2014-01-02

#437: Ohlédnutí za českým komiksem

Když jsem přemýšlel o tomhle článku a o tom, co v něm napíšu, chtěl jsem být hodně kritický, chtěl jsem se pustit do všeho a do všech. Článek píši v době, kdy jsem celkem úspěšně vychladnul a uvědomil jsem si, že nemá cenu hovořit o komiksu jako o umění, protože je to prostě naivní. A ano, v tomhle ohledu jsem trochu naivní. Pokud chceme číst komiks jako knihu, nebo alespoň sešit, musí to být nejen kousek, který nám dá něco, co nám může dát jen umění, ale musí to být kousek, který má komerční potenciál. Jerieho u nás nejspíš nikdo nezná, protože nedělá pro Marvel a pro DC, tak proč by ho měli Češi kupovat?

Dobře, tohle je jedna strana mince. Komiksová komunita, ta česká, je rozdělená na hipstery a pak na ty ostatní. Hipsteři se sdružují na KomiksFESTu, kam druhá skupinka, ti, co vyznávají především americký mainstream, většinou nepáchnou. Vzniká tak celkem zajímavá situace. Jsou zde vyznavači mainstreamu, ale toho amerického. A pokud se vytváří nějaký český mainstream, jako kdyby to bylo jen pro nějaké rádoby intelektuály. Musím ale říct, že v roce 2013 je vidět pokrok a pomalu se začínají vyčleňovat autoři, kteří by ten český mainstream mohli utvořit.

Kdo čte můj blog, asi mu dojde, že na prvním místě budu jmenovat Petra Kopla, který dělá komiksy pro lidi, pro zábavu, ale navíc je dělá chytré. Tohle není čtení na jeden večer, jsou zde odkazy, jednotlivé příběhy jsou provázané. Tohle je čtení, které si rádi, někdy i z nutnosti, abyste pochopili návaznosti, zopakujete. Ale není to jen on. Jsou zde další jako Dan Černý nebo Karel Jerie a případně i Pavel Čech, kteří se dostávají více do povědomí.

Nastává zde určitý problém v tom, že tvůrci stále zůstávají neznámí. BB/art v domnění úspěchu svých limitovaných edic knih od DC, vydal v limitované i Jerieho prvního "Candida". Ke konci roku vyprodaný není. Není, samozřejmě, že není, protože ne, že by Jerieho nikdo neznal, ale proč by ho měl někdo kupovat v limitované edici, když to není nijak masově oblíbený, vyhledávaný a širokou veřejností uznávaný autor? Na limitované edice musí být základna, která zde prostě pořád ještě není - viz výrazné zkrouhnutí edičního plánu BB/artu na rok 2014.

Recept zde ale existuje. Roku 2012 v podstatě nikdo neznal Marca Turiniho. Dnes je v české komunitě hodně známý, a to v podstatě jen proto, že se snaží dostat k fanouškům, a to jak po internetu, tak i osobně - objevuje se na velkém množství akcí. Ano, pravda, v rukávu má jedno eso, a to skutečnost, že je cizinec, ale přesto je tohle cesta, jak o sobě dát vědět. Vnutit se lidem, jinak to na našem malém trhu prostě nejde. Pokud se naši komiksoví autoři chtějí stát úspěšnými a známými, musí o nich lidé vědět.

Tím se dostávám k tomu, že širší mainstream u nás skutečně nadále neexistuje a spíš bych to viděl na to, že si na něj ještě nějakou dobu počkáme. Na Startovači a případně na hithit.cz vznikly celkem 4 komiksy, které se ale téměř ve všech případech vyznačují tím, že jsou spíše mimo hlavní proud. "Mračna" jsou jasně vyhraněným komiksem, i když příběhově se jedná o skvělé béčko. "Hovory z rezidence Schlechtfreund" jsou ukázkou toho, že je zde přece jen zaměřeno na celkem intelektuální komiks, a co si budeme povídat, "O sněhu" je také poměrně specifickým dílem. Mainstreamu se pak nejvíce přibližuje "Divočina".

