového pochválil. V této věci komiks opravdu exceluje, ale zároveň vyvstává jeden dost velký problém. Občas se to v ději s emocemi až moc přehání, což na vás někdy nemusí působit přirozeně. Zrovna tohle byl obrovský problém celé druhé kapitoly jménem "Legacy". Tohle je jeden z důvodů, díky kterému bych celou druhou kapitolu zařadil mezi slabší článek celého "DC Universe: Rebirth". Naštěstí však další hodně emocionální momenty byly napsány dobře, takže vám budou připadat v pohodě.

Jak jsem již zmínil, druhá kapitola patří mezi ty slabší kapitoly, moc vás tím pádem nezaujmou dialogy, které nebyly zdařilé. Stejně bych mohl hodnotit i zvraty, které mi také nepřišly skvělé. Navíc, kresba se příliš nevyvedla. Co mi na ní nejvíce vadilo, byly obličeje, protože mi mnohdy přišlo, že většina postav je nemá moc dobře nakreslené. Dokonce na jednom panelu šlo vidět, jak jeden totálně špatně nakreslený úsměv může zkazit celkový dojem z jedné krásné konverzace mezi postavami. Taktéž bych napsal něco málo o epilogu, ten podle mě nebyl moc zajímavý. Na druhou stranu, vykreslen nebyl špatně, zároveň byl hodně otevřený, díky čemuž mají autoři možnost se k mnoha událostem, na které v celém "DC Universe: Rebirth" nemáme dostatečné odpovědi, v případných dalších sériích vracet. Nyní můžeme přejít na více pozitivní část této recenze.

První kapitola s tou třetí je bezpochyby tou nejlepší částí celého sešitu. Scénář skvěle funguje, vůbec z něj nemáte špatný dojem, dialogy byly skvěle napsány, k tomu zde máte výborné momenty. Kreslíři si navíc u obou dvou již zmíněných kapitol opravdu dost vyhráli. Hodně stránek sází nejenom na detailně prokreslené prostředí či na různorodé drobnosti v prokreslených objektech (hodinky zde například jsou pěkně propracované), ale také na využití barev. Charaktery zde kvůli výrazným barvám výborně vynikají. Zejména na panelech, kde se nachází temné prostředí, vypadají hrdinové hodně pěkně. Vše ohledně kresby platí také pro čtvrtou kapitolu, k níž bych se milerád chtěl vyjádřit. Za sebe můžu říci, že rozhodně byla dobrá, ale nebyla tak dokonalá jako ty předchozí dvě, o kterých již bylo psáno. Jistě, byly zde okamžiky, které vynikaly, zároveň však i tady došlo na emocionální chvíle, z nichž nebyla cítit přirozenost. Měl jsem tím pádem stejný problém podobně jako v druhé kapitole, jen to nebylo tak extrémní, jak by se mohlo zdát. Každopádně, potěšil mě moment odkazující na jedno jisté dílo od Alana Moora.

Pokud jste fanoušci DC a zároveň byste chtěli povedený sešit fungující jako úvod pro aktuální série, rozhodně si zkuste přečíst "DC Universe: Rebirth". Sice nejde o převratný kousek a určitě nečekejte hodnocení 90 až 100 %, ale jedná se o kvalitní četbu, což se cení. Geoff Johns tento sešit napsal solidně a uvidíme, co se bude v rámci aktuálních sérií dít v budoucnu.