2018-05-20

#DP72: Thanos, Vol.1: Thanos Returns - 80%

Scénář: Jeff Lemire
Kresba: Mike Deodato

Komiksového scénáristu Jeffa Lemira vám snad vůbec nemusím více představovat, jelikož v dnešní době se jedná o významného autora, který svými díly dokázal uchvátit nejednoho čtenáře. Ať už jde o "Plutonu", "Essex County", superhrdinského "Moon Knighta" od Marvelu nebo nedávno vydanou sérii "Gideon Falls", všechny tyto počiny měly společné to, že při čtení jste dostali zajímavý příběh spolu s propracovanými postavami, které si lidé dokázali zamilovat. Tentokrát si však Lemire řekl, že by nebyl špatný nápad napsat příběh o Thanosovi, Šíleném titánovi, jenž by dělal společně s kreslířem Mikem Deodatem, jehož můžete znát zejména z mnoha různých superhrdinských sérií, z nichž stojí za zmínku "Old Man Logan". Tu sice aktuálně píše v rámci iniciativy "Marvel Legacy" Ed Brisson, ale původně ji psal již zmíněný scénárista.

Spolupráce tohoto talentovaného dua dopadla podle mého názoru skvěle. Zbytečně však nepřeskakujme. Nejdříve je třeba si popsat příběh. V něm se Thanos po setkání s jedním významným členem skupiny Black Order musí smířit s jedním zdrcujícím zjištěním. Sám začíná pomalu a jistě umírat, takže se stává podstatně zranitelnějším a slabším, než kdy dříve. To však není úplně všechno, protože se začíná formovat tajemná skupina různých kosmických spojenců, mezi nimiž můžete nalézt známé postavy, které jsou se samozvaným Šíleným titánem spjaté. Ti mají plán, o němž se během čtení postupně dozvídáte čím dál tím více zajímavých podrobností. Ve výsledku tak dostáváte komiks, kde byste pozemské hrdiny typu Avengers, X-Men a Fantastic Four neměli očekávat, což je nahrazeno tím, že se zde dozvíte mnoho věcí ohledně kosmické části Marvelu.

Jestli vás to zajímá, tak ano, komiks je samostatný a vhodný pro nováčky, takže se nemusíte zbytečně bát toho, že byste se v polovině ztráceli. Tohle je přesný opak. Máte vysvětlenou podstatu hlavního protagonisty, který se po celou dobu snaží najít lék, ale nebojí se na to jít i brutálním způsobem. Thanos je napsaný parádně. Ze začátku na mě sice působil docela obyčejně, jelikož byl zobrazován jako mocná figurka, jež jde na planetu a na ní zničí všechny humanoidní bytosti, včetně lidí, ale později ho Lemire začíná psát podstatně lépe. Na každém panelu z něj jde respekt a strach, přičemž i vy dokážete soucítit s hněvem kolujícím uvnitř jeho těla.

Děj sám o sobě byl ze začátku docela nezáživný. Nic zajímavého se v něm nestalo, tedy kromě dvou zvratů v prvním sešitě, avšak potom se od třetího čísla začíná výrazně zvyšovat jeho kvalita, což mě mile překvapilo, protože po dočtení prvních dvou čísel mi přišlo, že čtu jednu velkou natahovanou nudu. Jak jsem však již zmínil, příběh později začíná být podstatně rozmanitější, napínavější a zajímavější. Dochází k zajímavým zvratům, jsou zde parádní akční sekvence a ke konci budete nesmírně překvapeni tím, jak se to, co se stane na konci, mohlo vůbec stát. A abych nezapomněl, musím ještě zmínit parádní kresbu Mika Deodata, jelikož ten prostě umí vytvářet parádní komiksové panely. Dle mého názoru si nejvíce vyhrál při scénách, kdy dvě postavy spolu mluví ve vězení, protože z nich jde cítit velké množství negativních pocitů.

Sečteno podtrženo, první kniha ze série "Thanos" s podtitulem "Thanos Returns" je výborný start pro nové čtenáře, co by s tímto kosmickým záporákem chtěli mít něco přečteného. Dostanete solidní vesmírnou nálož, která funguje samostatně, funguje jako startovní bod pro nové čtenáře a dokáže vás navnadit na další děj, jenž naleznete ve druhém díle fungujícím jako plnohodnotné pokračování. Já osobně jsem zvědavý, jaký příběh bude následovat, protože konec byl dost nečekaný. Uvidíme tedy, zda si Jeff Lemire udrží nastavenou laťku a naservíruje pokračování, které bude stát za přečtení.