Na této podpoře je vidět, že je zde základna pro to, aby vyšel komiks v menším nákladu, na druhou stranu se ukazuje, že ani v případě autorského komiksu, který se snaží dostat ke čtenáři alternativní cestou, nevznikají díla, které by bylo možné považovat za masové výtvory. U crowdfundingu se ovšem tak trochu předpokládá, že touhle cestou budou vycházet alternativy. Shrnuto podtrženo, hledání českého mainstreamového komiksu stále pokračuje.

Co mě osobně trochu překvapilo, to je skutečnost, že jsou problémy nejen na trhu s komiksy, ale i v prostoru, který je věnován recenzentům, kritikům a bloggerům. Objevuje se zde nešvar, kterým je kopírování textů bez uvedení zdrojů. Nevím, jak moc je to rozšířené, nebo se jednalo pouze o v článku vyjmenované případy. Není to však jen tohle. Stále zde vzniká určitá zlá krev, což se projevuje na tak podivných článcích, jako je tento na serveru komiks.cz anebo tento druhý ze serveru stejného. Už ani nevím, co má být smyslem takových článků, jestli opravdu snaha nějaké obrody recenzního prostředí, anebo jen snaha bulvárního zviditelnění.

Český komiksový trh se stále formuje a trvá mu to chlapci dlouho. Překladový komiks zde už má svoje jméno a jsou lidé, kteří ho budou kupovat. Ten český před sebou má ještě složitou cestu. Jsou zde velká jména, a to myslím i v oblasti komiksové teorie (jméno Tomáše Prokůpka je možné jmenovat za všechny, ale není to pouze on), jenže je jich prostě pořád málo. A osobní války mezi recenzenty a vydavateli ničemu nepomohou.

Tak a konec, trochu jsem se vypsal, což jsem potřeboval. Abych ještě doplnil to, co mě na českém komiksu za poslední dobu zamrzelo, to je cena monografie "Kája Saudek", která se vyšplhala velmi vysoko a navíc je vázána v měkké vazbě. Tohle je k fanouškům celkem kruté, na druhou stranu je to ukázka toho, že poptávka po podobných knihách zde rozhodně existuje. Lidé si tu monografii koupí. Nakonec, i já jsem si ji koupil. Nechci tvrdit, že minulost českého komiksu je to jediné, co vytvoří jeho současnost, ale dá se na tom stavět. Tak snad budeme stavět v následujícím roce a o něco úspěšněji.

4 komentáře:

  1. Hezky napsané, akorát Jerieho bych k mainstreamu neřadil.
    A Saudek je věc, nad kterou hipsteří neustále onanují, takže je zvýšení ceny u té monigrafie docela pochopitelné (zvlášť když se prodávala na aukru za mnohem vyšší částky).

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Díky. Máš naprostou pravdu, jen mě celkem dostalo, když jsem se do Saudka začetl a zjistil jsem, že tam pořád jsou nějaké ty tiskové chyby. Není jich moc, alespoň do 50 stránky, ale toho textu zase není tolik... Je pravda, že tohle je komerční projekt jako blázen. U toho Jerieho nevím... Je pravda, že to je hodně intelektuální, ale na druhou stranu, pokud tohle budou vydávat velká nakladatelství, mainstream by se z toho mohl stát. Ale je pravda, že intelektuální komiks se těžko někdy stane mainstreamem.

      Smazat
    2. Kdo to vydává není v tomto případě zas tak klíčové. Vydavatel ti akorát zajistí (nebo spíš nezajistí) nějakou propagaci a šlus. Spíš jde o ten přístup (různé výstavy, galerie, prodávání litografií/originálů atp.).
      Saudka jsem nečetl, ale pokud i v dotisku mají chyby, tak bych jim to omlátil o hlavu.

      Smazat
    3. Je fakt, že faktografické chyby jsem neřešil, ale ty překlepy tam prostě jsou. Jinak máš s tím Jeriem pravdu. Navíc, je pořád výjimka, že ho vydává větší nakladatelství. A jsem docela zvědavý, jak to asi bude s dalšími díly.

      Smazat