2017-11-01

#DP23: The Button - 75%

Scénář: Tom King, Joshua Williamson
Kresba: Jason Fabok, Howard Porter

"Jsou zde jedy, které vás oslepí, a jedy, které vám otevřou oči."

"The Button" je nejnovější komiksový crossover, rozdělený do čtyř sešitů mezi dvě aktuální série "Batman" a "Flash", které jsou vydávány u nakladatelství DC Comics. Vycházely společně a díky tomu tento crossover je v číslech 21 až 22 v obou sériích. Jak jistě víte, sešit "DC Universe: Rebirth" vyvolal mezi čtenáři mnoho převážně pozitivních reakcí, zároveň si však všichni lidé, co tento komiks četli, pokládali obrovské množství otázek. Jedna z nich byla, proč se na jednom panelu s Batmanem objevil zakrvácený žlutý smajlík odkazující na kritiky uznávané dílo scénáristy Alana Moora, které dostalo mnoho ocenění, a byl podle něj vytvořen film, na němž pracoval všemi známý filmový režisér Zack Snyder, jehož můžete znát například díky jeho snímku "Muž z oceli", který započal éru filmů z DCEU (DC Extended Universe). Ano, mluvím o komiksu "Watchmen". Vyšel u nás, takže si ho klidně můžete přečíst spolu s knihami ze série "Before Watchmen" (česky "Před Strážci"), jež předchází původní Moorově práci. Ale teď se raději vraťme zpátky k již zmiňovanému crossoveru, jelikož jsme si snad řekli to důležité, co bychom měli vědět.

Příběh nám nadále pokračuje a nacházíme se v Batmanově jeskyni, kde Batman na počítačové obrazovce sleduje hokejový zápas mezi Gothamskými čepelemi a Metropoliskými mamuty. Hned na to samozřejmě obrazovku vypne, protože ho rvačky mezi naštvanými hráči absolutně nezajímají, více ho zajímá smajlík, který nalezl uvnitř své vlastní skrýše. Jakmile však krví zakrvácený objekt položí na stůl, dojde ke složité sérii událostí, do kterých se bude muset kromě netopýřího ochránce Gothamu zapojit také nejrychlejší člověk na planetě Zemi - Barry Allen, známější taktéž jako hrdina Flash v červeno-žlutém obleku. Nutno dodat, že zde bude v mnoha ohledech důležitější jak Batman. Samozřejmě, i ten zde má svoji důležitou roli, ale dle mého není tak moc velká jako ta Barryho. Je to ale čistě můj subjektivní názor a kdo ví, někdo možná může říci, že Bruce Wayne v tomto crossoveru hrál stejně velkou nebo dokonce mnohem větší roli jak superrychlý běžec.

Já jsem za příběh "The Button" hodně rád ze dvou důvodů. Prvně zde máme spolupráci mých dvou oblíbenců z DC, kteří mě opravdu baví, posléze dostaneme komiks, který má solidní scénář, na němž spolupracovali dva autoři - Tom King s Batmanem a Joshua Williamson od Flashe. Ti dva dokázali napsat skvěle promyšlený scénář se solidním tempem. Všechny sešity vás budou bavit, jelikož autoři většinu pasáží nedělají přehnaně dlouhé, postavy se chovají smysluplně, nedělají totálně nelogická rozhodnutí a k tomu všemu tu dojde na skvělou akci s výbornými momenty. Hned v první části tohoto crossoveru byla bojová sekvence na několika stránkách, během níž jsou vždycky v pravém dolním rohu každého okénka stopky, které ukazují, kolik sekund ubylo z jedné minuty. Zrovna tohle byl jeden ze skvělých momentů. Zkrátka scénář je tedy opravdu silnou stránkou komiksu.

Můžeme tedy přejít na kresbu, jelikož bez ní se komiks neobejde. Jason Fabok kreslí hodně detailně, snaží se kreslit propracované panely, do toho dokáže namalovat zajímavě stylizované charaktery. Howard Porter na rozdíl od Faboka sice nedělá zdaleka tak moc detailní stránky, ale dost si hraje s barvami, tím pádem od něj uvidíte obrovské množství barevné akce, v níž ale nebudete mít totální zmatek, budete vědět, co a jakým způsobem se děje. Barvy jsou použité tak, až si budete říkat, že spíše sledujete úryvky z animovaného filmu. Jde to vidět zejména na charakterech působících tímto dojmem, čemuž ještě napomáhají typické rysy, z nichž jmenovitě musím zmínit výrazné oči spolu s výraznými ústy.

Abych jenom nechválil, musím zmínit i negativa. Jedním z nich byla mnohdy až moc velká uspěchanost. Komiks se sice dost rychle čte a s ničím se zbytečně nezdržuje, ale zároveň mi přišlo, že některé věci byly vyřešeny až moc rychle, jiné autoři nedokázali dokonale využít, k čemuž jsme také dostali místo některých odpovědí jenom hromadu nových otázek. Zase na druhou stranu, poslední bod by ani tak moc nevadil vzhledem k tomu, že se téma okolo zakrváceného smajlíka bude ještě hodně rozebírat. Každopádně, rozhodně by si tento příběh zasloužil mnohem víc než jenom čtyři sešity, jelikož po dočtení si budete říkat, proč všechno skončilo tak rychle, děj bez jakýchkoliv problémů mohl pokračovat dál. Když už jsem zmínil Batmana na začátku, tak s ním také skončím. Zrovna on má celkem zajímavou linii s jedním důležitým charakterem z části vztahujícího se k jeho minulosti. Potenciál na rozvinutí této dějové linie byl opravdu velký, ale nebyla naplno využita, což je obrovská škoda. Stejně tak linie s jedním z Flashových největších nepřátel mohla být během některých chvil více využita.

Nakonec tedy můžu říci, že i přes zmíněná negativa je komiksový crossover "The Button" mezi Batmanem a Flashem skvělým počtením, u kterého se budete náramně bavit. Není sice moc dlouhé, aby byly plně využity některé příběhové linie, ale rozhodně bych vám tento komiks doporučil přečíst. Bavil jsem se, přičemž jsem se vůbec nenudil, což je čistě pozitivní. Uvidíme, jak po stránce kvality dopadne listopadová událost "Doomsday Clock" navazující na recenzovaný komiks. Má se na ní podílet Geoff Johns, o jehož počinu "DC Comics: Rebirth" jsme si už něco málo řekli. Zda se "Doomsday Clock" povede, je otázkou, na kterou si snad někdy v budoucnu odpovíme.