2017-09-17

#DP08: Generations 2: The Phoenix - 70%

Scénář: Cullen Bunn
Kresba: R. B. Silva

Máme tady druhé číslo z aktuální marvelovské série "Generations" a s ním rovnou dvě verze mutantky Jean Grey, kterou mnozí znáte zejména díky knize "Ultimátní komiksový komplet 2: Uncanny X-Men - Dark Phoenix", v níž došlo k jednomu z nejtemnějších momentů za celou historii X-Menů. Abych byl upřímný, vůbec jsem nevěděl, co od tohoto sešitu čekat a nevěděl jsem, jestli se těšit, nebo ne. Mně totiž Jean jako členka X-Menů přišla oproti jiným jedincům jako slabší článek týmu. Z nějakého záhadného důvodu mi nepřišla tak zajímavá, abych si ji oblíbil. Navíc, tento sešit měl psát Cullen Bunn, jehož určitě znáte kvůli slabším kouskům z "Ultimátního komiksového kompletu". Jmenovitě bych zmínil například katastrofálně špatný "Ultimátní komiksový komplet 74: Samotný strach, část první" a "Ultimátní komiksový komplet 75: Samotný strach, část druhá" nebo průměrně působící "Ultimátní komiksový komplet 79: Válečné jizvy". V době psaní této recenze mám za sebou knihu "Ultimátní komiksový komplet 145: Deadpool's Secret Secret Wars", která mi přišla opravdu hrozná, takže byly obavy velké. Zas na druhou stranu, má očekávání byla veliká kvůli tomu, že tento sešit měl ukázat charakter staré Jean se sílou kosmické entity Phoenix a nové mladé Jean, ta aktuálně vystupuje ve své vlastní sérii, která dostane během plánované události "Marvel Legacy" již své osmé číslo. Každopádně, nakonec jsem byl mile překvapen.

Příběh je ve srovnání s předchozím sešitem ze série "Generations" výrazně propracovanější. Mladá Jean se ze záhadného důvodu ocitne na neznámém ostrově, načež na nás začne mluvit prostřednictvím žlutých rámečků. Sama půjde ostrov prozkoumat. Kromě několika lidí najde jednu důležitou osobu - starou Jean Grey z minulosti s neuvěřitelnou mocí, která si čte knihu o mutantech. Od tohoto momentu se mladá Jean rozhodne, že ji zkusí přemluvit, aby si spolu společně popovídaly o samotné síle Phoenix, jelikož sama nechce být ovládnuta takovou kosmickou silou vzhledem k tomu, že způsobila v minulosti mnoho škod a kdyby neexistovala, tak by pravděpodobně nedošlo na hromadnou bitvu mezi Avengers a X-Meny. Dál už se víceméně odvíjí děj, ke kterému už toho moc prozrazovat nebudu, nechci vám totiž zkazit zážitek ze čtení.

Pokud bych měl "Generations 2: The Phoenix" porovnat s "Generations 1: The Strongest", tak jsou ty první zmíněné lepší zejména díky tomu, že obě dvě generace zde měly dostatek prostoru pro projevení svého vlastního charakteru, můžete se tím pádem ztotožnit s oběma verzemi členky X-Menů. Zejména ta mladší vás zaujme už kvůli tomu, že ona sama nechce být taková, jaká byla její starší verze. Navíc, musím pochválit obrovské množství interakcí, které sice byly také v prvním čísle "Generations", ale když bych je měl porovnat, tak ty z čísla druhého jsou o poznání mnohem více propracované. Komiks se navíc čte skvěle díky jeho tempu, protože kromě povedených klidnějších pasáží tady najdeme také pěkně nakreslené akční scény. Když už zmiňuji kresbu, tak o tu se postaral R. B. Silva. Jeho styl mi nevadil a podle mě se zde hodil, jelikož dokázal pěkně vykreslit rysy obou ženských postav. Mnohdy sice kresba byla až moc dětská, tudíž při některých panelech nebyly na sto procent dokonale vykresleny obličeje, ale i přesto bych s ní neměl problém. Ten styl se pro účely tohoto komiksu prostě hodil.

Nebudu samozřejmě čistě chválit, "Generations 2: The Phoenix" byla v jednom ohledu hodně slabá po stránce kvality, konkrétně v závěru. Poslední fáze, kdy dochází k souboji mezi Phoenix (neboli starou Jean) a jistou kosmickou bytostí, jejíž jméno bych nechtěl zmiňovat. Ta podle mě byla ze všech částí tohoto sešitu nejslabší, protože chtěla z nějakého záhadného důvodu být více vážná, čímž ztrácel komiks na tempu. Zároveň se začaly řešit záležitosti kolem jedné planety a síly Phoenix, což bych dal jako další negativní bod. Ke konci už mi přišlo, že Bunn nevěděl, jak toto číslo natáhnout na třicet stránek, proto musel přidat pasáž ve vesmíru. Tady ani nemůže vyniknout kreslířský styl, protože se k vážnému komiksu moc nehodí. Zas na druhou stranu, příběh měl výborné zakončení, které mě hodně překvapilo. Stejně tak oceňuji menší roli jedné z nejznámějších kladných kosmických postav. Bohužel, i přesto mi celkové zakončení přišlo slabší.

Teď sice možná vyznívám negativně, ale podle mě byl sešit "Generations 2: The Phoenix" nakonec povedený. Na své poměry ho Cullen Bunn napsal dobře a Silva se svým stylem pěkně nakreslil. Celkové zakončení sice mohlo být lepší, ale i tak bych vám doporučil si druhý sešit série "Generations" přečíst. Oproti minulému sešitu je to posun vpřed a uvidíme, zda budou povedená také další čísla.

Na Comics Blogu najdete recenze na čísla:
"Generations 1: The Strongest"