2017-09-19

#1527: Cesta do pekel - 60 %

Cesta do pekel (Road to Perdition)
Vydalo nakladatelství Comics Centrum v pevné vazbě v roce 2006. Vyšlo u Paradox Press v roce 1998. České vydání má 304 stran a prodává se v plné ceně za 549 Kč.

Scénář: Max Allan Collins
Kresba: Richard Piers Rayner

Nemůžu si pomoct, ale "Cesta do pekel" je prostě špatný překlad. Originální název odkazuje na skutečnost, že slovo "perdition" znamená zatracení, ale také skutečnost, že takto podobně se nazývala města, která kdysi v Americe vznikala. Názvy městeček jako "Redemption" nebo "Perdition" asi zněla dobře a možná to mělo osadníkům připomínat, kde je jejich místo. Název "Cesta do Zatracení" by prostě zněl lépe a samotné pojmenování pro město, tedy "Zatracení", mi zní tak nějak výstižněji než "Peklo". To je jedna věc, která mi na knize trochu vadí. Tou druhou je Max Allan Collins.

Max Allan Collins je autor, s kterým mám prostě problém. Je to na první pohled autor komerční a je to na něm strašně moc vidět. Píše novelizace filmů, což osobně považuji jednoduše za marketingový tah, nic jiného. Stejně tak i jeho filmová tvorba není dvakrát originální a snažil se oživit něco, co fungovalo skvěle, ale v jeho podání je to příšernost - viz jeho navázání na skvělý film "Bad Seed". Nečetl jsem od něj všechno, to rozhodně ne, ale s jeho spisovatelskými schopnostmi jsem nikdy nebyl spokojený. O to více mě zaujalo, že zrovna on je podepsaný pod komiksem "Cesta do pekel", který byl zfilmován do celkem povedeného filmu. Dal jsem tedy Collinsovi ještě jednu šanci.

Hned na začátek přišel s obsáhlým úvodem, který na první pohled sice podává informace o tom, jak román vlastně vznikal, jenže ve skutečnosti je to několikastránkové si honění trika. Collins píše o tom, jak je Collins skvělý, jak to měl těžké, jak se vypracoval, jak se mu podařilo dostat do různých médií a vyhrál i nějakou cenu. Na konci si pak vzpomněl, že vlastně netvořil komiks sám, ale ještě s jedním člověkem, na jehož jméno si dokonce pamatoval. Tím člověkem je Richard Piers Rayner, který se postaral o kresbu, jež je velmi specifická a jež dává komiksu tu správnou atmosféru. Na kresbě by se dalo něco vytýkat, asi nejvíce skutečnost, že výrazy postav jsou někdy velmi strnulé, ale přesto je to Richard, kdo vytváří zajímavou atmosféru, kdy skutečně máte pocit, že čtete gangsterku,

Max Allan Collins dodal příběh, který není špatný. Nemám Collinse rád, ale nemůžu mu vzít, že tady se pokusil o skutečně zajímavý děj, který má nějaké směřování, má silné momenty a má vyvrcholení, které je dobré. Je zde skvělá hlavní postava, kterou vidíme jako chlapce a vnímáme jako vypravěče. Co se o ní dozvíme na úplném konci, mi sice nepřijde nijak skvělé, ale to bude prostě tím, že mám jiné smýšlení. Čteme dobrý příběh, který evokuje třicátá léta, což je dáno hlavně skutečnými postavami. A vzhledem k tomu, že rešerše má na starosti někdo jiný než sám Collins, dával bych tomu člověku lví podíl na tom, jak grafický román nakonec dopadl.
To není Elton John, ale je to Max Allan Collins

Max Allan Collins je rozhodně spisovatelem, který umí pracovat se skutečnými událostmi a dávat je do souvislosti s příběhy čistě vymyšlenými. Osobně si myslím, že Collins je silný jedině v tom, že zpracovává něco, co zpracoval někdo jiný, anebo to vychází ze skutečných událostí, on nic moc jiného asi umět nebude. Ale dobře, pokud se prodává, ať se prodává. Ale i komiks "Cesta do pekel" ukazuje, že má své mezery, které jsou v tom, že není schopen vyprávět zajímavější epizodní příběhy. I když je naznačuje, tak vyznívají do ztracena. Linka s Caponem je zde v podstatě jen proto, aby to bylo ještě o něco zajímavější, ale pro příběh samotný to až takový význam nemá. Vypadá to ale cool.
Richard Piers Rayner

"Cesta do pekel" je dobrý příběh, ale kdyby ho vyprávěl někdo jiný, jsem si jistý, že by mohl být ještě lepší. Ano, je v tom hodně z toho, že Maxe Allana Collinse nemám rád a nemyslím si, že je dobrý spisovatel, ale je v tom i skutečnost, že on má objektivně problémy vést děj a udržet celek solidní a pevný. Já vím, že tohle psal částečně na pokračování, ale na tom příběhu je to vidět v negativním smyslu slova. Vztah otce se synem je dobře vykreslen, ale přesto je zde cítit hlavně snaha o komerční úspěch. Možná mi na Collinsovi vadí právě tohle. "Cesta do pekel" je dobrý příběh, ale není dotažen k dokonalosti. Přesto se mu nedá vzít výborná atmosféra a dobré postavy.

Žádné komentáře:

Okomentovat