2018-02-04

#DP62: MatracMan - 40 %

Scénář: Navitas
Kresba: Dan Černý

"MatracMan" je komiks od českých tvůrců, o kterém se mluvilo již v roce 2016. Jednalo se o komiksový seriál vycházející po částech na pokračování v časopise "Pevnost". Vydávání skončilo v tomto roce, aby ho ihned na to nahradil "Magion" - steampunková série různorodých uzavřených povídek. Když už tedy "MatracMan" přestal vycházet, tak jsem se rozhodl, že ho podrobím podrobné recenzi. O scénář se postarala Navitas, kterou jsem nikdy předtím neznal, takže je to moje osobní premiéra s touto scénáristkou, zatímco Dan Černý všechno nakreslil. Abych byl upřímný, Dana obdivuji jakožto kreslíře, protože vždy, když uvidím jeho skvěle nakreslené postavy, mám pocit, jako kdybych se najednou přesunul do jiného světa, ve kterém nejsou žádné problémy a všichni mají pozitivní náladu. Ano, zní to samo o sobě opravdu zvláštně. Co se týká jeho tvorby na YouTube, tak tu pravidelně sleduji, protože mám jeho styl videí rád a rozhodně to není typický druh tvorby, který byste na této stránce obvykle našli. Byl jsem na "MatracMana" hodně zvědavý, avšak po dočtení nejsem moc šťastný z finálního výsledku.

O čem vůbec "MatracMan" je? Sledujeme v něm otce jedné mladé dívky, který ve svém kostýmu vyráží do akce, aby pomáhal obyčejným lidem. Jemu se ovšem vůbec nedaří, takže když například nesete vajíčka, tak jsou vám během několika chvil všechna rozdrcena kvůli jednomu neopatrnému pohybu našeho hrdiny. Abych nezapomněl, otec před každým vstupem na scénu musí vypít nějaký alkoholický drink. Jednoho dne však dojde k zvláštní situaci, kdy z nějakého záhadného důvodu nefunguje nic z moderních technologických vymožeností, co podle všeho ničí dnešní mladou generaci, a všichni jsou v krizi. S tímto případem jsou ze záhadného důvodu spojovány kočky, a proto je na čase, aby "MatracMan" jednal ještě předtím, než dojde k něčemu horšímu. Tady nám začíná první problém celého komiksu, příběh sám o sobě působí neskutečně zvláštně.

Ze začátku si sice říkáte, že to samo o sobě nevypadá špatně, protože je zde řešen problém, který je pro moderní dobu docela typický, jenže jakmile se postupně dostáváte dál, zjišťujete, že Navitas sází jenom na to, aby do příběhu mohla narvat solidní várku hloupostí, které mají působit zajímavě, ale ve finále působí pouze trapně. Za zmínku bych kupříkladu dal postarší paní Katzovou, která má se skandálem okolo koček mnoho společného. V jednu chvíli proto dochází k výslechu, během něhož dojde k několika zdržovacím dialogům, které nakonec nikam nevedou.

"Matracman" vůbec není vážným komiksem, takže na každé stránce děje dostanete minimálně jednu vtipnou scénu s několika různými humorně založenými dialogy. Upřímně řečeno, humor je kapitolou sám o sobě, jelikož ten je z 90 % založen čistě na nespisovné řeči, typických výrazech dnešních teenagerů, odkazy na popkulturu a reference na všemožné superhrdiny, převážně od DC nebo Marvelu. Tento humorný styl mi opravdu nesedí a přijde mi spíše trapný, protože tím akorát tvůrci ukazují, jak absolutně nedokážou pracovat s vtipy a humorem samotným. Pokud si totiž myslí, že se zasměji jenom kvůli stylu mluvení postav, kdy kupříkladu osoba využívá nespisovné výrazy, tak to nechci nic říkat, ale raději se zamyslete, protože tímto způsobem mi úsměv na tváři vůbec neuděláte. Po celé čtení mi až na některé výjimečné situace skoro nic nepřišlo vtipné, což je překvapivé, když samotný komiks má sázet na škálu různých vtipů.

K protagonistům ani nemusím psát moc sáhodlouhých věcí, protože ti jsou nevýrazní jako Supermanův zadek, přičemž si mě po celou dobu čtení nedokázaly získat. Záporáci jsou také hrozní, takže "MatracMan" může vsadit pouze na dvě věci - úžasnou kresbu Dana Černého, díky níž všechno působí dojmem kvalitního animovaného snímku a některé docela podařené vtipy, avšak vše ostatní vůbec nestojí za řeč. Já osobně z výsledku nemám moc pozitivní pocity, protože toto mohl být skvělý český počin s mnoha promyšlenými vtipy, místo toho mi do rukou přiletěla podprůměrná nuda bez čehokoliv unikátního, u čehož jsem se ke konci nutil k dočtení, což mě udivuje, když to není šíleně dlouhý komiks. Toto rozhodně nepatří k exemplářům kvalitních komiksů a já jenom doufám, že Navitas příště vsadí na něco jiného než jenom na nezajímavý humor. Uvidíme tedy, zda mě tato scénáristka příště dokáže více překvapit než teď. Samozřejmě, tohle všechno je pouze můj osobní názor, s nímž nemusíte souhlasit, takže pokud vám komiks přišel dobrý, názor vám vůbec brát nebudu.