2014-03-10

#532: ZOOOM 1: Tomáš Kučerovský - 60 %

ZOOOM 1: Tomáš Kučerovský
Vydalo nakladatelství Analphabet Books v pevné vazbě v roce 2012. Vydání má 96 stran a prodává se v plné ceně za 240 Kč.
Knihu zakoupíte se slevou v knihkupectví Minotaur.

Publicistika: Tomáš Prokůpek
Kresba: Tomáš Kučerovský

Když jsem se konečně také dověděl o tom, že existuje něco jako projekt "ZOOOM", doslova jsem zajásal, protože jsem si říkal, že tohle by skutečně mohlo být skvělé seznámení se s autory, které ještě nemám tolik zažité, respektive určitě neznám celou jejich tvorbu a rád se o nich dozvím více. Když jsem pak knihu uviděl, zajásal jsem podruhé, protože provedení na šířku je zajímavé, pevné desky luxusní, stejně jako pevný křídový papír, na kterém se ilustrace vyjímají skvěle. Jenže když jsem se konečně začetl, zjistil jsem, že ono to zas až tak úžasné není.

To, že je v prvním dílu představen Tomáš Kučerovský a jeho tvorba, je poměrně ikonické, protože se jedná o jednoho z našich nejvšestrannějších kreslířů. Kreslíř, který ještě nemá své vlastní samostatné album. To není ani tak kritika, ale spíš takové zamyšlení nad tím, že Tomáš Kučerovský je spíš taková šedá eminence, která stála u zrodu současné generace komiksových tvůrců, ten, kdo ostatním otevřel možnosti, ale sám ještě nevydal to skutečně zásadní dílo, kterým by se skutečně proslavil. On jde spíš cestou menších kusů, což mu ale v komiksové komunitě uznání také zajišťuje.

"ZOOOM 1" je tak vlastně portfolio Tomáše Kučerovského. Je zde výběr z jeho tvorby od doby, kdy začínal až po současnost, nebo tedy po rok 2012, kdy byla kniha vydána. Aby se nejednalo o portfolio obyčejné, je provedeno celkem kvalitně a navíc je doplněno rozsáhlým rozhovorem s Tomášem Kučerovským. Rozhovor s ním dělal José Alaniz. Kdo to je? Tak je to Američan, který se zabývá srovnáváním literatury. Je proto označován jako komparatista. O tom, že je to také zajímavá osobnost, se v knize nepíše, prostě je jen uveden jako tazatel. Myslím, že to je skoro škoda, že o něm není napsán ani medailonek. Nemyslím si, že to je až tak známá osobnost, která by byla v širším povědomí. Z otázek je však poznat, že se jedná o muže, který o umění rozhodně povědomí má. Rozhovor s ním můžete najít zde.

Samozřejmě, "ZOOOM 1" se soustředí na Tomáše Kučerovského, tak proč představovat Alanize nebo Prokůpka, který psal úvodník. I když je pravdou, že povědomí o Tomáši Prokůpkovi je u nás přece jen větší než o Alanizovi. Dobře, budiž. Na internetu se dají informace dohledat. Rozhovor s Tomášem má celkem čtyři části: Komiks, Hry, Ilustrace a Komiks II. Tyto jsou pak doplněny materiálem, o kterém se v rozhovorech mluví a mnohem obsáhlejším materiálem dalším. Mluvím samozřejmě o kresbách a o skicách. I když se z rozhovoru čtenář dozví skutečně zajímavé informace, kresba samozřejmě objemově převažuje. V některých případech se jedná o kresby nikdy nepublikované, ale většinou budou celkem známé. Co se ale prostě nemůže nechat beze slov, to je Tomášova neskutečná všestrannost. Disponuje tolika styly, že v podstatě každý komiks se liší, stejně jako se od sebe liší ilustrace a další kresby.

"ZOOOM 1: Tomáš Kučerovský" je tak skutečně portfolio daného kreslíře, kdy jsou zde převážně ukázky z jeho komiksů, jen ty skutečně krátké jsou zde uvedené celé. Velikost knihy dovoluje, aby na jednu stranu byly vytištěny dvě strany standardní, což ovšem vede i k výraznému zmenšení velikosti. U takového portfolia je to celkem škoda. Výtečná je dvojjazyčnost, kdy vše, co je zde psáno česky, je na stránce přeloženo i do angličtiny. Nabízí se pak otázka, jako co má kniha fungovat? Představení českému čtenáři asi není třeba, protože mezi komiksáky je Tomáš dobře známý. Jestli budou osloveni i ti, co se o český komiks nezajímají, to nevím. Angličtina navozuje pocit, že je zde trochu snaha o to, dostat naše autory do zahraničí, tak snad se tak stane. Uvidíme. Trochu mě ale mrzí, že se kniha nesnažila přinést ještě trochu něco navíc - třeba zde není porovnání Tomášových skic pro počítačové hry s konečnou podoba grafiky ve hře. Zároveň je škoda, že není více prostoru věnováno i pozadí vzniku komiksů. Kniha by tak nabyla mnohem většího významu z hlediska historického. Zůstává tedy u toho, že se jedná o portfolio hlavně pro fajnšmekry a případně ty, kdo dovolí Tomášovi pracovat na komiksech a na kresbě za peníze. Formát se mi líbí, ale snad to příště bude ještě o něco zevrubnější.

Žádné komentáře:

Okomentovat