2015-11-30

#1049: Batman: Rok nula - Tajné město - 85 %

Batman: Rok nula - Tajné město (Batman: Zero Year - Secret City)
Vydalo nakladatelství Crew v brožované vazbě a v pevné vazbě v roce 2015. Původně vyšlo jako čísla 21 až 24 ve druhé řadě série "Batman" a jako "Batman Zero Year: The Director's Cut 1" u nakladatelství DC Comics. Souborně v originále komiks vyšel jako "Batman: Zero Year - Secret City" poprvé v roce 2014 u DC Comics. České vydání má 176 stran a prodává se v plné ceně za 449 Kč (brožovaná vazba) a 669 Kč (pevná vazba).
Knihu zakoupíte se slevou v knihkupectví Minotaur.

Scénář: Scott Snyder a James Tynion IV
Kresba: Greg Capullo, Danny Miki a Rafael Albuquerque

Tak nějak se dalo počítat s tím, že Snyder neudrží až tak vysokou kvalitu v každé knize. V tomhle případě jsem měl skutečně pocit, že už to není tak skvělé jako předchozí díly. Tím netvrdím, že čtvrtá kniha, která u nás z nové série "Batman" vyšla, je špatná, ale přece jen ty předcházející mi přišly zajímavější, celkově silnější. Možná je to tím, že se Snyder vrací ke kořenům, možná je to tím, že se noří do něčeho, co mělo zůstat tabu a nemělo se o tom tolik mluvit. Možná je to prostě jen tím, že si myslím, že to, co stvořil Alan Moore, je nedotknutelné. Ale Scott Snyder tak činí přece jen s grácií sobě vlastní a jen potvrzuje, že je nesmírně schopný scenáristou.

Proč mluvím o Alanovi Moorovi? Jednoduše proto, že Scott Snyder si vzal flashbackový příběh, který se objevuje v komiksu "Kameňák", a kolem něj začíná stavět jak mytologii Batmana a jeho začátku, tak mytologii dalších postav, jako jsou Riddler anebo Joker. Tedy předpokládám, že v tomhle směru se Snyder příliš neodchýlí a skutečně využívá to, co bylo Alanem Moorem rozpracováno, jako odrazový můstek k tomu, aby vytvořil začátky Batmana ještě komplexnější, alespoň tedy v tom jeho provedení. Tím si vytváří svou vlastní mytologii a skutečně buduje nové základy Batmanova světa, což se pro projekt "The New 52" i tak nějak očekávalo. Ty změny nejsou radikální, ale nejsou ani malé.

Scott Snyder je v tomhle přece jen schopný člověk a jsem si jistý, že by byl schopen z ničeho vystavět funkční mytologii. Tady si bere postavy a prvky, které jsou známé, a dává je do nových anebo širších souvislostí. A dělá to přesně stylem, jako to udělal i Alan Moore. Na konci se nabízí jedno vysvětlení, které je poměrně logické. Jenže pak je zde ještě další. A další. A další. Není jasné, co bude následovat, není jasné, co se vlastně stalo a kdo byl Red Hoodem, tajemnou postavou v červené přilbici. A tohle je právě krásná síla této postavy. Neukázat ji, neříct, kdo to skutečně je, neodhalit její původ. Je to na ní trochu frustrující, ale zároveň je to její nejsilnější stránka. Ano, některá vysvětlení se jasně nabízejí, ale se znalostí Batmanova světa se mohou kroutit a vytvářet i trochu jiné dojmy.

Takže o čem vlastně je příběh "Batman: Rok nula - Tajné město"? Je o tom, jak se z Bruce Wayna, který utekl z Gothamu, stává Bruce Wayne, který se vrátil, je o tom, jak se z Bruce Wayne stává Batman a možná také o tom, jak se z Batmana zase zpátky stává Bruce Wayne. Scott Snyder velmi dobře akcentuje skutečnost, že Bruce Wayne je vlastně vykořeněná postava, která se snaží najít svůj smysl. Je to velmi dobré z hlediska psychologického, což je obecně silná stránka Snyderových komiksů. Ale celkově je to dobré i z hlediska příběhového, kdy Scott spřádá jednotlivé nitky, aby je nakonec spletl dohromady, vy jste byli spokojení, že to má závěr, ale navíc k tomu dostanete možnost ještě něčeho dalšího, něčeho navíc. Tahle dějová komplexnost je výborná. A přitom se pořád něco děje, pořád se buduje mýtus nejen Batmana, ale i dalších postav.

"Batman: Rok nula - Tajné město" je knihou velmi dobrou, která nesnižuje laťku série nijak zásadně, ale osobně se trochu bojím, jak to bude dál. Závěr s Riddlerem už mi přišel spíše trochu jako úlitba fanouškům, na druhou stranu jsou v příběhu zvraty a momenty, které jsou v podstatě geniální. Tohle je prostě Batman, kterého pořád stojí za to číst, který má výborný příběh a nenudí, navíc nabízí i víc. Tady jsou sekvence, o kterých můžete přemýšlet. Namáháte i svou vlastní hlavu, nejen oči. A k tomu máte skvělou kresbu všech zúčastněných kreslířů. Batman si tak pořád drží výrazný nadprůměr, ale přece jen mě nedokázal odrovnat tak, jako předchozí knihy.

Komiks "Batman: Rok nula - Tajné město" zakoupíte na stránkách knihkupectví Arkham v brožované vazbě nebo v pevné vazbě.

Na Comics Blogu najdete recenze na knihy:
"Batman: Soví tribunál"
"Batman: Soví město"
"Batman: Smrt rodiny"

6 komentářů:

  1. A nebylo to tak s Red Hoodem i v původním padesátkovém netopýrovi, že to byla jakože vracející se postava, o níž nikdo nevěděl, kdo to je? Podle stručného prošustění Tajného města mi totiž přijde, že se autoři silně vrací k původním prvkům Batmana, jako je kostým s krátkými fialovými rukavicemi nebo červený Batmobil. (a btw. tenhle návrat k prapůvodnímu netopýrovi je to jediné, co mě ke koupi současného Batmana láká, protože Snyderův run mi jde těžce proti srsti.)

    OdpovědětVymazat
  2. Je to možné, že se vrací až k prapůvodu, ale celkově mi zápletka přišla velmi podobná jako v případě Kameňáku, jen rozšířená.

    OdpovědětVymazat
  3. Připadá mi, že kdyby Batman neměl svou "mytologii", tak by současní autoři neměli o čem psát. Nicméně tomuhle šanci ještě dám. A taky jsem zvědav, co s tím Kameňákem provedli...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To je asi částečně pravda, ono je to stejně hlavně o tom se vracet anebo na sebe vršit nové, relativně nudné záporáky, což tak trochu dělá Batman Detective Comics

      Vymazat
    2. Možná je to tím, že nás vydavatelství Crew zmlsalo. Jak tu dlouho byli jediní komiksoví vydavatelé, tak vydali ty největší špeky, a já díky tomu získal pocit, že všechny Batmanovy příběhy jsou podobný nářez jako Kameňák, Rok jedna nebo TDKR. A místo toho jsou mainstreamové příběhy opravdu o nudném vršení klišé a nových záporáků, a jen čas od času mezi tou šedí probleskne geniální komiks.

      Vymazat
    3. Máme podobné pocity :-) Já tohle mám i s Marvelem... Těch skutečně dobrých příběhů je pár, těch ostatních je až moc. ale vydavatelství do nich budou muset sáhnout, protože ty nejlepší už tu jsou.

      Vymazat