2013-11-27

#396: Češi 1918: Jak Masaryk vymyslel Československo - 60 %

Češi 1918: Jak Masaryk vymyslel Československo
Vydalo nakladatelství Mladá fronta v brožované vazbě v roce 2013. Kniha má 80 stran a prodává se v plné ceně za 269 Kč.
Knihu můžete zakoupit na stránkách Minotaur.

Scénář: Pavel Kosatík a Martin Šinkovský
Kresba: Ticho762

Po skvělém komiksu "Svoboda!" jsem měl to štěstí, že jsem v krátké době narazil na velmi podobný komiks. Podobný v tom smyslu, že se zabývá velmi obdobným tématem. "Svoboda!" se zaměřila na československé legie v Rusku. "Jak Masaryk vymyslel Československo" legie jen zmiňuje, především se soustředí na to, jak Masaryk vymyslel Československo. Ano, ten název je skutečně všeříkající a je přesně o tom, co tvrdí. Dokonce je na místě i slovo "vymyslel", protože v hlavě Masaryka jsme celkem často. Nikoli doslovně, ale sledujeme jeho myšlenkové pochody, jeho bitvy. Teď naopak slovo bitvy používám naprosto záměrně, jak rozvedu dále.
Projekt "Češi" se obrací k moderním dějinám českého, respektive československého státu. Mapuje důležité události 20. století, které udávaly směr tomu, jak se naše malá země vyvíjela. Jedná se o události, které jsou skutečně významné a jsou známé, ale ne vždy jsou v naší paměti přesně zakořeněny. Je chvályhodné, že se autoři rozhodli formou komiksu přiblížit české dějiny. I když bychom ty události měli znát, ne vždy tomu tak je. Pavel Kosatík napsal scénář ke všem příběhům a k prvnímu, dnes recenzovanému komiksu, vytvořil kresbu autor, který je známý jako Ticho762, vlastním jménem Petr Novák. Ostatní komiksy v tomto projektu budou kreslit jiní autoři. V rámci projektu Češi" vyjdou dále následující komiksy:

  • "Jak Beneš ustoupil Hitlerovi"
  • "Jak v Londýně vymysleli atentát na Heydricha"
  • "Jak se KSČ chopila moci"
  • "Jak Gottwald zavraždil Slánského" - vyjde v roce 2014 jako druhý a o kresbu se postaral Vojtěch Mašek
  • "Jak Dubček v Moskvě kapituloval"
  • "Jak z rock'n'rollu vznikla Charta 77"
  • "Jak se stal Havel prezidentem"
  • "Jak Mečiar s Klausem rozdělili stát"
Komiksy jsou doplňujícím projektem k seriálu České televize nazvanému "České století". Komiksy jsou však do jisté míry samostatným projektem, protože z hlediska kresby se jedná o unikátní pojetí, které ale může být na škodu. Ale postupně, nejprve ke scénáři. Je vidět, že Pavel Kosatík je spisovatel, který s historií pracuje velmi často a na komiksu je poznat, že se o historická data skutečně opírá. Vzhledem k tomu, o jaký projekt se jedná, předpokládám, že se autoři s historickými událostmi obeznámili dobře. Pavel Kosatík ale neprezentuje suché dějiny, prezentuje postavy, které je utvářely, nebo v tom minimálně pomáhaly.
Komiks "Jak Masaryk vymyslel Československo" se - jak už název napovídá - zajímá o osobnost Tomáš Garrigua Masaryka a zaměřuje se na něj především z hlediska toho, jaké důležité rozhovory musel vést, jaké bitvy musel vyhrát, aby se mu podařilo Československo skutečně vytvořit. Nebyl v tom sám, což je v komiksu také řečeno, ale přesto je na něj zaměřeno nejvíce. Aby byl jeho boj o to výraznější, obsahuje komiks dvě dějové linie. Tou první jsou Masarykovy rozhovory s důležitými osobnostmi doma a hlavně v zahraničí, a druhou je pak příběh boxera Vávry, bachaře, který i přes válečné zranění vstoupí do ringu, aby boxoval. Když budete komiks číst, bude vám ta metafora jasná, možná vám dojde i bez znalosti komiksu. Doslova se vás snaží svým vyzněním umlátit. Zajímavé, ale přece jen myslím, že trochu prvoplánové a až moc doslovné.
Co nemusí každému sedět, ale co lze chápat jako zajímavou myšlenku, to je polidštění Tomáše Garrigua Masaryka. TGM je pro současné obdivovatele symbol, který mají jako svatý obrázek. A je to dobře. Pavel Kosatík se ale nebál, dal tatíčkovi více lidský a zároveň spirituálnější rozměr a vytvořil tak postavu, která je lidsky nedokonalá, má své slabiny, jde si za svým a je ochotna jednat se všemi důležitými osobnostmi a vybudovat potřebné podmínky pro to, aby dosáhla svého cíle, což se nakonec povedlo. I když jsem výše uvedl, že metafora s boxerem je příliš do očí bijící, komiks by jinak byl pouze sledem jednotlivých rozhovorů, které jsou sice zajímavé, ale asi je pravdou, že by mladé čtenáře moc nenadchly. Jenže to není kámen úrazu tohoto komiksu. Tím kamenem úrazu je kresba.
Ticho762 je podle všeho celkem zajímavý umělec, ale to, co prováděl s tímhle komiksem, to je neskutečné. Masaryk s blesky šlehajícími z očí opravdu není to pravé, ale to je jen jeden prvek, který je přímo do očí bijící. V boxerském ringu je celkem patrná inspirace Honzou Bažantem, pozadí rozhodně není něco, v čem by se Ticho762 vyžíval a raději volí nějaké ty barevné kombinace, případně šmouhy, což ale přece jen ke komiksu, který se snaží sdělit nějakou historickou skutečnost, důležitou myšlenku, úplně nesedí, stejně jako nesedí až k secesnímu pojetí stránek, které uvozují jednotlivé kapitoly. Místy je trochu zvláštní práce se světlem a stínem. Bojím se, že kresba bude to hlavní, co čtenáře odradí. Osobně se mi líbí myšlenka českého historického komiksu, ale pořád se musím ptát, proč z hlediska komiksu musíme pokaždé až tak moc experimentovat? Copak by tenká, čistší linka někoho zabila? Je hezké, mít tolik originálních autorů, ale kolik z nich se skutečně prosadí? Šanci druhému dílu bych určitě dal, protože scénář není špatný, rozhovory jsou samy o sobě zajímavé.

2 komentáře:

  1. Mám ho na stole, ale ještě jsem ho nedočetla. Z historického hlediska paráda, jako student dějepisu mám radost, když vidím, že se "staré dobré časy" připomínají a nějakou zábavnější formou se snaží dostat do podvědomí lidí. Ale musím s tebou souhlasit s názorem na kresbu. Když začaly Masarykovi z očí šlehat plameny, chvilku jsem přemýšlela, na čem kreslíř jede. Pro historický komiks by se imho hodilo míň experimentování a trochu ostřejší kresba. A metafora s boxerem je až moc jednoduchá. Ale aspoň se člověk rychle chytne a nemusí nad tím přemýšlet.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Skvěle shrnuto. Experimentální komiks, který se tváří umělecky, ale přitom je neskutečně doslovný.

      Vymazat