#DP194: Spider-Man: Bez domova - Recenze

Benedict Wong (Wong)

Zendaya (“MJ”)

Jacob Batalon (Ned Leeds)

Marisa Tomei (May Parkerová)

Jon Favreau (Harold „Happy” Hogan)

J. K. Simmons (J. Jonah Jameson)

Spider-Man: Bez domova patřil k nejočekávanějším filmům letošního roku. Monumentální zakončení spidermanovské trilogie od režiséra Jona Wattse mělo přinést něco více než jen generickou superhrdinskou zápletku. Tvůrci slibovali velkolepý závěr se vším všudy; epické, akcí nabité a velice emotivní dobrodružství nebývale velkých rozměrů, které diváky mělo v lecčems překvapit. Fanoušci byli plní očekávání, tím spíš když se ještě před oficiálním uvedením do kin začaly na internetu šířit zvěsti a spekulace související s dějovou zápletkou, která se měla točit nejen kolem titulního pavoučího hrdiny, ale také kolem řady ikonických marvelovských postav. Po zveřejnění prvního traileru se zájem lidí ještě více zvýšil a komiksoví nadšenci (včetně mě) se nemohli dočkat, až v prosinci vyrazí do kinosálů a nejnovější Marvelovku zhlédnou na stříbrném plátně. Reakce od kritiků a běžných diváků   zahraničí byly velice nadšené, o to více jsem byl zvědavý na výsledek.

Ještě než přejdu k hodnocení dílčích aspektů, musím podotknout, že nového Spider-Mana si nejlépe užijete v kině, v ideálním případě s přáteli či vašimi blízkými. Snímek totiž skýtá nejedno překvapení. Nečekané momenty vás coby diváka dokážou v kině zasáhnout mnohem silněji, než když je sledujete z pohodlí domova na počítačové nebo televizní obrazovce. A co víc, občas vás mohou mile překvapit reakce ostatních diváků, což mohu potvrdit ze své vlastní zkušenosti. Vůbec se mi nestává, že by lidé během sledování superhrdinského filmu začali v jednu chvíli nadšeně křičet, tleskat, smát se a jásat radostí. U Spider-Mana se však stalo něco nevídaného. Několik divaček v horní řadě nade mnou hlasitě zakříčelo a začalo tleskat, načež se k nim po pár sekundách rychle připojilo několik dalších diváků (včetně mě). Vskutku nezapomenutelný okamžik!

Nyní je na čase přejít k hodnocení. Nejprve je nutné si krátce rozebrat příběh, který přímo navazuje na potitulkovou scénu snímku Spider-Man: Daleko od domova (Spider-Man: Far From Home, 2019). Poté co Mysterio krátce před svou smrtí veřejně označí Spider-Mana za svého vraha a odtajní jeho pravou identitu, obrátí se život hlavního hrdiny vzhůru nohama. Díky publicitě je mu věnována mnohem větší pozornost než kdy předtím, což se dotýká nejen superhrdinského, ale také osobního života. A jako by toho nebylo málo, negativně jsou ovlivněni i Peterovi blízcí přátelé a členové rodiny. Aby situaci efektivně vyřešil, rozhodne se dojít za svým kolegou, mocným čarodějem Doctorem Strangem, který se mu pokusí pomoci. Jenže vše nevyjde podle původního plánu a Strange sešle kouzlo, které se vymkne kontrole.

Základní příběhová kostra neurazí, ani moc nenadchne. Děj má solidní tempo a tvůrci se snaží co nejlépe střídat klidnější pasáže, během nichž se můžete naplno ponořit do charakterů ústředních protagonistů, a zběsilými, mistrovsky natočenými a vizuálně působivými akčními sekvencemi, u nichž se vám bude tajit dech. Pochválit rovněž musím povedené interakce mezi postavami, jež tvůrci zvládli využít na jedničku. Především musím vyzdvihnout scény zaměřené na hlavní trojici -  Petera, MJ a Neda - které podle mého názoru jasně dokazují, v čem spidermanovská trilogie spadající pod MCU excelovala - ve vztazích a upřímných lidských konverzacích.

Co možná leckoho překvapí, je fakt, že nejnovější spidermanovský snímek hýří mnoha zajímavými nápady, jež hravě využívá ve svůj prospěch. Při sledování nebudete mít pocit, že sledujete slepenec náhodně poskládaných scén, případně že výsledný produkt působí dojmem, jako když pejsek s kočičkou vařili dort. Každý nápad nebo postava hrají v ději svou roli a rozhodně nepůsobí zbytečně či zanedbatelně. Právě naopak! A co víc, Spider-Man: Bez domova nevsází jen na humor, ale rovněž - pro někoho zcela nečekaně - na vážnou, velice seriózní stránku, která vynikne především v emočně vypjatých situacích, kdy jde opravdu do tuhého.

Bohužel, ačkoliv to píšu nerad, snímek se neobešel bez chyb. Ve výsledku sice jde o drobné vady na kráse, i tak se k nim ovšem musím vyjádřit. Pominu-li některá dějová rozhodnutí, nad nimiž mi stále zůstává rozum stát, musím především zkritizovat první hodinu, kterou shazují dolů zmatečnost a zbytečné humorné vložky, bez nichž by se některé scény klidně obešly. Zároveň musím lehce zkritizovat Doctora Strange. Benedict Cumberbatch sice odvedl skvělý kus práce, ale nebudu lhát, pojetí Strangeova charakteru mi absolutně nesedlo. Podobně bych se mohl vyjádřit k pojetí Petera Parkera, u nějž jsem měl v první půlce filmu pocit, že se jej autoři snaží za každou cenu prezentovat jako úplného hlupáka. Scenáristi se naštěstí vykoupili v druhé půlce a Parkera napsali naprosto dokonale! A co víc, naplno si pohráli s celou škálou pavoučích schopností, jimiž Spider-Man disponuje, a v průběhu celého vyprávění z nich vytěžili maximum. Mé fanouškovské srdce zaplesalo, to musím uznat...

Spider-Man: Bez domova je filmovou událostí, na kterou se podle mého názoru jen tak nezapomene. Neberte mě špatně, zázrak ve světě kinematografie, ani geniální, sofistikované a do detailu promyšlené dílo v žádném případě nečekejte. Nalijme si sklenici čistého vína, to byste od Marvelu chtěli příliš mnoho. Nicméně, pokud přistoupíte na hru autorů, dostanete pompézní akční biják, který uspokojí jak běžné konzumenty, tak skalní fanoušky, kteří na Spider-Mana (nejen na filmového) nedají dopustit. První polovina sice může působit zmatečně, chaoticky a lehce nedomyšleně, druhá půlka však nemastný neslaný dojem ze sledování okamžitě spraví. Člověku najednou začnou všechny dílky skládačky krásně zapadat do sebe a od určitého momentu odstartuje úžasná krasojízda, která nemá jasně stanovené hranice. Fenomenální, zdařile natočené akční sekvence, kterým nechybí dravost ani hravost, výborné herecké výkony, skvěle zvládnutá režie a momenty, které vám v hlavě dlouho zůstanou - to všechno tvoří nejnovějšího Spider-Mana. Nejvážnějšího, nejosudovějšího a zdaleka nejodvážnějšího, jakého jsme v rámci MCU měli možnost vidět. Jsem zvědavý, jak s Peterem Parkerem a jeho životní cestou budou chtít filmaři dál pracovat. Vrátka pro další kapitoly jsou totiž otevřena dokořán.