2016-07-29

#1225: Batman: Rok nula - Temné město - 70 %

Batman: Rok nula - Temné město (Batman: Zero Year - Dark City)
Vydalo nakladatelství Crew v brožované vazbě a v pevné vazbě v roce 2016. Původně vyšlo jako čísla 25 až 27 a 29 až 33 ve druhé řadě série "Batman" u nakladatelství DC Comics. Souborně v originále komiks vyšel jako "Batman: Zero Year - Dark City" poprvé v roce 2014 u DC Comics. České vydání má 256 stran a prodává se v plné ceně za 599 Kč (brožovaná vazba) a 799 Kč (pevná vazba).
Knihu zakoupíte se slevou v knihkupectví Minotaur.

Scénář: Scott Snyder
Kresba: Greg Capullo

Nemůžu si pomoct, ale tohle je pro mě z hlediska scenáristického zatím nejslabší Batman v podání Scotta Snydera, kterého jsem za většinu předchozích knih skutečně obdivoval. Dostali jsme se do stavu, kdy bylo potřeba vyprávět nějaké Batmanovi začátky, což se začalo v knize "Batman: Rok nula - Tajné město". Zde máme pokračování jednotlivých událostí, v kterých se ukázalo, že být Batmanem není skutečně jednoduché. Najdete zde nějaké prvky, které jsou trochu podobné s knihou "Batman: Země jedna", ale to jen proto, že se jedná o prvky, které jsou již pevnou součástí batmanovského kánonu. Alfred je ale zase rovnou komorníkem, který na mladého pána práskal, když ten se trochu ulejval. Což má také zásadní vliv na to, jak se Bruce Wayne k lidem staví a proč si od nich drží odstup. Od všech včetně samotného Alfreda.

Co je na komiksu nejlepší, to jsou jednoznačně jednotlivé motivace, které vedou Bruce Wayna do toho, aby byl Batmanem. Jsou zde ale i skvělé motivace, které dělají Jima Gordona tím, kým je. Skvěle se zde vyvíjí jeho vztah s Batmenem a vlastně i Brucem Waynem. Vztah mezi Alfredem a Brucem Waynem je nádherně zachycený v téměř poslední scéně celého velkého příběhu "Temné město". Jednoduše řečeno, Scott Snyder je skvělý v psychologii, je výtečný v budování postav a jejich vztahů, ale tentokrát prostě nepřišel s příběhem, který by byl dostatečně silný, dostatečně dobrý, dostatečně dechberoucí. Najednou máte pocit, že ta síla, která na vás dosedla s knihami "Batman: Soví tribunál" a "Batman: Soví město" vyvanula.

Kolem čeho se příběh tedy točí? Točí se kolem někoho, kdo je tak chytrý, že dovede ovládnout celý Gotham. A ne, překvapivě to není Joker ani Bane. Batman, jako začínající detektiv a Temný rytíř, se teprve musí vypořádat s tím, co na něj čeká, musí se naučit eliminovat svoje vlastní chyby. I tohle se docela daří. Snyder nepředstavuje silného, bezchybného hrdinu, ale člověka, který jde za určitým clem, ale ještě pořádně neví, jak v tom chodit. To vede k tomu, že všechno nejde podle plánu, alespoň ne podle jeho. Ale zase si kolem sebe buduje síť lidí, na které se bude moct spolehnout. Tentokrát musí, protože čelí něčemu skutečně velkému, něčemu, co ovládne celý Gotham a udělá to z něj džungli. Skoro doslova.

Přijde mi, že chtěl Scott Snyder přijít s něčím epickým, s něčím, co dovede čtenáře ohromit, a jsem si jistý, že v případě kresby se to i stane. Nemluvě o tom, že kresba, i potřebné proměny, kterými si musí Batman projít, mají záměrně odkázat na Franka Millera a jeho stopu v Batmanově sérii. Především tam pak vidím odkazy na "Návrat Temného rytíře". Nemluvě o tom, že třeba v kresbě jsou vidět i další vlivy, například jsem si nemohl pomoct, ale sem tam na mě problesknul Sam Keith. Scott Snyder jde svou cestou, ale zároveň nehází za hlavu to, co zde bylo. Používá to k tomu, aby mrkl na zavilé fanoušky série, kteří si těchto odkazů všimnou. Batman má svou historii, má svou minulost a má i svou budoucnost, říkají nám tvůrci, kteří vytvářejí silnou postavu, budují ji na dobrých základech, ale i oni mohli šlápnout trochu vedle.

Tím největším šlápnutím vedle je pro mě celá hlavní zápletka, která mi kazí jinak skvělý dojem z jednotlivých epizod. Nosný příběh není dost silný, abych z něj byl nadšený stejně, jako jsem byl nadšený z předchozích knih. Nechci jít s hodnocením příliš nízko, to si série nezaslouží, ale přece jen bych rád, aby moje pocity z páté knihy byly v hodnocení nějak prezentovány. Takže za mě 70 %, která jsou pořád dobrá, ale ve srovnání s předchozími knihami série je to propad. Ani ne tak proto, že je tenhle díl barevnější, že je méně temný, ale prostě proto, že zápletka s hlavním záporákem mi přišla ve skutečnosti jednoduchá, i když měla být překombinovaná. Tohle není tak chytré, jak se to chce tvářit.

