2017-11-08

#DP26: Dark Days: The Forge a Dark Days: The Casting - 50%

Scénář: Scott Snyder, James Tynion IV
Kresba: Jim Lee, Andy Kubert, John Romita Jr.

Scotta Snydera vám vůbec nemusím představovat. Tento komiksový scénárista je totiž známý zejména díky své práci na Batmanovi z doby, kdy probíhala takzvaná "The New 52". Sám se neustále hrabal v kontinuitě a za celou dobu, co tohoto hrdinu psal, dokázal vytvořit několik zajímavých příběhů, ve kterých představil mnoho nových hrozeb pro rytíře z Gothamu, z nichž jmenovitě mohu zmínit tajnou skupinu Soví tribunál. Nakladatelství Crew u nás batmanovskou sérii od Scotta vydává, takže pokud hledáte komiks, který je podle kritiků skvělý po stránce kvality, tak zkuste sáhnout po tomto moderním Batmanovi.

Zrovna tento člověk se rozhodl vytvořit novou událost, která se jmenuje "Batman: Metal". Ta by měla být rozdělena do tří fází. První fáze v podobě "Dark Days" má sloužit jako úvodní předehra pro druhou fázi jménem "Dark Nights", kde víceméně začne hlavní děj, který by posléze měl být zakončen v "Dark Matter", třetí fázi. Celkově se tato událost má zaměřovat na takzvaný Temný multivesmír (anglicky Dark Multiverse) a měly by se na scéně objevit úplně nové charaktery v podobě sedmi zhmotněných verzí největších strachů Batmana. Zrovna teď bychom si něco řekli o první fázi, ve které najdeme dva komiksové sešity - "Dark Days: The Forge" a "Dark Days: The Casting", na nichž Scott Snyder pracoval s Jamesem Tynionem IV, jehož mohou někteří z nás znát kvůli sérii "The Woods". Předem upozorňuji na důležitou věc. Budu hodnotit oba dva sešity jako jednotný celek, jelikož nechci, aby byla tato recenze rozdělena na dvě části.

Celkový nápad točící se okolo největších obav Bruce Wayna mi přijde hodně zajímavý, ale úvodní dvojice sešitů sloužící jakožto předehra k "Batman: Metal" nebyla tak skvělá, jak bych si představoval. Největší problém jsem měl se scénářem. Mnohdy mi totiž přišlo několik pasáží neskutečně dlouhých, k tomu neuvěřitelně nudných a někdy mi určité momenty přišly totálně zbytečné. Během celého děje se v komiksu objeví mnoho různých charakterů, ty bych rozdělil do dvou skupin. Do té první bych zařadil postavy s poměrně dostatečným prostorem, aby projevili svůj charakter (jmenovitě třeba Batman, Green Lantern nebo Duke Thomas - nový pomocník temného rytíře). Ty byly vcelku dobře napsané, problém jsem s nimi ani tak moc neměl. Jedinou výjimkou je jeden nejmenovaný zločinec, o němž bych nechtěl moc mluvit. Ten mi totiž do celkového příběhu neseděl. Tím nechci říci, že byl zbytečný, pouze mi nesedělo jeho vyznění pro samotný příběh.

Teď ke druhé skupině. Do té totiž patří postavy s nesmírně malým prostorem a v příběhu mají roli snad jenom kvůli tomu, aby se tam vůbec objevily. Toto je celkem velké negativum, ze kterého moc rád nejsem. Když už tam například chtějí dát hlavní členy z Ligy spravedlnosti spolu s dalšími postavami, očekával bych jejich nějaké větší využití. Ne, autoři mnoho postav využívají pouze jako vedlejší figurky. Kupříkladu takový Superman tady moc velkou roli nehraje, stejně tak vysoce zbytečný Aquaman, Mister Miracle a mnoho dalších. Výjimkou naštěstí je například Hal Jordan alias Green Lantern, který mi pro účely samotného komiksu docela seděl. Stejně tak Wonder Woman, ta také nebyla špatná.

Nyní krátce ke kresbě. Upřímně, kreslíři mě moc nenadchli. John Romita Jr. kreslí svým typickým stylem, který vám nemusí moc vyhovovat. Mně sice moc nevadil, ale rozhodně bych ho příliš nevychvaloval. Dále zmíním Jima Leeho, jehož styl byl sice pěkný, ale jaksi neměl prostor se vyřádit u několika panelů tak, jak by on sám chtěl. Na závěr zde pak máme Andyho Kuberta. Já se ptám, proč člověk, který dokázal velice pěkně nakreslit komiks "Batman a syn", nakreslí jedny z nejpříšernějších komiksových stránek. Pokud znáte Alana Davise a nemusíte jeho styl kresby, tak tady vám vyloženě nebude Kubertův styl sedět, některým navíc bude připadat (podobně jako mně) hodně špatný.

Naštěstí však tady také najdete docela slušné pasáže se zápisy z deníku jedné důležité postavy. Během těchto pasáží je text z deníku zobrazen v jasně žlutých barvách, aby to opravdu působilo jako skutečný zápis. Celkové budování Temného multivesmíru mi prozatím přijde zvláštní, sám jsem zvědavý, jak bude tento nový vesmír v budoucnosti DC využit, jelikož samotný koncept tohoto světa mi přijde dost zajímavý. Každopádně, bojím se, že DC se bude snažit něco takového využít pro další neuvěřitelný souboj, během něhož bude muset celá Liga spolu s Batmanem porazit jedno velké zlo. Pokud se studio bude chtít vydat touto cestou, moc rád nebudu. Ve výsledku působí sešity "Dark Days: The Forge" a "Dark Days: The Casting" průměrně. Doufám, že dojde ke zlepšení v "Dark Nights", během nichž by se už měl začít více rozjíždět hlavní děj.