2014-09-30

#752: Viktorka a vesmírná dobrodružství - 90 %

Viktorka a vesmírná dobrodružství
Vydalo nakladatelství Portál v brožované vazbě v roce 2014. Vydání má 240 stran a prodává se v plné ceně za 349 Kč.

Scénář a text: Klára Smolíková
Kresba: Jan Smolík

O Kláře Smolíkové a Honzovi Smolíkovi je teď docela slyšet, protože nejen, že jim vyšel komiks "Viktorka a vesmírná dobrodružství", ale mají venku také knihu "Jak se staví město" a Kláře navíc ještě vyjde kniha "Vynálezce Alva", kterou s ní spolutvořil také Luděk Bárta, jenž má na starosti ilustrace. Ze všeho jmenovaného je ale sbírka "Viktorka a vesmírná dobrodružství" přece jen nejvýjimečnější, a to v tom smyslu, že obsahuje jen a pouze komiks, tedy nikoli prozaické texty, což je pro ostatní knihy typické. Kniha "Viktorka a vesmírná dobrodružství" je totiž sebraným vydáním příběhů titulní Viktorky a jejích kamarádů, které vycházely v letech 2004-2010 ve "Čtyřlístku". A musím říct, že jsem nesmírně rád, že došlo na toto souborné vydání, protože jinak bych se k tomuhle skvělému komiksu nejen pro děti nejspíš nedostal. Navíc díky tomu, že se jedná o sebrané příběh, je také velmi zajímavé vidět, jak se během těch sedmi let vyvíjela Honzova kresba a jeho pojetí postav, hlavně Viktorky. Jen sledujte, jak vypadají její oči.

Základní rámec je vždy jasně daný. V hlavní roli máme studentku galaktické školy Viktorku, která cestuje na vesmírné lodi Lítavice, kde s ní jsou ještě mechanik a navigátor Fláj a samozřejmě také žvejkalovský pilot Žabža. Tahle nesourodá, ale nerozlučná trojice má za úkol jediné. V rámci Viktorčina studia objevovat různé planety a plnit na nich domácí úkoly. A pokud zrovna nedělají úkoly, tak pořád cestují a hledají zajímavá místa, kde by si mohli třeba alespoň odpočinout. V každém příběhu se dostáváme na jinou planetu, setkáváme se se zajímavými postavami, řešíme spolu s hrdiny různé problémy a fandíme jim, aby se vše podařilo, jak by mělo.

Na první pohled se může zdát, že nápad s cestováním na různé planety, je trochu otřepaný. Vlastně je to pravda, ale ono je jedno, když vezmete do ruky neoriginální nápad, pokud se vám podaří jej pojmout originálně a trochu jinak, než jak to udělali ti před vámi. Takže určitě nečekejte něco, jako je "Hvězdná brána", spíš se připravte na to, že jako školou povinní zavítáte na zajímavá místa, ale vždy proto, abyste se něco dověděli. Nebojte se však, protože tvůrcům nejde o to, aby nutně někoho vzdělávali. Vždy jde primárně o to, aby se čtenář pobavil a až pak, aby se poučil.

Líbí se mi, že příběh je vždy na prvním místě, protože kdyby ten nebyl dobrý, tak ono ani to poučení, ať už morální nebo faktické, by nemělo tu správnou váhu. Díky tomu, že se neustále setkáváte se stejnými postavami, které jsou dobře napsané, a tím, že prožívají dobrodružství, která jsou různorodá, imaginativní, někdy i překvapivě napínavá a vždy uzavřená, čte se komiks nesmírně dobře. Je to dáno i tím, že ta moralita, která je v nich obsažena, je podávána většinou celkem nenásilnou formou. A když si tohle myslí dospělý, tak pro dítě by to pak měly být skutečně příjemné příběhy, které si na nic nehrají.

Proto, že vyšla kniha "Viktorka a vesmírná dobrodružství", konečně jsem si mohl více užít kresbu Honzy Smolíka, protože právě tady ukazuje, jaké jsou jeho schopnosti. Postavy cestují na různé planety, které se vyznačují různými vlastnostmi, což vede i k tomu, že je potřeba každou kreslit trochu jinak, každou udělat specifickou, novou. Tohle se Honzovi podařilo a vy skutečně máte pokaždé pocit, že jsou postavy jinde, že opravdu cestují vesmírem a poznávají všechna možná zákoutí. Nesmírně se mi pak zamlouvá, že sem tam máte pocit, že čtete sci-fi, kde se využívají různé technologie nebo fyzikální zákony ve prospěch příběhu. Neznal jsem "Viktorku" před tím, než se mi kniha dostala do rukou, ale jsem rád, že jsem ji poznal. Nejen, že tohle je skvělé pro děti, ale bavit se budou i dospělí. Docela by mě zajímalo, jak by vypadal rozsáhlejší příběh s Viktorkou.

Knihu "Viktorka a vesmírná dobrodružství" zakoupíte na stránkách nakladatelství Portál.

Žádné komentáře:

Okomentovat