Komiks "Batman: Rok nula - Temné město" zakoupíte na stránkách nakladatelství Crew v brožované vazbě nebo v pevné vazbě.

Na Comics Blogu najdete recenze na knihy:
"Batman: Soví tribunál"
"Batman: Soví město"
"Batman: Smrt rodiny"
"Batman: Rok nula - Tajné město"

2016-07-28

#1224: Sojčák - 65 %

Sojčák (Pikku Närhi)
Vydalo nakladatelství Argo v pevné vazbě v roce 2016. Původně vyšlo jako "Pikku Närhi" u nakladatelství Egmont v roce 2012. České vydání má 128 stran a prodává se v plné ceně za 298 Kč.
Knihu zakoupíte se slevou v knihkupectví Minotaur.

Scénář: Lauri Ahonen a Jaako Ahonen
Kresba: Lauri Ahonen a Jaako Ahonen

Nakladatelství Argo přišlo se zajímavou novinkou, která se přece jen tak často nevidí. Její první zvláštností je skutečnost, že se jedná o finský komiks. Přece jen, kolik přeloženého finského komiksu na trhu máme? Nechci se v tomhle ohledu plést, když tak mě klidně opravte, ale pomineme-li nějaké představení finských autorů v různých magazínech, tak samostatnou knihu Finové na českém trhu a česky nemají. Jestli se ale pletu, dejte vědět, v tomhle ohledu si stoprocentně jistý nejsem, ale nic jiného kromě "Sojčáka" se mi najít nepodařilo.

Trochu zavádějící je informace na zadních deskách knihy. "Jak Disney potkal Kafku." Ti dva se potkat ve skutečnosti mohli, ale jen proto, že se jejich životy časově prolínají asi po dvacet let. Samozřejmě, že v případě knihy "Sojčák" je to tak trochu marketingový tah, který se nám snaží ukázat, že i kresba, kde jsou zvířátka, může být kresbou pro dospělé. To přirovnání k Disneymu bych ale viděl především v tom, že filmy studia Disney se vždy snaží vyprávět nějaký příběh, i když je ten příběh jednoduchý. A to dělá i dvojice Lauri a Jaako Ahonenovi. Vyprávějí příběh. A činí tak s láskou k animaci, protože na většině komiksu je vidět, že k animovanému filmu nemají daleko a nechávají raději vyprávět sekvence než text.

Tady se dostáváme k určitému aspektu komiksu, který by mohl některé odradit. Pokud komiksy jen čtete, tak tenhle budete mít přečtený skutečně rychle. Proto doporučuji komiksy skutečně jen nečíst, ale sledovat ilustrace, pozorovat to, co se na nich děje, protože třeba v případě komiksu "Sojčák" je to důležité, a to nejenom proto, že pokud budete číst, tak vám dílo rychle uteče, ale také proto, že kresba je tím, co vytváří v "Sojčákovi" onu temnou atmosféru, která by se klidně dala nazvat i hororovou, ač žánrově by komiks asi nejlépe seděl do ranku psychologického dramatu. A je to skutečně osobní psychologické drama o jednom sojčákovi. Toho kafkovského tam pak opravdu moc není...

Kresba je to, co dělá z komiksu "Sojčák" něco mimořádnějšího. Příběh je bohužel v konečném součtu celkem jednoduchý a na to, jak skvěle je místy laděna atmosféra a jak skvěle graduje, se nakonec čtenáři nedostává to, co by očekával, v co doufal. Není tady něco, co by mu skutečně dovedlo zamotat hlavu. Asi jsem myslel, že na konci najdu nějakou obrovskou pravdu, nějaké velké odhalení, ale děj se odebral směrem, který nakonec trochu narušil krásně hororovou atmosféru, a zůstal spíš jen u toho osobního šílenství, které je ale skvěle vyobrazeno na třech dvoustránkách, kde sledujeme proměnu dveří. Na první pohled nic geniálního, ale jakmile je to v souvislosti s předchozím dějem, přece jen to funguje dobře.
Bratři Jaako a Lauri Ahonenové

Nejlepší na komiksu je ale skutečně jeho kresba, která by, pokud by se jí dal trochu dětštější odstín, mohla fungovat jako kresba pro děti v nějakých dětských pořadech. Jenže Ahonenové se rozhodli, že právě tuhle na první pohled líbivou kresbu použijí pro vytvoření příběhu, který je spíše hororový a rozhodně není vhodný pro děti, protože i scéna s pavoukem, ač není nijak příšerná ve svém důsledku, je děsivá v tom, jak je krásně a nepříjemně nakreslena. "Sojčák" je zajímavou ukázkou trochu jiného komiksu, je to depresivní cesta a v tomhle směru jsou zvířecí, respektive ptačí postavičky jen umocněním tíživé atmosféry, která na vás dopadne.

Komiks "Sojčák" si můžete zakoupit na stránkách Kosmas.

2016-07-27

#1223: Batman: Země jedna - 60 %

Batman: Země jedna (Batman: Earth One)
Vydalo nakladatelství Crew v pevné vazbě v roce 2014. Původně vyšlo jako "Batman: Earth One" u nakladatelství DC Comics v roce 2012. České vydání má 144 stran a prodává se v plné ceně za 499 Kč.
Knihu zakoupíte se slevou v knihkupectví Minotaur.

