2013-07-04

#171: Muž z oceli (Man of Steel, 2013) - 50 %

Muž z oceli (2013)
Režie: Zack Snyder
Scénář: David S. Goyer a Christopher Nolan podle postav vytvořených Jerrym Siegelem a Joem Shusterem
Hrají:
Henry Cavill (Clark Kent / Kal-El)
Amy Adams (Lois Lane)
Michael Shannon (Generál Zod)
Diane Lane (Martha Kent)
Russell Crowe (Jor-El)
Kevin Costner (Jonathan Kent)

Oddaloval jsem napsání recenze, jak to jen šlo, snažil jsem se trochu vychladnout, urovnat si myšlenky, ale prostě to, co jsem viděl v kině, to si nezaslouží víc, než ten průměr. Já vím, že digitální efekty jsou na skvělé úrovni, i když i tam je místy vidět, že to prostě je počítač, ale hodnotit film jen podle skvělé výpravy a provedení, to je prostě málo. Skvělých efektů máme ve filmech současné doby plno. Pro takový velkofilm to chtělo především skvělý příběh. A ten se nedostavil. Je mi líto, ale dvě hodiny a půl (více méně) jsem sledoval film, který vlastně sám nevěděl, co chce být. A nakonec není ničím. Vlastně jen podívanou s takovým množstvím destrukce, že by se i Roland Emmerich červenal. Tak ale začněme nějak postupně. Asi nejprve dějem.
I když to tak vypadá, není to fotka z pokračování filmu "300"
První část filmu se odehrává na planetě Krypton, kde vlastně zjišťujeme, jak a proč se Superman, pardon, Kal-El, dostal na Zemi. Tahle část je celkem zajímavá, podoba planety Krypton vizuálně skvělá, výborné sci-fi prvky a rozvržení mytologie, která se zdá neskutečně rozsáhlá. Možná až moc pro jeden film. "Muž z oceli" toho chce dějově říct strašně moc, chce představit strašně moc postav, jenže v konečném důsledku je to právě - více než co jiného - exhibice, jako kdybyste procházeli muzeem s rozvěšenými plakáty a dívali se na jednotlivé protagonisty, anebo sochy. To je možná ještě lepší příměr. Ano, kamenem úrazu jsou i herci, což je vzhledem k obsazení celkem zarážející. Ještě k ději. Po úvodní sekvenci následuje děj na Zemi současnosti, který je prostříháván flashbacky z Clarkova (Clark je Kal-El, pro ty, co to nevědí, což bude asi minimum čtenářů) dětství. Ty jsou sice hezké, jenže je to takové to klasické, oni mi ubližovali, ale tatínek mi říkal, že nesmím nic dělat, protože by z toho jinak byl průser globálních rozměrů. Tak jsem nic nedělal. Fajn, Superman má být slušňák, někdo mu musel vštípit ty hodnoty. Tím někým je jeho adoptivní otec Jonathan v podání Kevina Costnera, jehož scény jsou patetické, ale herec se jich zhostil s grácií. Ukazuje, že čím je starší, tím lépe hraje.
Jak se asi zbavil těch vousů?
K ději asi stačilo, ono i na dalších řádcích se mu budu trochu věnovat, ale asi bych ho shrnul tak, že je to vlastně jenom souboj dobrého s padouchem, což se dalo od komiksového filmu čekat, jenže taky jsem doufal v něco malinko hlubšího. Scénáře se ujal mimo jiné i Christopher Nolan, který film i spoluprodukoval. Vzhledem k jeho pojetí Batmana by se mohlo zdát, že půjde realistickou cestou. Ano, ale jen částečně. Ze začátku se zdá, že půjde o příběh člověka, který se snaží zařadit do světa, a tak to vlastně je, jenže z toho tvrdého života, který si zvolil, se najednou stává spasitelem, nemluvě o jednom záběru, kdy je skutečně zobrazován jako Ježíš, navíc ukřižovaný. Náhoda? O tom pochybuji. Vždyť co nás spasí jiného než Superman? I když se "Muž z oceli" snaží být realistický, je zároveň neskutečně neforemný, kostrbatý. Mainstreamový komiks je zneuznaný širokou veřejností pro svůj patos, pro svá klišé a ta se najednou objevují i v tomhle velkofilmu. Kostým se objeví z ničeho nic, aniž by zde k tomu bylo řečeno něco víc, zlí jsou prostě zlí a jinak to nebude, hrdina padá, až se zdá, že je konec, nakonec však vstane a všechno zachrání. To, že se Superman objeví v pravou chvíli, když je ho potřeba, to už k němu prostě patří, vždyť je to polobůh. Samozřejmě nesmím zapomenout na to, že se v pravou chvíli objevují i další postavy.
No, klaďas to s tímhle ksichtem nebude
Goyer a Nolan vytvořili skutečně rozsáhlý svět, hlubokou mytologii, která je nám vyprávěna, ale do té narvali obyčejnou rvačku mezi dobrým a zlým. No a co, že ti parchanti chtějí terraformovat Zemi, ono je to vlastně celkem jedno, protože tohle je ve skutečnosti niterný příběh o tom, jak se jeden člověk snaží zapadnout, o tom, jak je to vlastně strašně jednoduché a o tom, že musí přehodnotit nějaké svoje zásady, aby skutečně mohl fungovat jako Superman. Jenže to není všechno, ona je zde i romantická linie. Goyer ani Nolan očividně nejsou schopni vytvořit romantickou zápletku, a tak tam prostě dali vztah mezi Clarkem a Lois, protože tak to s nimi prostě má být. Jejich vztah je v podstatě založen na tom, že on vypadá děsně cool a ona se na něj nedívá jako na monstrum. Když pak dojde na líbání, tak jsem si vlastně říkal, proč to dělají. Mimochodem, postava Lois je zde pojata jako postava nejdůležitějšího člověka na Zemi, ač bezdůvodně. Ona musí být u nalezení tajemné lodi. To je pochopitelné, je to reportérka, dá se to, ona ale musí být i ta, koho chtějí mimozemšťané. Jaký k tomu mají důvod, to je ve hvězdách, protože ji ani nevyužijí jako Supermanovu slabinu. Neskutečně zbytečná postava nemluvě o tom, že Amy Adams prostě není Lois Lane. Neseděla mi tam, je mi líto.
