2017-12-31

#DP49: X-Men: Fairy Tales - 75%

Scénář: C. B. Cebulski
Kresba: Sana Takeda, Kyle Baker, Bill Sienkiewicz, Kei Kobayashi

X-Meny mám opravdu hodně rád. Dodnes je považuji za svůj nejoblíbenější superhrdinský tým, který kdy Marvel za celou svou historii vytvořil. Příběhy s tímto týmem se totiž snaží zaměřit nejenom na klasickou superhrdinskou akci, ale také na nenávist vůči mutantům a vzájemné vztahy mezi jednotlivými mutantskými hrdiny. Jsem tedy rád, když jsem si mohl přečíst tuto komiksovou sérii, která je velice odlišná oproti mnohým superhrdinským sériím, jež můžete najít v komiksových obchodech. Jde totiž o krátkou sérii se čtyřmi sešity, v níž platí, že každý z nich obsahuje jeden speciální příběh, ve kterém vystupují x-menské postavy (ať už hrdinové či záporáci), avšak v prostředí inspirovaném pohádkovými příběhy. Všechny sešity sice píše jeden člověk, konkrétně C. B. Cebulski, avšak o kresbu se postaralo vícero různých kreslířů, z nichž můžete nejvíce znát Billa Sienkiewicze díky jeho práci na různých příbězích s Daredevilem. Ostatní jména vám pravděpodobně nic říkat nebudou. Mě osobně samotný nápad zaujal, avšak hodně jsem se obával samotného zpracování, jelikož taková idea je hodně velká sázka do loterie, protože buď dokáže čtenáře zaujmout, nebo naopak šíleně znechutit. Abych mohl tuto sérii pořádně zhodnotit, zaměřím se na jednotlivé příběhy samostatně.

Jako první tady máme příběh "The Peach-Boy", který se inspiruje japonskou pohádkou "Momotaro". Jeden manželský osamělý pár spolu žije v Japonsku a chce dítě. Jednoho odpoledne najdou u řeky obrovskou broskev, jež připlavala po řece a odnesou si ji domů. Zde se muž rozhodne ji rozseknout sekerou, s níž už má docela velké zkušenosti, jelikož pracuje jako dřevorubec. Po rozseknutí se broskev rozpůlí a vyklube se z ní malý kluk, jenž má zakryté jedno oko. Pár se začne o chlapce starat a chtějí, aby se z něj stal zkušený dřevorubec. Ovšem jednoho dne hoch pomůže starému mnichovi, díky čemuž se začne dít několik různých událostí, kvůli kterým se sjednotí skupina, jejímž úkolem je co nejdříve najít unesenou dívku. Přiznejte se, nevzpomněli jste si během následujících vět na příběh Plaváčka z jedné velice známé české pohádky? Mně osobně se první příběh líbil i přesto, že má paradoxně největší množství textu ze všech komiksových sešitů. Kromě klasických bublin zde totiž také najdete žluté rámečky s textem podávaným vypravěčem, takže některým se to nemusí číst nejlépe. Pokud však tyto texty přetrpíte, dostanete zajímavě provedenou alternativu k první misi x-menského týmu. Předem vám říkám jednu důležitou věc: Všechny postavy jsou úplně nové, tím pádem očekávejte minimální podobnosti s klasickým týmem.

Poté přichází asi ta nejlepší část celé série - komiks inspirovaný africkou pohádkou nazvaný "The Friendship of the Tortoise and the Eagle". Jak již název napovídá, celý děj se zaměřuje na přátelství želvy a orla, což jsou tvorové, mezi kterými by přátelství v reálném životě opravdu nefungovalo. Každopádně, co dělá tento komiks tak úžasný? Kromě neskutečně rychlého tempa, kvůli kterému děj rychle plyne, vše vyzdvihuje kresba Kylea Bakera, protože ta se pro účely příběhu opravdu hodí. Navíc, pokud budete dost pozorní, zjistíte, že i tato povídka v sobě má skryté myšlenky týkající se x-menského světa. Takže tento příběh stál opravdu za to. Moc textu navíc se v komiksu neobjevuje, takže převyprávění africké povídky budete mít za pár minut přečtenou.

Ihned na to následuje "To Die in Dreams" ve třetím sešitě, což byla dosti zvláštní směsice Šípkové Růženky se Shakespearovým "Romeem a Julií". Jednoho dne se mladý, vcelku nezkušený krejčí vydá hledat ženu, s níž by posléze žil. Nakonec jednu krásnou dívku s červenými vlasy a zeleným oblečením najde, před tím ji však musí probudit. To samozřejmě udělá a po chvíli se dívka probudí, načež se rozběhnou poměrně zajímavé události, do nichž se taktéž připlete řezník. Nutno podotknout, že má opravdu hodně prostoru na rozvoj svého charakteru a určitě vás překvapí. Ten víceméně vyzdvihuje samotnou kvalitu třetího sešitu, jelikož po stránce scénáře mi děj přišel celkem zbytečně dlouhý. Naštěstí však dojde na zajímavé emocionální scény, jež vás dokážou překvapit a z nichž jde zejména cítit ta shakespearovská atmosféra. Atmosféru doplňuje poněkud podivná kresba Billa Sienkiewicze. Sienkiewiczův styl nemusí sednout každému, protože jak jistě víte, tento kreslíř kreslí hodně specificky. Postavy tím pádem nevypadají zcela lidsky, to stejné bych mohl říct také o prostředí nebo vedlejších předmětech, ovšem to už podle mě je vykresleno mnohem lépe. V horším případě však občas může působit pouze jako dětská kresba. Jistě, není to dokonalý styl, avšak k tomuto komiksu se celkem hodil.

Na závěr dostaneme povídku "Restless Souls", kterou bych považoval za nejslabší ze všech čtyř povídek. Už mi totiž vůbec nepřišlo, že čtu něco s pohádkovou tématikou. Místo toho jsem nakonec dostal detektivní příběh, ve kterém se řeší únos jedné mladé dívenky. Rozhodně to nedopadlo špatně, kresba byla poměrně pěkná, mnoho panelů díky ní vypadalo zajímavě, ale celkově to mohlo být o chloupek lepší.

Ve výsledku bych tedy tuto sbírku různorodých příběhů od jednoho stejného autora hodnotil pozitivně. Pokud máte rádi pověsti, pohádky nebo například mýty a chcete něco, co toto všechno kombinuje do jednoho, tak si zkuste tuto minisérii přečíst. Já osobně byl velice potěšen, jde vidět, že pokud se najde zkušený autor, může se z vysoce originálního nápadu na poměry superhrdinského komiksového žánru vytěžit opravdu hodně. Za sebe bych tedy tuto sérii vřele doporučil.