Scénář: Geoff Johns
Kresba: Gary Frank

S knihou "Batman: Země jedna" mám bohužel automaticky problém. Je to jednoduše kniha o tom, co už někde někdo popisoval, co už někde bylo jiným způsobem vyprávěno. Já vím, že je to trend, ale podobně jako nedávno recenzovaný "Superman: Země jedna", je i tohle akorát jiný pohled na to, jak to vlastně mohlo být na začátku Batmanovy kariéry. Jsou zde všechny základní ingredience, které by tenhle příběh měl mít, což znamená, že tu je i mnoho prvků, které jsou s tímhle příběhem vyprávěny, ať už v nějaké původní verzi, v odvozeninách, anebo i ve verzi filmové. V konečném součtu se pak jedná třeba o příběh dobrý, ale ve skutečnosti to není příběh nový, ale prostě jenom recyklace.

V první scéně sledujeme jednu z prvních Batmanových akcí. Ještě to není nic moc, ještě to nemá všechno vychytané. Bum, přesouváme se do minulosti, do jednoho osudného večera, kdy si Martha Wayne vzala korále. Jsou zde pozměněné detaily, jako třeba když jste zvyklí na divadlo, tak v tomhle případě šli Waynovi do kina, ale jinak je základ stejný. Bruce Wayne jako ještě celkem malý kluk přišel o rodiče, aby pak po nějaké době spadnul do jeskyně, kde narazil na netopýry. Něco podobného jste mohli vidět i v nedávno uvedeném filmu "Batman vs Superman: Úsvit spravedlnosti". Tentokrát je zaměřeno na dvě linie, tedy na tuhle v minulosti a následně na tu, kdy se Bruce má stát Batmanem.

Oblek Batmana na sebe Bruce v tomhle případně vzal vlastně proto, aby se vypořádal se svou minulostí, aby konečně zjistil, co se stalo jeho rodičům, respektive kdo je vlastně zabil. Je na stopě, ale musí si postupně uvědomit, že tohle, co tu vzniká, co zakládá, je větší než on sám a že to není jen proto, aby se vypořádal se svou minulostí, ale aby z Gothamu udělal o něco lepší město, než jakým je a jakým by kdy bez něj mohl být. Batman je posedlost a sám Bruce tohle teprve musí zjistit. Geoff Johns k tomu napsal celkem dobrý scénář, který má podobu relativně moderního akčního thrilleru, kde jsou potlačeny nějaké fantastické prvky a jede se spíše na onu temnotu a také na emoce a vztahy.

Největší změnou proti tomu, co je dobře známo, je asi postava Alfreda, který získal novou podstatu, vlastně je i jinak navržený, je mladší a má více z toho, co Michael Caine ve filmové trilogii jen naznačoval. Tady máte skutečně ostříleného válečného veterána, který se teprve má vžít do role komorníka, kterým by se měl stát. Je to jiná postava, je drsnější, ale bohužel stejně nedostává tolik prostoru, kolik by mohla, a nepředvede se tolik, jak by čtenář chtěl. Ale finální scéna mezi ním a Brucem je povedená. Neredefinuje se zde pouze postava Alfreda, ale třeba i postava starosty Cobblepota. Jsou zde tedy jednoznačně prvky, které jsou zajímavé, a to právě proto, že je budete znát trochu jinak.

"Batman: Země jedna" je v konečném důsledku v podstatě jen tím, čím se tváří. Je to trochu jinak vyprávěný příběh Batmanova zrodu, což je prostě něco, co jste nejspíš již četli nebo viděli několikrát a pokaždé v jen trochu obměněném, ale jinak celkem stejném provedení. "Batman: Země jedna" není v tomhle ohledu až tak jiným dílem. Jsou zde prvky, které vás dovedou překvapit, je zde kresba, která je skvělá, ale celkově to prostě není něco ohromujícího, co by pro Temného rytíře mělo znamenat nějaký zásadní zlom. To ani nebylo záměrem. Oproti komiksu "Superman: Země jedna" dávám o 5 % navíc hlavně proto, že tohle je Batman a toho mám raději.

Komiks "Batman: Země jedna" zakoupíte na stránkách nakladatelství Crew.

2016-07-26

#1222: Cesta meče 1: Zbytky dětství - 80 %


Cesta meče 1: Zbytky dětství (La voie du sabre 1: Les cendres de l'enfance)
Vydalo nakladatelství Zanir v brožované vazbě v roce 2016. Původně vyšlo jako "La voie du sabre 1: Les cendres de l'enfance" v roce 2013. České vydání má 64 stran a prodává se v plné ceně za 249 Kč.

Scénář: Mathieu Mariolle podle románu Thomase Daye
Kresba: Federico Ferniani, Mikaël Bourguoin a Yann Tisseron

Nakladatelství Zanir se prozatím zaměřovalo na manga komiksy, většinou takové, které jsou nezávislé nebo prezentovány jejich autory na internetu. Tentokrát ale nakladatelství sáhlo trochu jinam, a i když zde japonská tematika zůstala zachována, protože příběh se v Japonsku odehrává, tak se ve skutečnosti jedná o evropský komiks a ta evropská škola je na něm krásně vidět. Kresba je epická, krásně realistická, a to jak ve chvíli, kdy Ferniani vykresluje prostředí, tak i ve chvíli, kdy vykresluje postavy. Příběh má navíc ještě dva doprovodné kreslíře, kteří se postarali o změnu stylu, když jsou v rámci hlavního děje vyprávěny dvě legendy. Těmito kreslíři jsou Mikaël Bourguoin a Yann Tisseron.

