2020-08-12

#DP89: Undiscovered Country Vol. 1: Destiny

Scénář: Scott Snyder, Charles Soule

Kresba: Giuseppe Camuncoli, Daniele Orlandini

"Undiscovered Country" bych mohl označit za jednu z nejšílenějších sérií, kterou jsem v rámci letošních Eisnerů měl tu čest číst. Abyste byli v obraze, jde o komiks, jenž - podobně jako minule recenzované "Something is Killing the Children" - usiloval o cenu v kategorii Nejlepší nová série. Tu sice nakonec nezískal, ale nalijme si sklenici čistého vína, mezi nominanty byla opravdu silná konkurence. Původně jsem si však přál - to bylo v době, kdy ještě nebyli známi vítězové - aby tento počin ocenění vyhrál, ovšem to už zbytečně předbíhám.

"Undiscovered Country" je nově vycházející série, kterou má na svědomí dvojice známých autorů. První je v našich luzích a hájích mnohem známější. Jde konkrétně o Scotta Snydera, jenž si tady udělal jméno hlavně díky svému "Batmanovi" z New 52 a nedovydanému "Americkému upírovi" ze stáje Vertiga. Tím druhým je scénárista Charles Soule, jemuž u nás vyšla kniha "Věštcův rok" (v originále "Oracle Year") a již brzy mu má začít česky vycházet řada "Darth Vader: Dark Lord of the Sith". Tito dva spojili síly s kreslířem Giuseppem Camuncolim (a na pár pozdějších čísel s Danielem Orlandinim), aby dohromady vytvořili u vydavatelství Image ambiciózní autorský počin jménem "Undiscovered Country". Ten se v zahraničí dočkal takové popularity, že první číslo bylo rovnou třikrát reprintováno. V roce 2019 to byl největší start autorsky vydávané řady vůbec, což je velký úspěch.

Nejprve bych chtěl rámcově představit děj. Ten je zasazený do země, která kdysi bývala krásnou moderní Amerikou, jak ji všichni známe dnes, jenomže teď je úplně jiná. Nacházíme se v daleké postapokalyptické budoucnosti a v hlavní roli máme skupinu elitních vycvičených žoldáků, která hledá lék na globální pandemii. Právě kvůli tomuto cíli se rozhodnou vyrazit na speciální misi, která je zavede až do neprobádaných koutů Spojených států, kde je čeká nejedno velké překvapení. Tím jsem si udělal krásný oslí můstek, neboť jako první musím šíleně pochválit prostředí. Celá Amerika je v komiksu znázorněna naprosto bravurně! Dost se mi zamlouvá celá myšlenka díla a její samotné provedení, přičemž všechny krajiny, různá zákoutí a scenérie, to všechno je opravdu nápadité a rozmanité. V tomto směru vážně nemám žádné výhrady. Autoři si zkrátka dali hodně záležet a snažili se, aby čtenáře co nejlépe nalákali na poznávání nového neprobádaného světa.

S tím velmi úzce souvisí kresba Giuseppeho Camuncoliho, která je naprosto dechberoucí. Na superhrdinských řadách, ať už jde o "Amazing Spider-Mana" nebo jiné, podle mě odvádí výbornou práci, ovšem v první knize řady "Undiscovered Country" předvádí ještě něco více. Je to ve zkratce něco neskutečného! Možná je to coloringem, možná je to jen tím, že kreslíř má možnost se naplno vyřádit a nemusí být jakkoliv limitovaný, ale já si nemám na co stěžovat. Každičký panel a každá postava, která se v příběhu objeví, vypadají výborně a prostředí jako takové je bezchybné. Styl kresby navíc krásně doplňuje apokalyptickou atmosféru celého komiksu, takže já opět musím dát palec nahoru. To samé víceméně mohu říct o stylu Daniela Orlandiniho, jenž kreslí dost podobně.

Nyní přichází čas říct něco málo k hlavní příběhové lince. S tou už mám pár drobných problémů. Nejde o nic zásadního, ale za zmínku to podle mě stojí. Tempo je zpočátku dost pomalé. Na jednu stranu to chápu, scénáristé totiž krásně budují svět, doslova jej popisují do každičkého detailu, a nebojí se dialogy postav psát obsáhle. Je to od nich na jednu stranu hezké, občas je toho ale na mou věru přehnaně moc a rozhodně bych se nebál v některých místech trochu ubrat. Moje druhá poznámka je pak mířená směrem k postavám, které mi přijdou docela dobré, i když v druhé knize bych už trochu ocenil, kdyby se některé jejich vlastnosti rozvinuly o poznání více. Zatím mi jako nejpropracovanější ze všech přijde úhlavní nepřítel, jenž v prvním svazku dokáže čtenáře zaujmout nejenom svým designem, ale také svým charismatem. K jednotlivým žoldákům si prostě budu muset ještě utvořit pořádný vztah, ovšem férově přiznám, že některé interakce a společné momenty mě opravdu bavily.

Co si budeme povídat, "Undiscovered Country" je série, která nám už v první knize servíruje opravdu hravou akci. Ze začátku jí tedy není tolik, kolik byste si mohli představit, ale ke konci se to začíná znatelně zlepšovat. Celé finále první knihy je pak skvělou třešničkou na dortu, jež vás skvěle naláká na čtení dalších dílů. Já osobně jsem zatím s tímto aspektem velmi spokojený, byť tajně doufám, že v druhé knize bude využit ještě ve větší míře. Samozřejmě to nesmí převažovat na úkor práce s postavami, to se ví!

Celkově jsem s "Undiscovered Country Vol. 1: Destiny" velmi spokojený. Jako úvod, který vás má podrobně seznámit se zcela odlišnou verzí Ameriky, jak ji ještě neznáte, to funguje dost dobře. Navzdory tomu, že některé prvky ještě nejsou na sto procent vybroušené a dotáhnuté k dokonalosti, jsem motivovaný v této řadě pokračovat. Mám pro to ostatně tři hlavní důvody. Prvně byl můj čtenářský zážitek velice příjemný, očekávám tedy podobné dojmy také z nadcházejícího svazku. Druhak mi ve všech směrech vyhovoval styl kresby a nemohu si jej více jak vynachválit. A jako poslední důvod bych uvedl, že apokalyptický svět mě okouzlil. Přijde mi neskutečně promyšlený, ba dokonce v některých směrech komplexní, a mám pocit, jako kdybych byl teprve na začátku poznávaní něčeho poutavého, co mi rozhodně má ještě co nabídnout. Takže z mé strany převažuje spokojenost. První knihu mohu vřele doporučit!