2018-01-10

#DP53: Aliens: Dead Orbit - 50%

Scénář: James Stokoe
Kresba: James Stokoe

Film "Vetřelec" z roku 1979 od Ridleyho Scotta určitě znáte, dnes se totiž jedná o jeden z nejkultovnějších hororových filmů, které kdy za celkovou existenci filmového průmyslu vznikly. Zároveň díky "Vetřelci! započala filmová sága, jež si získala obrovské množství fanoušků. Jak ale určitě víte, poslední dva snímky z tohoto světa - konkrétně "Prometheus" a "Alien: Covenant" - mezi diváky na sto procent nezabodovaly a spíše vytvořily mezi mnoha lidmi rozporuplné názory. Mimochodem, snímky, kde se proti sobě utkají vetřelci s predátory, vůbec nepočítám, protože se odehrávají v jiném vesmíru, díky čemuž nejsou součástí hlavní mytologie. Pokud pomineme existenci filmového vesmíru, tak si můžeme všimnout, že vznikalo několik různých vetřelčích komiksů, které vycházely u nakladatelství Dark Horse. To můžete znát například díky Hellboyovi, Ú.P.V.O., některým komiksům ze světa "Star Wars" ještě před tím, kdy vycházely série s tématikou tohoto světa od Jasona Aarona a Kierona Gillena. Nebo i kvůli Zaklínači, který si u nás v ČR vysloužil již 3 knihy. Dnes bychom se podrobně podívali na série "Aliens: Dead Orbit", která začala vycházet od dubna tohoto roku. Jak o scénář, tak i kresbu se postaral James Stokoe.

Čím začít? Příběh není nijak převratný. Dostáváme pohled na klasickou posádku z jedné vesmírné stanice, která se mezi sebou baví. Máme tady silnou ženu, doktora, kapitána, mladého hocha a muže, kterému je všechno jedno a nic neřeší. Během jedné situace dojde k vážné nehodě, kvůli které budou všichni členové celé posádky v ohrožení. Kvůli tomu se budou muset připravit na několik událostí, ze kterých nebudou zrovna rádi, kromě normálních lidí totiž potkají ještě jednu hrozivější hrozbu.

Dále by bylo ideální zmínit postavy, protože ty byly nejslabším prvkem celého díla. Jak jistě víte, postavy jsou pro příběh velmi důležité, protože pokud nemáte dobře napsané jednotlivé hrdiny, případně záporáky, tak například nevyniknou různé interakce nebo emocionální sekvence, při kterých by mohla některá hlavní postava být zabita. Stokoe mě nedokázal svými postavami zaujmout, píše je nudně, nezajímavě a ve výsledku i neoriginálně, protože tady najdete klasické archetypy postav. Do toho všeho tady máme silnou ženskou postavu, což by vůbec nevadilo, kdyby o ní samotný autor nepsal při mnoha situacích špatně. To samé bych mohl říci i o ostatních, jen jediná postava byla aspoň trochu zajímavá, a tím byl nic neřešící a neustále mlčící muž, který tady paradoxně dostal nejvíce prostoru. Ten aspoň dostal pasáže, v nichž působil poměrně zajímavě. Když už jsme u toho, měl bych zmínit samotného vetřelce, ten se sice párkrát objeví, jenže nemá tady moc prostoru, což je škoda, poněvadž jeho pasáže byly vskutku dobře provedené, měly skvělou hororovou atmosféru a dokonce jsem u některých cítil napětí. Jako pozitivum bych také mohl zmínit poměrně zajímavou kresbu, která moje špatné dojmy vyvažuje. Mnoho panelů díky ní vynikne mnohem lépe, parádní krvavé sekvence jsou správně brutální a vetřelci díky ní vypadají hodně pěkně.

Je to ovšem všechno, co bych na knize mohl vynachválit, protože se ve výsledku jedná pouze o průměrný komiks, který vás bude neuvěřitelně nudit. Má sice pozitivní aspekty, které jsou poměrně solidně využity, ale najdou se zde také faktory, kvůli kterým bych vám "Aliens: Dead Orbit" nemohl doporučit. Série má zase na druhou stranu pouze tři sešity, přičemž by již brzy měl vyjít čtvrtý. Uvidí se tedy, zda dojde k zlepšení nebo naopak k zhoršení kvality.