Zanir se tedy rozhodl, že se pustí do něčeho trochu jiného, ale pomineme-li kresbu, i když ani to není tolik nutné, budete mít pocit, že tohle je skutečně komiks, který je nejblíže Japonsku ze všech komiksů, které má Zanir zatím ve svém portfoliu. Jedná se o klasické evropské album, které má 64 stran, ale bohužel je tu jeden problém. Není to ani to, že by byl komiks vydán v brožované vazbě - popravdě si myslím, že evropská alba by u nás měla být vydávána především v brožované vazbě, aby byla dostupnější - ale je to skutečnost, že pro české vydání došlo ke zmenšení formátu, a to je nesmírná škoda. Když se díváte na kresby, budete si říkat, že je chcete ve velkém formátu, na A4 anebo ještě lépe na formátu větším. Tohle je ale jediná výtka, kterou bych ke komiksu měl. Celkem zásadním, ale opravdu jsem toho více nenašel.

Díky této zmenšené variantě jsem nemohl jít na stoprocentní hodnocení, i když bych k němu nejspíš jinak neměl daleko. Pravda, určitý problém je i v tom, že v tom prvním sešitě se toho nakonec zase tolik neděje, ale čtenář toho stejně vidí tolik, že musí místy prostě žasnout. Jsme v Japonsku, údajně 17. století, ale vzhledem k tomu, že komiks je částečně fantastického žánru, není to časové určení až tak zásadní. Důležité je především proto, že to je období feudálního Japonska, období samurajů. A jeden takový zvláštní samuraj přichází do sídla jednoho z pánů, lorda Nakamury. Tím mužem je Mijamoto Musaši, samuraj, který vyzývá kohokoli, aby ho konečně porazil. Nikomu se to nepovede. A tak Mijamoto získává úkol přímo od lorda Nakamury - má si vzít do učení, na cestu meče, lordova syna Mikedžiho.

Právě Mikedži je vypravěčem celého příběhu, Mikedži je tím, kdo vstupuje na cestu meče a musí si uvědomit mnohé pravdy a mnohé skutečnosti, které by možná ani dvanáctiletý kluk vědět neměl. "Cesta meče 1: Zbytky dětství" je příběh o dospívání, příběh o zkoušce, o rodině a o tom, jak drsný může život být. Tohle ale zdaleka není všechno. Celý příběh se odehrává ve feudálním Japonsku, to je jedna věc. Druhá věc je skutečnost, že jsou zde úchvatné scenérie, které z reálných přecházejí až po fantaskní. A když dojde na mořské scény, je to skutečně nádhera a vy si to užijete, budete jen zírat a budete lapat po dechu. Nemluvě o tom, že k tomu je vymyšlena ještě skvělá mytologie, která vás sama o sobě dovede uchvátit.
Jedna z alternativních zahraničních obálek

Knihou "Cesta meče 1: Zbytky dětství" nakladatelství Zanir rozhodně nešláplo vedle, naopak rozšířilo svoje portfolio o velmi dobrý titul, který nám jen ukazuje, jak moc zajímavý evropský komiks je a že je strašná škoda, že se mu i další nakladatelství kromě Crew či Albatrosu nebo Egmontu (i když u posledních dvou je to hlavně dětský komiks) nevěnují více. "Cesta meče 1: Zbytky dětství" si tak rozhodně zaslouží pozornost, už jen proto, aby se nakladatelství více dařilo a příště mohlo vydat komiks v takovém formátu, který vás přímo nadchne a který vám nebude už ani trochu bránit v tom, abyste si jinak skvělý komiks naplno užili. Dobrý příběh se ale neztratí ani v menším formátu. A Mathieu Mariolle podle románu Thomase Daye napsal skvělý scénář, který vás strhne ještě více díky výtečné kresbě.

Komiks "Cesta meče 1: Zbytky dětství" můžete zakoupit na stránkách eshopu Zanir.

2016-07-25

#1221: Ultimátní komiksový komplet 106: Hulk - Srdce atomu - 50 %

Ultimátní komiksový komplet 106: Hulk - Srdce atomu (Hulk: Heart of the Atom)
Vydalo Hachette Fascicoli (české stránky italské společnosti nehledejte, zatím nejsou) v pevné vazbě v roce 2016 jako devadesátou třetí knihu ze série "Ultimátní komiksový komplet", v konečném pořadí knih "Hulk: Srdce atomu" ponese č. 106. Původně vyšlo jako čísla 140, 148, 156, 202, 203, 205 až 207 a 246 až 248 série "The Incredible Hulk" v nakladatelství Marvel. Kniha byla ve Velké Británii v rámci projektu vydána v červnu 2015. České vydání se prodává v plné ceně za 249 Kč na stáncích. Starší čísla si můžete objednat na emailové adrese marvel@czpress.cz.

