2017-11-19

#DP31: Bullseye - 75%

Scénář: Ed Brisson, Marv Wolfman
Kresba: Guillermo Sanna, Alec Morgan

Bullseye mě vždy dokázal něčím zaujmout. Sice nemám tušení, čím konkrétním mi tato postava přirostla k srdci, ale mohl bych odhadnout, proč ho mají lidé tak moc rádi. On totiž nepatří mezi typické druhy záporáků. Jistě, nebojí se zabít člověka, ale odlišuje se od ostatních kvůli takzvané "šílené komplexnosti". Abyste mě pochopili dobře, tak se pokusím tento pojem vysvětlit. Bullseye, kterému se taktéž říká Lester, totiž mnohokrát v komiksech bojoval s Daredevilem, a pokud jste četli některé z děl, v nichž tento zločinec plnohodnotně vystupoval, tak víte, jakým způsobem dokázal tohoto hrdinu děsit. Mnohokrát se totiž nepokusil udělat pouze normální zločinecký čin, sám dokázal Mattu Murdockovi několikrát zavařit v jeho hrdinské kariéře jenom díky své šílenosti. Jistě, někdo by mohl využít argument v podobě Jokera, jenže on má na rozdíl od Bullseye místo zakomplexované osobnosti, od níž nevíme, co čekat, genialitu, díky které má tento zločinecký klaun od DC Comics skvělý charakter, který mohou různí scénáristé využít.

Nyní se ale vraťme zpátky k Bullseyovi, ten totiž dostal tento rok svou vlastní minisérii, která začala vycházet kvůli událostem série Daredevil od Charlese Soula, jež odstartovaly menší příběhovou linii jménem "Running with the Devil". Předem vás upozorním na důležitou věc. Minisérie po pěti sešitech funguje kompletně samostatně, takže nepotřebujete moc návazností na předchozí dění ve světě Marvelu. Důležité ovšem je vědět, co se stalo během události příběhu "Shadowland", který vyšel česky, protože na ten se částečně odkazuje prostřednictvím některých dialogů. Všech pět sešitů řeší, jakým způsobem se Bullseye vypořádá s jedním kontraktem v Kolumbii, o němž bych toho moc neměl psát, protože bych díky tomu prozrazoval důležité detaily ohledně samotného děje. Když už ho zmiňuji, milerád bych se k němu vyjádřil. Děj ve výsledku působí celkem obyčejně a mnohdy mi připomínal zápletku standardního akčního filmu. Naštěstí scénárista Ed Brisson dokázal z poměrně obyčejné zápletky napsat něco šíleně zábavného. Brisson se totiž nesnažil vytvořit pouze komiks o akci, ale rovnou také o postavách. Ty hlavní nebo dokonce některé vedlejší mají svou vlastní osobnost, u nichž je navíc vykreslena jejich minulost. Mnoho charakterů kvůli tomu nepůsobí přehnaně obyčejně, což jenom oceňuji.

Autor taktéž má talent na to správně využít akci ku prospěchu tempa. Když totiž chce tempo urychlit, dodá přesně na správné místo akční pasáže, jež posunou děj vpřed. Když ovšem potřebuje tempo zpomalit, využije k tomu klidnější sekvence, během nichž umí pracovat s dialogy. Co ovšem musím vytknout jsou občasné klišoidní scény, které jsem už mnohokrát viděl nejenom v komiksech. Někdy totiž nepůsobily na sto procent dobře a nebyly příliš zajímavé. Ovšem teď musím zmínit kresbu, ta mě totiž překvapila. Guillermo Sanna má svůj typický styl, kdy postavy a prostředí sice působí celkem nevýrazně, ale barvy působí zvýšení kontrastu u těchto méně výrazných panelů. Nejlépe vyniknou scény, při nichž dochází k zabíjení, protože ty vypadají dobře kvůli vykreslení krve. Pro tento komiks se použitý kreslířský styl rozhodně hodí, osobně s ním nemám problém, vyhovoval mi.

Kromě hlavního příběhu ovšem dostaneme ještě jednu bonusovou uzavřenou povídku od Marva Wolfmana, která byla docela povedená. Nešlo sice o žádné převratné dílo a děj byl poměrně předvídatelný, ale má nějaké blíže neurčené unikátní kouzlo. Zejména konec mi přišel zajímavě napsaný, jelikož jsem takové zakončení vůbec nečekal. Navíc, Alec Morgan někdy dokázal stejně jako Guillermo Sanna nakreslit parádní akční pasáže, během nichž byl samotný Bullseye skvělý. Jen tak mimochodem, za celý příběh vás Bullseye jako charakter bude neskutečně bavit.

Ve výsledku mě tedy minisérie "Bullseye" příjemně překvapila. Očekával jsem průměrnou minisérii, ale nakonec místo toho mám příjemný zážitek s jedním z největších záporáků Marvelu. Čtení mě bavilo a pokud bych mohl, tak bych si klidně ihned na to přečetl další samostatný komiks zaměřený čistě na Lestera.