2014-12-15

#806: Kreslený strach - 50 %


Kreslený strach
Vydáno jako elektronická publikace (samostatná příloha hororového magazínu Howard) v roce 2014. Magazín má 66 stran a volně ke stažení je na stránkách Howarda.

Magazín obsahuje následující komiksy:
  • Tanečnice (scénář Josef Blažek, kresba Dávid Marcin)
  • Čas krmení (scénář a kresba Adam Kubík)
  • Liborek (předloha a text Martin Skuřok, scénář a kresba Filip Bandurčin)
  • Vůně strachu (scénář Viktor Šauer, kresba Michael Petrus)
  • Živé mrtvoly (scénář a kresba Andrej Wsól)
  • Mrzout (scénář a kresba Adam Kubík)
  • Černý kocour (námět Edgar Allan Poe, scénář a kresba Lenka Šimečková)
  • Rodinné foto (scénář Martin Štefko, kresba Petr Hlavizňa)
  • Isabel (scénář Attila Vladislav, kresba Michael Petrus)
  • Dušičky (scénář a kresba Adam Kubík)
  • Snolem (scénář Roman Bílek, kresba Pavel Talaš)
  • Podzemie (předloha a text Ivan Kučera, scénář a kresba Filip Bandurčin)
  • Odmaskovat! (scénář Honza Vojtíšek, kresba Dávid Marcin)

Nezávislého komiksu je v České republice relativně hodně, protože na internetu může publikovat každý. Jestli ho někdo najde, to je otázka druhá. Tvůrci elektronického magazínu "Howard" se rozhodli, že dají prostor mladým, nadějným autorům, a to samozřejmě způsobem sobě vlastním - "Howard" je hororový magazín, a tak komiksy, které se v elektronickém "Kresleném strachu" měly objevit, jsou také hororové. Ne nadarmo má ebook podtitul "Antologie českých a slovenských horrorových komiksů". Jsem rád, že jsem do tohoto ebooku mohl přispět, i když se v konečné důsledku bohužel ukázalo, že s kvalitou se to má na české i slovenské komiksové scéně hodně různorodě.

Na úvod si můžete přečíst přehled o českém hororovém komiksu z pera Josefa Blažka, což je rozhodně úvod parádní, protože se v něm dovíte, jaké jsou české hororové komiksy a kde je případně najdete, ale také zjistíte, že toho českého hororového komiksu je strašně málo. Stejně jako je málo toho českého hororu obecně. Ale pojďme na jednotlivé komiksy. První je "Tanečnice", kterou má také na svědomí Josef Blažek, přičemž kresbu obstaral Dávid Marcin, který komiksu dal tu správnou dávku emotivní temnoty. Příběh beze slov dobře funguje a patří k tomu lepšímu, i když ta depresivně poetická pointa mi úplně nesedla.

Za prvním komiksovým příspěvkem následuje první kraťas od Adama Kubíka alias Butche, který má v celém ebooku celkem tři věci - "Čas krmení", "Mrzout" a "Dušičky". První dva příběhy mají po jedné stránce, třetí je trochu delší. Všechny mají společnou nepříliš zdařilou pointu. V prvních dvou případech se jedná o vtípky, ve třetím případě pak useknutý závěr, kde primárně šlo o exhibici s démonem. U Butche mám ale velký problém s kresbou, protože jeho lidské postavy jsou prostě nepříjemné na pohled. Ani v jednom případě mi pak jeho komiks nesedl. Co následuje už je zajímavější - "Liborek". Hned mě zaujala kresba podobná "Rodinnému fotu", které je v ebooku také a jehož jsem scénáristou. "Liborek" se původně objevil jako povídka v knize "66+6 horrorů ve sto slovech" a už tam patří k nejlepším. Tady se ukazuje, že tenhle příběh, s dobrou kresbou a vhodným rozvržením, celkem dobře funguje i v komiksu. Lettering by to ale určitě chtělo vylepšit.