Scénář: Harlan Ellison, Roy Thomas, Archie Goodwin, Len Wein, Bill Mantlo a Peter Gillis
Kresba: Herb Trimpe a Sal Buscema

Máme tu příběh s Hulkem a hned v následujícím "Ultimátním komiksovém kompletu" se můžeme těšit na další. Hulka je tedy v posledním měsíci dost a já jsem rád, že jsem se k tomu konečně dostal, protože jsem zase trochu ve skluzu. Na komiksu "Ultimátní komiksový komplet 106: Hulk - Srdce atomu" je trochu zarážející jedna skutečnost, která je uvedena v úvodu článku: Původně vyšlo jako čísla 140, 148, 156, 202, 203, 205 až 207 a 246 až 248 série "The Incredible Hulk". Tohle je dost roztříštěný příběh a na první pohled se zdá, že nemohl mít nějakou pevnou konzistenci. A ono tomu skutečně tak je, protože jednotlivé příběhy nejsou ani tak spojeny dějovou linií, jako spíše jednou zásadní postavou. Kdo je tou postavou? Jmenuje se Jarella.

Kdo je Jarella? Jarella je královna mikrosvěta, atomového světa - odtud také název - který se, díky své velikosti, může nacházet v podstatě kdekoli. A jednoho dne se Hulk do tohoto světa dostane. Znáte Hulka? To je taková ta bestie, co je nakrknutá z toho, že ji všichni otravují. V době, kdy čísla této knihy vycházela, se skutečně jednalo hlavně o příběh, který se točil kolem toho, že Hulk chce mít jenom klid, ale všude, kde se objeví, je někdo, kdo ho chce napadnout, kdo ho chce zabít, anebo kdo se na něj prostě jenom křivě podívá. A přesně o tom je i jeho příběh s Jarellou, respektive o tom, že je zde z jeho situace možné východisko, i když vždy jen dočasné, z počátku nahodilé a místy hodně vykonstruované, i když konec příběhu se přece jen jeví v komiksu lehce nečekaným.

Hulk se dostane do Jarellina světa, kde musí bojovat s příšerami, čímž prokáže svou sílu. No a vzhledem k tomu, že jsou místní obyvatelé také zelení, dojde zde ke vzniku přátelství. Hulk může v atomovém světě žít klidně, navíc s Jarellou je začne pojit mnohem více než přátelství. I když je Hulk spojován hlavně s Betty Ross, tak v téhle fázi se jejich vztah už v podstatě rozpadl, a tak Hulk uvítal novou ženu ve svém životě, ženu, která ho milovala láskou podivně platonickou, ale to je spíš odkazem doby, tím, že se komiks bál zobrazovat něco víc. Ke změnám ale došlo, to je dobře. Komiksy jsou vlastně někdy až moc sexistické. Ale to mluvím jen o americkém superhrdinském mainstreamu. A navíc já proti tomu zase tolik nemám, spíš naopak. Ať si klidně kreslí i chlapy v dráždivých pózách.

Najít východisko pro svůj život, by bylo super. Hulk si to může i chvíli myslet, protože poprvé v Jarellině světě má i Bannerovu mysl a je schopen přemýšlet. Ale je tu jeden velký problém. Jarellin svět je skutečně velmi malý a Hulk je zvyklý na klasickou lidskou velikost. Dobře, hodně vysteroidovanou velikost, ale tak nějak pořád relativně normální pro náš svět. Nemůže dlouho zůstat v atomové velikosti. Vzhledem k tomu, že jednotlivé příběhy jsou spíše epizody, je skoro až překvapivé, s jakými záminkami dovedou tvůrci přijít proto, aby mohli našeho hrdinu zmenšit, anebo třeba Jarellu zvětšit, aby se pak podívala do našeho světa. Tohle všechno jako kdyby mělo nakonec nějaký cíl, i když si myslím, že to je spíš náhoda, že to celkem funguje a je zde finále, které vás zasáhne, finále, kde dovedete se zeleným obrem soucítit.

"Ultimátní komiksový komplet 106: Hulk - Srdce atomu" je kniha dobrá hlavně proto, že se dozvíte něco o Hulkovi a o důležité postavě, která vstoupila do jeho života. Příběh je hodně roztříštěný a jsou to jen epizody, kde se Hulk v první řadě snaží Jarelle pomoct, ale mnohdy způsobí více škody. Z hlediska originality nápadů zde nic moc skvělého není, ale co se týká dějového, tak ta emotivní linka funguje, mimo jiné i proto, že víte, že s Hulkem to prostě nemůže dopadnout dobře a on ten klid nenajde. Tohle je nevyhnutelné. V některých chvílích je vidět scenáristická neohrabanost, ale například mi docela sedělo, jak se v některých příbězích mluví o Hulkovi jako k tobě. "Ty, Hulku, jsi něco udělal." A tak podobně. Z takového oslovování máte pocit, ještě větší sounáležitost s postavou a zároveň větší nevyhnutelnost jejího tragického osudu.

