2018-01-28

#DP60: Captain America Vol. 2: Extremists - 40 %

Scénář: John Ney Rieber, Chuck Austen
Kresba: Trevor Hairsine, Jae Lee

K tomuto komiksu bych se s velkou pravděpodobností nedostal, pokud bych si čistou náhodou nepřečetl v češtině komiks "Captain America: Nový úděl", který patřil mezi jedny z prvních svazků "Ultimátního komiksového kompletu" a mnohými je i teď považován za jeden z nejhorších moderních komiksů, které u nás vyšly česky. V době, kdy jsem "Nový úděl" četl poprvé, přišlo mi, že byl mnohými čtenáři odsuzován absolutně zbytečně. Jistě, z hlediska kvality je to sice čistý průměr, ale rozhodně bych to neoznačoval za úplnou katastrofu. Teď tady máme "Extremists", druhou knihu "Captaina Ameriky" pod taktovkou Marvel Knights, k níž opět psal scénář John Ney Rieber. Rieber ovšem tentokrát nepracuje sám, protože mu při některých sešitech pomáhal Chuck Austen, jedny z posledních sešitů dokonce psal pouze Austen sám.

Práce dvou scénáristů tady jde poznat a je to na kvalitě očividné. Nevím jak vy, ale obvykle nejsem rád za to, když jednotný komiksový příběh píšou dva nebo tři, případně i vícero lidí dohromady. Přece jenom, když má jeden scénárista jasnou představu o tom, kam by měl příběh směřovat, tak by to měl psát sám, jenže pokud dojde na situaci, kdy onen člověk musí pracovat s jiným, také podobně nadaným člověkem, který má v hlavě mnoho různých nápadů, může při vytváření budoucího díla dojít k různým, lehce zbytečným změnám, kvůli kterým nakonec vznikne nefunkční guláš. Důkazem toho jsou například "Ultimátní komiksový komplet 79: Válečné jizvy", na nichž se podíleli rovnou tři různí scénáristé, konkrétně Cullen Bunn, Christopher Yost a Matt Fraction. Právě kvůli tomu mám s "Captain America, Vol. 2: Extremists" několik problémů, kvůli nimž nemůžu hodnotit moc vysoko.

Komiks sám o sobě nefunguje v první řadě díky ústřednímu protagonistovi, který vás nedokáže ničím výrazněji zaujmout či překvapit. Je to obyčejná patriotická figurka, která po celou dobu buď jde z bodu A do bodu B, nebo bojuje proti teroristům, lépe řečeno extrémistům, o čemž pojednává celá kniha. Nic jiného tady nehledejte, protože toto je prostě a jednoduše jedna velká akční jízda. "Extremists" vás ani nedokážou oslovit kvůli dialogům, jelikož mnohé z nich působí hodně podivně. To ani nezmiňuji chování postav, to totiž při některých situacích nepůsobilo moc přirozeně. Uvedu příklad: Náš hrdina je obklíčen vojáky a stačí pár výstřelů, aby Steve Rogers ve svém americky stylizovaném kostýmu během pár sekund navždy umřel. Jenže ne, nikdo nestihne včas zareagovat a hrdina přežije. Zároveň za řeč nestojí záporáci v čele s takzvaným Inalim, kteří jsou nudní, nezajímaví a jejich motivace vás po celý příběh nebudou zajímat. Dokonce i jejich porážka působí tak moc hloupě, až bych to přirovnal spíše ke kvalitě starých komiksů z 60. - 70. let, kdy scénáristé dokázali vymyslet jakékoliv řešení na poražení jednoho zločince.

Musí se ovšem uznat, že komiks má své kladné stránky. Kresba vypadá pěkně, což bych mohl potvrdit prací Jae Leeho. Tento člověk totiž nekreslí klasicky, jak mnozí zahraniční kreslíři, má jednoduše svůj osobitý styl. A ano, akce není špatná. Sice je jí občas přehnaně moc na místech, kde by podle mého názoru ani být neměla, ale kreslíři si při ní mohli neskutečně vyhrát, což dokazují na několika překrásných panelech. Uznat také musím tempo. Děj rychle odsýpá, takže to budete mít přinejhorším za hodinu přečtené. Jinak musím říct, že tento komiks vůbec nepřekonává "Nový úděl" po stránce kvality. Spíše mi přišlo jako kdyby autoři nevěděli, co vůbec chtějí vyprávět.

"Captain America, Vol. 2: Extremists" považuji za perfektní ukázku toho, jak se nemají psát pokračování různých komiksových sérií. Za sebe musím říct, že to není úplná katastrofa, ale rozhodně se to dá považovat za špatný komiks. Proto od od něj raději dejte ruce pryč.