2016-06-29

#1203: Sandman 9: Blahovolné - 85 %

Sandman 9: Blahovolné (Sandman: The Kindly Ones)
Vydalo nakladatelství Crew v brožované vazbě v roce 2011. Komiks původně vyšel jako sešity 57 až 69 série "Sandman" a jako "Vertigo Jam 1" v letech 1993 až 1995. Komiks souborně vyšel jako "Sandman: The Kindly Ones" v roce 1996. České vydání má 352 stran a prodává se v plné ceně za 789 Kč.
Knihu zakoupíte se slevou v knihkupectví Minotaur.

Scénář: Neil Gaiman
Kresba: Marc Hempel, Richard Case, D'Israeli, Teddy Christiansen, Glynn Dillon, Charles Vess, Dean Ormston a Kevin Nowlan

Konečně jsem se dostal do finále téhle skvělé série. Nebo finále... ona to ještě není poslední kniha, protože je zde ještě desátá, která nese název "Tryzna", ale právě devátá kniha, která obsahuje jeden hodně dlouhý příběh, je tím správným finále, kde dojde ke skutečně apokalyptickým událostem. A to to na první pohled vypadá, že půjde jen o nějaké malicherné příběhy. Jenže právě v tomhle je Gaiman skvělý a právě v tomhle ukazuje, jak je dobrým vypravěčem, který má všechno promyšlené. Jsou zde jednotlivé příběhy, které se začaly odehrávat již dříve, jsou propojené, jednotlivé postavy se setkávají, a dohromady to začíná dávat ještě větší smysl. Tohle je na příběhu "Blahovolné" to nejhezčí.

Čím se kniha "Sandman 9: Blahovolné" také vyznačuje, to je skutečnost, že Gaiman naplno dokazuje svou zálibu v reálném světě, snech a legendách. Tohle všechno tak umně spojuje do příběhu, který odkazuje jak na historii a mýty, tak na Shakespeara, nemluvě o tom, že propojuje nejen realitu a mytologii, ale ještě mytologie z různých oblastí. V podstatě něco, jak to dělají i Marvel nebo DC universe, ale Gaiman tak činí s lehkostí, která je mu vlastní. V jeho případě to všechno funguje dohromady a nevypadá to ani trochu divně.

Právě v mytologii pak Gaiman našel prvky, které bylo možné rozpracovat do Sandmanova příběhu a naprosto tak přetvořit svět, který nám doposud prezentoval. Ono to v Gaimanově případě ani na chvíli nevypadá, že si něco domýšlí dodatečně, ale jako kdyby celou dobu věděl, kam směřuje a co se stane. A půdu si připravoval v podstatě od začátku. Tohle je na sérii krásné a také to ukazuje na to, jak moc dobrým vypravěčem Gaiman je. Ale to už se opravdu hodně opakuji. Tak to prostě je a nic na tom nezmění i třeba nějaký slabší komiks nebo příběh, který by Gaiman napsal. Je fakt, že na něco takového jsem ale zatím nenarazil.

Co mi trochu na knize "Sandman 9: Blahovolné ", která je skutečně pořádně nabušená (má 352 stran), vadilo, to je kresba. Kresba Marca Hempela mi prostě nesedla. Netvrdím, že by nedovedla zobrazit to, co bylo potřeba, nebo že by nějak kazila snový dojem, který ze Sandmana normálně máte, ale prostě mi na první pohled nesedla, nekoukalo se mi na ni hezky. I přes tyhle prvotní antipatie mě ale kniha "Sandman 9: Blahovolné" dokázala opět strhnout a poslední kapitoly jsem musel dočíst na jedno posezení, protože jsem chtěl vědět, jak to dopadne. A to i přesto, že úvod od Franka McConnella toho prozradil až příliš. Tomu finálnímu dojmu ale ani McConnell nakonec neubral.
Marc Hempel

Přiznám se, čekal jsem od tohoto zásadního příběhu možná ještě trochu víc. Jenže mám pocit, že už nejsem poslední dobou tak gaimanovsky naladěný. Jasně, Gaiman mě pořád baví, ale už to není takové to, kdy si z něj sednu na prdel. Mám ho rád jako vypravěče a líbí se mi, kam ten příběh zavedl. Proto si myslím, že dávám pořád docela velké hodnocení. Ale kresba podle mě komiks trochu ponižuje a ten dojem není tak silný. "Sandman" ale pořád patří k tomu nejlepšímu, co nám komiks dal, protože je tak jiný, je tak odlišný, je svůj a navíc nám představuje zajímavé kreslíře, které jinak s americkým komiksem moc spjaté nemáte. Ale on taky Sandman ani zdaleka není klasický superhrdina. Teď už jen "Tryzna", abych to měl kompletní.

Komiks "Sandman 9: Blahovolné" zakoupíte na stránkách Crew.

Žádné komentáře:

Okomentovat