Na blogu najdete také recenzi na knihy:
"Ultimátní komiksový komplet 1: Iron Man - Démon v lahvi"
"Ultimátní komiksový komplet 2: Uncanny X-Men - Dark Phoenix"
"Ultimátní komiksový komplet 3: Thor - Poslední Viking"
"Ultimátní komiksový komplet 4: Wolverine"
"Ultimátní komiksový komplet 5: Tajné války superhrdinů Marvelu část 1"
"Ultimátní komiksový komplet 6: Tajné války superhrdinů Marvelu část 2"
"Ultimátní komiksový komplet 7: Daredevil - Zmrtvýchvstání"
"Ultimátní komiksový komplet 8: The Amazing Spider-Man: Kravenův poslední lov"
"Ultimátní komiksový komplet 9: The Amazing Spider-Man - Zrození Venoma"
"Ultimátní komiksový komplet 10: Wolverine - Projekt X"
"Ultimátní komiksový komplet 11: The Incredible Hulk - Tiché výkřiky"
"Ultimátní komiksový komplet 12: Zázraky"
"Ultimátní komiksový komplet 13: The Mighty Thor - Hledání bohů"
"Ultimátní komiksový komplet 14: Captain America - Nový úděl"
"Ultimátní komiksový komplet 15: Punisher - Vítej zpátky, Franku část 1"
"Ultimátní komiksový komplet 16: Ultimates - Nadčlověk"
"Ultimátní komiksový komplet 17: Punisher - Vítej zpátky, Franku část 2"
"Ultimátní komiksový komplet 18: New X-Men - G jako Genocida"
"Ultimátní komiksový komplet 19: New X-Men - Impérium"
"Ultimátní komiksový komplet 20: Daredevil - Ďábel strážný"
"Ultimátní komiksový komplet 21: Amazing Spider-Man - Návrat"
"Ultimátní komiksový komplet 22: Spider-Man - Smutek"
"Ultimátní komiksový komplet 23: Wolverine - Zrození"
"Ultimátní komiksový komplet 24: The Amazing Spider-Man - Odhalení a Dokud hvězdy nezhasnou"
"Ultimátní komiksový komplet 25: Fantastic Four - Nemyslitelné"
"Ultimátní komiksový komplet 26: Fantastic Four - Rozhodná akce"
"Ultimátní komiksový komplet 27: 1602"
"Ultimátní komiksový komplet 28: Avengers - Na ostří nože"
"Ultimátní komiksový komplet 29: Tajná válka"
"Ultimátní komiksový komplet 30: She-Hulk - Svobodná, úspěšná, zelená"
"Ultimátní komiksový komplet 31: New Avengers - Útěk"
"Ultimátní komiksový komplet 32: Klan M"
"Ultimátní komiksový komplet 33: Ultimate Spider-Man - Moc a odpovědnost"
"Ultimátní komiksový komplet 34: Avengers - Rozpad"
"Ultimátní komiksový komplet 35: Black Panther - Kdo je Black Panther?"
"Ultimátní komiksový komplet 36: Astonishing X-Men - Nadaní"
"Ultimátní komiksový komplet 37: Ultimates - Národní bezpečnost"
"Ultimátní komiksový komplet 38: Ghost Rider - Cesta do zatracení"
"Ultimátní komiksový komplet 39: Syn klanu M"
"Ultimátní komiksový komplet 40: Astonishing X-Men - Boj"
"Ultimátní komiksový komplet 41: Zombie z Marvelu"
"Ultimátní komiksový komplet 42: Občanská válka"
"Ultimátní komiksový komplet 43: Iron Man: Extremis"
"Ultimátní komiksový komplet 44: Captain America - Zimní voják, část 1"
"Ultimátní komiksový komplet 45: Věční"
"Ultimátní komiksový komplet 46: Fantastic Four - Konec"
"Ultimátní komiksový komplet 47: Doctor Strange - Přísaha"
"Ultimátní komiksový komplet 48: Captain America - Vyvolení"
"Ultimátní komiksový komplet 49: The Incresible Hulk - Hulkova planeta část 1"
"Ultimátní komiksový komplet 50: The Incredible Hulk - Hulkova planeta část 2"
"Ultimátní komiksový komplet 51: Captain America - Zimní voják, část 2"
"Ultimátní komiksový komplet 52: Thor - Znovuzrození"
"Ultimátní komiksový komplet 53: Padlý syn - Smrt Captaina Ameriky"
"Ultimátní komiksový komplet 54: Hulk proti světu"
"Ultimátní komiksový komplet 55: Thunderbolts - Víra v monstra"
"Ultimátní komiksový komplet 56: Wolverine - Starej dobrej Logan"
"Ultimátní komiksový komplet 57: Tajná invaze"
"Ultimátní komiksový komplet 58: The Invincible Iron Man - Pět nočních můr"
"Ultimátní komiksový komplet 59: Obležení"
"Ultimátní komiksový komplet 60: Astonishing Thor"
"Ultimátní komiksový komplet 61: Avengers - Na věky věků část 1"
"Ultimátní komiksový komplet 62: Avengers - Na věky věků část 2"
"Ultimátní komiksový komplet 63: Marvel Knights Spider-Man - Dolů mezi mrtvé"
"Ultimátní komiksový komplet 64: Marvel Knights Spider-Man - Jed"
"Ultimátní komiksový komplet 65: Avengers - Elita"
"Ultimátní komiksový komplet 66: Secret Avengers - Mise na Mars"
"Ultimátní komiksový komplet 67: Deadpool - Válka Wadea Wilsona"
"Ultimátní komiksový komplet 68: Thanos Nezbytný"
"Ultimátní komiksový komplet 69: Říše stínů"
"Ultimátní komiksový komplet 70: Avengers - Dětská křížová výprava"
"Ultimátní komiksový komplet 72: Venom (Venom)"
"Ultimátní komiksový komplet 73: Ultimate Spider-Man - Smrt Spider-Mana"
"Ultimátní komiksový komplet 74: Samotný strach, část první"
"Ultimátní komiksový komplet 76: X-Men - Schizma"
"Ultimátní komiksový komplet 85: Marvel počátky - 60. léta"
"Ultimátní komiksový komplet 86: Thor - Příběhy z Asgardu"
"Ultimátní komiksový komplet 87: Doctor Strange - Bezejmenná země, bezbřehý čas"
"Ultimátní komiksový komplet 88: Fantastic Four - Příchod Galactuse"
"Ultimátní komiksový komplet 90: The Amazing Spider-Man - Konec Spider-Mana"
"Ultimátní komiksový komplet 91: The Invincible Iron Man - Tragédie a triumf"
"Ultimátní komiksový komplet 92: Nick Fury - Agent S.H.I.E.L.D.u část první"
"Ultimátní komiksový komplet 95: The Incredible Hulk - Nespoutané monstrum"
"Ultimátní komiksový komplet 96: Avengers - Zrození Ultrona"
"Ultimátní komiksový komplet 97: The Mighty Thor - Ragnarok"
"Ultimátní komiksový komplet 99: X-Men - Soumrak mutantů"
"Ultimátní komiksový komplet 108: Captain Marvel - Život a smrt Captaina Marvela, první část"
"Ultimátní komiksový komplet 109: Captain Marvel - Život a smrt Captaina Marvela, druhá část"
"Ultimátní komiksový komplet 112: Captain America a Falcon"
"Ultimátní komiksový komplet 114: Uncanny X-Men - Druhá generace"
"Ultimátní komiksový komplet 118: Spider-Man - Marvel Team-Up"
"Ultimátní komiksový komplet 119: Avengers - Korvacova sága"
"Ultimátní komiksový komplet 120: Daredevil - Na černé listině"

