2018-05-27

#DP73: Thanos Rising - 65%

Scénář: Jason Aaron
Kresba: Simone Bianchi

Thanos byl pro mnoho lidí totálně neznámou postavou. Tohle všechno platilo pouze do doby, kdy v kinech zazářili filmoví "Avengers" od Josse Whedona, režiséra a autora kladně přijaté komiksové série "Astonishing X-Men", na které spolupracoval s kreslířem Johnem Cassidym. Díky jedné ze dvou potitulkových scén jsme totiž mohli Šíleného titána spatřit poprvé na vlastní oči v rámci Marvel Cinematic Universe. Jak jste asi očekávali, o tohoto záporáka se podstatně zvýšil zájem a lidé si s ním chtěli přečíst dílo, co by nejenom sloužilo jako plnohodnotné představení jeho komiksového původu, ale taktéž by naplno ukázalo, díky čemu by mohl být velmi důležitou součástí kosmické části Marvelu. Bylo proto vsazeno na výborný scenáristický talent Jasona Aarona, který napsal moderní minisérii "Thanos Rising", jež pojednává o Thanosově minulosti.

Úplně původně se jednalo o docela prazvláštní dítě. S rodiči to totiž nemělo úplně jednoduché, vynikalo neobvyklou fialovou kůží a kamarády ve škole si dokázalo získat jednoduše tím, že bylo v mnoha ohledech výjimečné. Ostatně, co čekat od někoho, kdo má jiný vzhled spolu s kůží a kreslí si tužkou do svého vlastního deníku nákresy přerostlých ještěřích tvorů, že? Od někoho normálního by něco takového pravděpodobně nečekali. Z počátku se sice jedná o neškodného mladého hocha, ale postupem času začíná docházet k mnoha změnám, což je zapříčiněno jedním dost podstatným faktem. Nikdo mu nic neřekl o tom, proč vypadá tak, jak vypadá, když jeho rodiče vypadají jako normální lidé. Proto začne zjišťovat více a bude praktikovat brutálnější a podstatně vražednější přístupy při odhalovaný pravdy. Tím to však nekončí. Jak tohle všechno pokračuje, vám ale nebudu prozrazovat.

Hned na začátek musím přiznat, že Aaron dokázal s Thanosovou minulostí během pěti sešitů pracovat zdařilým způsobem. Hlavní aktér má dobré důvody k tomu, co dělá, takže se při čtení nebudete ptát, proč v tuto chvíli podniká, co právě podniká. A podle mého názoru se jedná o nejlépe napsanou postavu celého příběhu. Ostatní sice nejsou špatní a dostávají prostor na projevení své osobnosti, zejména Thanosovi rodiče spolu s jednou tajemnou dívenkou, která hodně ovlivní děj, a jedné docela podstatné skupiny, jenže už na vás nezapůsobí tak moc působivým dojmem. Zase na druhou stranu, dychtivě na vás může zapůsobit atmosféra, kdy se nejedná o veselý příběh plný humoru. Místo toho zde dostáváte temnější komiks, který se nebojí zapůsobit na vaše emoce různými krvavými scénami, během nichž můžete spatřit mnoho mrtvých lidí.

Tomuto napomáhá kresba Simona Bianchiho, která všemu dodává správný nádech vážnějšího komiksu, jenž výrazně vybočuje z typického superhrdinského mainstreamu. Zároveň však musím podotknout pár podstatných věcí. Komiks sice funguje jako dobré představení původu jedné z nejikoničtějších kosmických postav, co kdy u Marvelu vznikla, avšak tempo vyprávění díky tomu výrazně zaostává. "Thanos Rising" se sice čte poměrně rychle, ale některé pasáže působí zvláštně nebo zbytečně. Za zmínku stojí kupříkladu začátek, kdy hlavní postava dělá jednu a tu samou věc stále dokola. Ano, dělá to za určitým důvodem, ale ve výsledku to působí docela zvláštně. Samozřejmě, mohl bych zmínit ještě mnoho dalších scén, ovšem to bychom tady byli na dlouho. A nesmím zapomenout na finále, které samo o sobě není špatné, ale mohlo být propracovanější.

Co tedy říci závěrem? "Thanos Rising" od Jasona Aarona není špatný komiks. Jedná se o dobrý počin, který bych mohl doporučit fanouškům, kteří by chtěli vědět, kdo to Thanos je. Není to sice úplně dokonalé, avšak jako moderní zrod to funguje.