"Vůně strachu" je první komiks, který v "Kresleném strachu" kreslil Michael Petrus. Jeho kresbu mám docela rád a jeho schopnosti se ukazují na skvělé stránce s raketou. Stránky tohoto komiksu jsou správně dimenzované, jsou zde výborně rozvržené panely, nepravidelně, aby to ladilo s pojetí a s vyprávěným příběhem. A ono to ladí. No, a pak je zde pointa, která to možná celé až zbytečně převrací. Abych u Michaela zůstal, tak spolu a Attilou Vladislavem a skvělým lettererem Mankinem má na svědomí také kraťas "Isabel", kde se na dvou stránkách krásně ukazuje, že není potřeba mnoho prostoru, aby člověk vytvořil něco děsivého. Michaelova kresba je zde skutečně výborná a děsivě sexy.

"Živé mrtvoly" od Andreje Wsóla jsou pro mě takové trochu "mnoho povyku pro nic". Dovedu si představit, že by tenhle příběh skvěle fungoval jako povídka, ale na těch čtyřech stránkách se kresba využívá spíše pro zobrazení postav a jejich dialogů, než aby skutečně vytvořila atmosféru. Pointa není nijak originální, což by ani nevadilo, ale dojde se k ní tak nezajímavou cestou, že ve vás stejně pořádně nedokáže nic vzbudit, i když ten příběh by sám o sobě potenciál měl. Něco jiného je "Černý kocour" Lenky Šimečkové, která dokazuje, že hororová atmosféra jí je neskutečně blízká a na čtenáře čiší z každého panelu. Lenka navíc dokonale zvládá formu, protože tady by se barvy nehodily, což ona dobře věděla a nepoužila jich. Poslední panel je prostě krásný. Jen škoda toho rozlišení, které je i při stoprocentním zobrazení mázlé, což je vidět hlavně na písmu.

O komiksu "Rodinné foto" nemůžu moc psát, když jsem k němu stvořil scénář, ale ještě jednou bych chtěl poděkovat Petru Hlavizňovi, který tenhle jednoduchý nápad obdařil tak skvělou kresbou. Tentokrát mě ani moc nepotěšili pánové Bílek a Talaš, jejichž "O sněhu" mám hodně rád. U "Snolema" jsem měl pocit, že jim tak nějak chyběl lepší nápad, jak to celé uzavřít, a tak to prostě usekli, kdy se jim zdálo, že to bude fungovat. Nemyslím, že to správné místo našli. Vzhledem k úvodu je konec opravdu zbrklý. Nemluvě o tom, že hororu je v tomhle opravdu minimum, což vychází i z pojetí celé série "O sněhu". Filip Bandurčin stejným stylem jako "Liborka" kreslil také komiks "Podzemie", jehož povídková verze se také objevila v knize "66+6 horrorů ve sto slovech". Povídka ale přece jen nemá tak silnou pointu, i když se kresba snaží o atmosféru. Bohužel ji opět kazí lettering. K takové kresbě se prostě téměř nutně musí použít ruční písmo, což je samozřejmě výrazně náročnější.

A nakonec Honza Vojtíšek a Dávid Marcin a jejich komiks "Odmaskovat!", kde se především ukazuje, jak moc dobrou kresbu Dávid má a jak je to pro hororový komiks dobře. Líbí se mi, že si v jinak poměrně vážném komiksu neodpustil pár vtípků - tak jsme na maškarním, ty masky doslova vybízejí k různým variacím - ale přitom udržel výbornou atmosféru. Komiks má dobré nápady co se podoby a rozvržení panelů týká, ale bohužel z jeho finále jsem byl celkově zklamán. Jedná se o nejdelší komiks v celém ebooku, a tak trochu potvrzuje to, že vytvořit skutečně kvalitní hororový komiks není jednoduché a ne vždy se dokonale podaří vyladit všechny prvky.

Jsem rád, že jsou zde podobné projekty, protože je třeba český komiks podporovat. Bohužel se také ukazuje, že v některých případech je nutné naplnit takový ebook vším možným, co se dá, protože toho prostě více není. Takhle se editorům podařilo sebrat od všeho trochu a ukazuje se, že ten hororový potenciál zde v české a slovenském komiksu je. Kresebně jednoznačně nejvíce zaujme Lenka Šimečková a Dávid Marcin, příběhově je to pak slabší - Martin Skuřok má skvělou pointu, Honza Vojtíšek výbornou atmosféru, než dojde na poslední panel. Celkově je ebook velmi nevyvážený a osobně se nakonec kloním pro průměr. Doufám, že to ale mladé tvůrce neodradí, protože rozhodně je dobře, že zde takový ebook vznikl a snad jich bude více.

Žádné komentáře:

Okomentovat