2016-07-22

#1220: Dragonero - 65 %

Dragonero (Dragonero)
Vydalo nakladatelství Crew v brožované vazbě v roce 2010. Komiks původně vychází jako "Dragonero" od roku 2007. České vydání má 296 stran a prodává se v plné ceně za 329 Kč.

Scénář: Luca Enoch a Stefano Vietti
Kresba: Giuseppe Matteoni

Co by ještě mohl přinést fantasy komiks nového? Tak jestli půjdete to komiksu "Dragonero" s touto otázkou, budete nutně zklamáni. Není správné se ptát, co by měl takový komiks přinést nového, ale je vhodné se ptát, jestli mě takový komiks bude bavit. Když jsem knihu, která už mi tu nějaký ten pátek ležela, konečně otevřel, neměl jsem žádná očekávání. Neměl jsem je ani po několika stránkách čtení. Tohle je na první pohled klasické fantasy. Představí se nějaký strašně rozsáhlý svět, kde je spousta ras, které mají nějaké vztahy, do toho temná mytologie. Již od začátku je vám jasné, že vás čeká výprava, která bude mít nějaké vyvrcholení.

V tomhle směru je komiks "Dragonero" naprosto fádní a nepřináší nic nového. Jenže hraje s kartami, které jsou prostě zábavné. A o tohle šlo při jeho vytváření především. Čtenář, který bude komiks číst, ať už na pokračování, anebo v sebraných vydáních, by se měl bavit. A to se dle mého podařilo, protože jsou zde postavy, s kterými chcete celý ten fantasy quest procházet a chcete s nimi zjistit, jak jejich cesta, alespoň ta, která nám je předložena, dopadla. Série vychází od roku 2007 a už čítá celkem 28 alb, což je přece jen pořádná sbírka. K nám se dostává tenhle jeden uzavřený příběh, který ukazuje, že v Itálii vznikají zajímavé věci, jež jsou sice mainstreamové, ale v tomto případě nikoli špatné.

První kapitoly slouží k tomu, abychom se seznámili s klasickou fantasy cháskou, která se má vydat na onen quest. Je to čaroděj Alben, technokratka Myrva, její bratr, drakobijec Ian, jeho společník zlobr Gmor a také Albenova nová ochránkyně, jeptiška Ecuba. Tihle mají společně celkem jednoduchý úkol. Zjistit, kdo stojí za tím, že v dračí zemi se řítí všechny obelisky vzniklé z dračí krve, obelisky, které měly uchovat démony navždy uvězněné. Děj se celkem hezky rozvíjí, jsou zde odbočky, skupina se rozděluje, aby se nakonec spojila ke společnému dílu a ve vrcholu celé knihy porazila velké zlo. Tady nastává trochu menší problém.

Cesta je něco, co tvůrcům rozhodně jde. Jednotlivé epizody jsou zábavné, akční a vy čekáte, že se spojí v něco, co je tím cílem, kam vás měl příběh zavést. Jenže jak dojde na rozuzlení, máte skoro pocit, že Enoch a Vietti si se scénářem pořádně nevěděli rady a neměli jasno v tom, jak příběh vést tak, abyste skutečně cítili nějakou gradaci a nespokojili se s tím, že se najednou všechno vyřeší na dvou třech panelech. Jenže přesně tohle se stalo. Najednou je konec a vy nemáte pocit, že tohle bylo to velké finále, které jste očekávali. Je to až příliš rychlé. Není to navíc jen problém finále celé knihy, ale i dílčích částí.