A v duchu se jim směje
Tak k ostatnímu hereckému obsazení. Jak jsem v minulosti nesnášel Russella Crowa, tak se na něj v poslední době těším pokaždé, když má někde hrát. Odvádí svůj standard, je dobrý i v akčních scénách, ale jeho postava má být spíš filosof, který toho hodně nakecá. OK, proč ne. Laurence Fishburne je většinou zárukou kvality, což v tomhle případě neplatí. Dlouho jsem ho neviděl hrát tak špatně a zbytečně pateticky. Ale jeho linie je strašně důležitá, protože se musí ukázat, jak obyčejní lidé trpí. O Kevinovi Costnerovi byla řeč, tak teď jeho filmová partnerka Diane Lane, která si zahrála Marthu Kentovou. Je to taková ta trpitelka, která snese všechno. Dobře vybraná, ovšem neoslní. Michaela Shannona jsem si oblíbil hlavně díky snímku "Take Shelter" a těším se na jeho "Icemana" (nemá nic společného s X-Manem tohoto jména) a jako Zod je správně záporácký, ale to je tak všechno. I když se jeho postavě snažili dát nějakou hloubku, záměry, které lze pochopit, stejně je to v konečném důsledku jenom šmejd. Neskutečná plochost postav, neskutečná. Jediný, kdo z toho vychází se ctí, je Henry Cavill, kterého jako Supermana můžu mít rád. Kromě toho, že je jeho muskulatura neskutečná má i ten správný obličej na správňáckého hrdinu, který si prožil svoje. Jakmile promluví, sypou se z něj takové kraviny... To ale dávám za vinu scénáristům, kteří opravdu nejspíš zapomněli, že je možné napsat postavu, která říká normální věty. Každý flashback ale musí obsahovat patetické moudro a moralitu.
Že by Jimmy Olsen běhal po kanclu úplně nahý? Ne, omyl, Jimmy se ve filmu ani neobjeví
No, a nakonec ta destrukce. V poslední části filmu je jí tolik. Tolik! Je to neskutečně unavující, opakující se. Superman se svým protivníkem zničí barák. Uf, zdá se, že už je konec. Ne, pozor! Přesunuli se do další ulice! A padá další. A další. A další. Ono už to vážně přestává být zábavné. Klid, dáme tam pár nevinných lidí a hned to bude mít ten správný efekt. Nemá. Tenhle film se snaží být epický, ovšem nakonec je vlastně strašně malý. Je to snaha vytvořit moderního Supermana, který je zasazen do reálného světa, ale přitom se stejně film patlá v těch komiksových klišé, která jsou spíš protivná. Není to realistický hrdina, armáda je tu jen skupinka trotlů, kteří pokleknou před bohem z jiné planety. Bože, bože, bože. Jak řekla moje přítelkyně při jednom záběru na Laurence Fishburna: "Teď už jenom chybí, aby přišel Neo." No, vlastně by to nebylo od věci, protože akční a bojové scény z "Matrixu" jsou stále jedním z vrcholů filmové tvorby. Na závěr budu ještě trochu parafrázovat známý supermanovský citát: "Je to pták? Ne. Je to... Ale nic, to je vlastně jedno." Asi takový jsem měl pocit z "Muže z oceli". Epické, nezábavné, monumentální a nudné. To je smrtelná kombinace, hlavně když si uvědomíte, jací lidé na tom pracovali. Proti Nolanovu Batmanovi naprosto neskutečný pokles scenáristické kvality, ve srovnání se zábavnými filmy od Marvelu, které se nesnaží být až tak moc realistické a ctí svá universa, je tohle prostě jen další pokus jak vzkřísit největšího ze superhrdinů, který ale resuscitaci odmítá. Ale klid, ono už se pracuje na dvojce...

2 komentáře:

  1. Anonymní4/7/13 09:36

    Naprosto souhlasím. To je snad nejhorší film za poslední rok, co jsem viděla. První půlka dobrá, ale od tý doby, co Superman přišel na loď pokecat s jeho biologickým otcem - hrůza, děs a utrpení. Po 1,5 hodině jsem uvažovala, že buď odejdu nebo se prospím.
    Amy Adams obvykle dobrý, ale na Lois se nehodí ani omylem.
    A trošku mě překvapuje, že Muž z Oceli - Superman se svýma svalama sebou nechává mlátit jak s hadrovou panenkou. To má bejt zachránce světa?
    Marvelovský filmy mě nadchnuly teda víc.

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Mám to stejně. I když v komiksu zas nejsem ten, kdo by nutně prosazoval Marvel, restart DC mě nadchnul mnohem víc, než současný přerod Marvelu, tak filmově je prostě Marvel zajímavější, zábavnější a snesitelnější.

      Smazat