2018-01-14

#DP55: Spider-Man: Worldwide (Vol. 1) - 75%

Scénář: Dan Slott, Christos Cage
Kresba: Giuseppe Camuncolli

Mnozí z vás, kteří pravidelně čtete série se Spider-Manem a máte rádi Marvel, jste slyšeli jméno Dan Slott. Jedná se o zkušeného komiksového scénáristu, kterého můžete znát zejména jako člověka, který už několik let píše Petera Parkera - pavoučího lezce po stěnách. Za svou dosavadní kariéru dokázal vytvořit mnoho zajímavých příběhů a celkovou pavoučí mytologii hodně pozměnil. Slott přinášel inovace společně s nově provedenými klasickými postavami, které snad každý zná. Mary Jane, Teta May, J. Jonah Jameson, Black Cat, Doctor Octopus, Green Goblin, Human Torch se zbytkem Fantastic Four (tehdejší Future Foundation) a mnoho dalších postav dokázal tento schopný scénárista přepracovat pro moderní čtenáře tak, aby krásně seděly ke Spider-Manovi. Slottova Spider-Mana mám rád a jsem rád, když od něj můžu číst pavoučí příběhy všeho druhu. Některé jeho komiksy vyšly v rámci "Ultimátního komiksového kompletu", kdy nám druhá série nabídla skvělý dvoudílný příběh "Spider-Island", načež přišla řada třetí, ve které kromě skoro excelentního "Superior Spider-Mana", kvůli kterému jsem začal milovat charakter jednoho jistého zločince jako normálního hrdinu, také vyšlo nadprůměrné "Spider-Verse".

Kdyby nebyl Slott, tak bych si pravděpodobně nepřečetl první knihu aktuální spider-manovské série, kde došlo k mnoha razantním změnám. Peter Parker dlouhodobě býval normálním fotografem pracující pro Daily Bugle, teď místo toho má na starost jednu velkou společnost Parker Industries, která řeší celosvětové problémy ve všech různých koutech světa, od Londýna až po New York nebo Šanghaj. Kvůli tomu má náš hlavní hrdina mnoho výhod. Nově spolupracuje s organizací S.H.I.E.L.D. vedenou Nickem Furym, díky čemuž může na mise vyrážet společně s agentkou Morse alias Mockingbird a tajemným hrdinou Prowlerem. Aby všechny tyto mise stíhal, má ve svém arzenálu obrovské množství vozidel, z nichž bychom za nejlepší a zároveň nejstandardnější mohli označit nový model Spider-Mobilu. Kvůli čemu takové změny? Nikdo neví. Po "Secret Wars" od Jonathana Hickmana se všechny aktuálně vycházející sérii začaly odehrávat v době, kdy od této události uběhlo dohromady osm měsíců. Díky tomu se na mnoho otázek nedočkáme odpovědí a my musíme postupně číst, abychom se dopracovali k vysvětlení celého příběhového pozadí.

Mně osobně přišly nesmírně zajímavé sekvence, během nichž se neřeší akce a místo toho se komunikuje mezi jednotlivými postavami. Jejich vzájemné interakce jsou parádní, většina charakterů tady má svůj vývoj a u žádné nemáte pocit, že by pro děj samotný byla zbytečná. Celý třetí sešit je navíc pouze o výrazných komunikačních scénách, takže pokud máte rádi komiksy, kde se povídá, zároveň se však řeší vztahy mezi jednotlivými postavami, budete se bavit. Navíc, Parkerovic klučina je při nich napsán bravurně. Pak tady samozřejmě máme klasickou superhrdinskou část, která mi přišla o něco slabší. Během ní totiž Spider-Man bojuje proti organizaci jménem Zodiac, což je podle mého názoru jedna z nejoriginálnějších zločineckých organizacích všech dob, její členové jsou totiž stvořeni podle znamení zvěrokruhu. Všem velí agent jménem Scorpio prezentující znamení štíra a ostatní členové věrně plní rozkazy. Zodiac sice může působit jako poměrně hloupá skupina, ale opak je pravdou. Organizace vás bude bavit a Scorpia si určitě zamilujete. Jak jsem ovšem zmiňoval, superhrdinská část byla slabší. Pokud máte rádi kresbu Giuseppe Camuncolliho, budete si jednotlivé panely užívat.

Ve výsledku bych tedy první knihu světového Spider-Mana hodnotil pozitivně. Jakožto úvod pro další dění v sérii to funguje dobře, Dan Slott do spider-manovské mytologie přináší mnoho výborných nápadu a já sám jsem zvědavý na to, co scénárista vymyslí během psaní této série příště. Zatím jsem byl příjemně potěšen, takže doufám, že budu šťastný i příště při čtení druhé knihy, ke které bych se měl již brzy dostat.