Co mě ovšem bavilo a za co jsem rád, to je černobílá kresba, která mi k těmhle fantasy prostě sedí. Snad je to vliv "Kůstka", ale "Dragonero" mi v Matteoniho kresbě prostě sedlo a barvy by mi přišly skoro navíc. Takže jsem si užíval ty tenké linky, ty klasicky drsné postavy a ten marketingový kalkul, kdy ani tak nejde o to vymyslet něco originálního, ale prostě vytvořit něco, co bude čtenáře bavit. A to se povedlo. Nečekejte originální svět, nečekejte inovativní přístup k fantasy žánru, ale spokojte se s tím, že budete číst něco, co je čistá zábava, bez nějakých velkých nároků na přemýšlení. V tomhle případě mi to naprosto stačilo a jsem spokojený.

2016-07-21

#1219: RETRO: Dobrodružství Lapky a Ťapky na vodě - 50 %

Dobrodružství Lapky a Ťapky na vodě
Vydala Česká státní pojišťovna v sešívané vazbě v roce 1989. Vydání má 16 stran.

Scénář: Luboš Grunt
Kresba: Luboš Grunt

To jsem si takhle jednou dělal pořádek v knihách a čirou náhodou jsem narazil na komiks, ke kterému bych se dnes rád vrátil. Jedná se o komiks "Dobrodružství Lapky a Ťapky na vodě", který je součástí delší řady příběhů, jež se vinou českým komiksem již od 70. let minulého století. Zní to, že je to dávno, ale ono už je to opravdu 40 let, co se tihle hrdinové v nějaké podobě objevili v komiksu. A jejich původním autorem, alespoň jak jsem mohl dohledat, byl Jaroslav Němeček, tvůrce "Čtyřlístku". Jak se můžete přesvědčit na následujícím obrázku, měli tenkrát trochu jinou podobu.

Dvojice se objevila v celkem čtyřech příbězích Jaroslava Němečka, a to jako jednostránková součást všité přílohy časopisu "ABC". Tato příloha byla dotována Českou státní pojišťovnou. A právě tato pojišťovna pak vydávala i další knihy, respektive brožury s těmito hrdiny. Takovou zajímavostí je pak kniha "Lapka a Ťapka" z roku 1980. Tyto příběhy kreslila Edita Plicková, jednalo se o osmdesátistránkovou publikaci, kterou opět vydávala Česká státní pojišťovna, ale její zajímavostí je skutečnost, že se nám hrdinové proměnili nejen designově, ale také rasou. Z jednoho z nich se stala kočka, jak prezentuje i následující obrázek.

V roce 1982 pak Česká státní pojišťovna vydala komiks "Jak Lapka s Ťapkou tábořili" (obálka níže) a já musím říct, že internet není dokonalý nástroj, protože se mi prostě nepodařilo zjistit, kdo byl autorem této knihy. Hrdinové jsou opět oba psi, ale to už se pomalu schyluje k tomu, aby dvojice dostala svou finální podobu, která se nakonec objevila i ve "Večerníčku". Na svědomí je opět má Česká státní pojišťovna a kresby vytvořil Luboš Grunt.

Luboš Grunt nakreslil celkem pět propagačních brožur pro Českou státní pojišťovnu, a to v letech 1984 až 1990. Každá brožura měla 16 stran. Konkrétně se jednalo o následující:

  • Dobrodružství Lapky a Ťapky (1984)
  • Dobrodružství Lapky a Ťapky na horách (1985)
  • Dobrodružství Lapky a Ťapky: Zlatokopové (1988)
  • Dobrodružství Lapky a Ťapky na vodě (1989)
  • Dobrodružství Lapky a Ťapky v oblacích (1990)

Vzhledem k tomu, že šlo o propagační brožury České státní pojišťovny, jejich smyslem bylo především upozornit děti, ale i starší čtenáře na to, že jsou zde různá nebezpečí, kterým by se měli vyvarovat. A jelikož já jsem doma objevil pouze sešit "Dobrodružství Lapky a Ťapky na vodě" - jiný jsem nejspíš ani nikdy neměl - tak je asi pochopitelné, na jaké nebezpečí se zaměřoval právě tento díl. Ano, lidé by si měli dávat pozor na to, jak se budou na vodě chovat. Lapka a Ťapka jsou postavy, které ukazují, jak správně sjíždět řeku, vlci jsou pak zase těmi, kdo ukazuje, jak to dopadne, když se pravidla nebudou dodržovat. V tomhle směru komiks plní svůj účel a je docela mravoučný.


V jiném ohledu už komiks tolik nefunguje. Příběhově nemá smysl v tom něco hledat, je to spíše jedna epizoda, která se snaží ukázat to, co se může na vodě stát. Díky velkým panelům se komiks velmi dobře čte, ale myslím si, že jeho potenciál by byl plně využit teprve ve chvíli, kdy by se jednalo o sérii delší, kde si děti vytvoří vztah k postavám a nebylo by nutné se tolik zabývat právě tou snahou nutně něco za každou cenu děti naučit. Takže nakonec průměr, ale myslím, že je v tom i trocha nostalgie, která na mě padla, když jsem komiks doma objevil.

2016-07-20

#1218: Sugar: Můj kočičí život - 75 %

Sugar: Můj kočičí život
Vydalo nakladatelství Meander v pevné vazbě v roce 2016. V belgickém originále vyšlo v roce 2014. Vydání má 80 stran a prodává se v plné ceně za 338 Kč.
Scénář: Serge Baeken
Kresba: Serge Baeken


Nakladatelství Meander tak trochu v tichosti přišlo s další komiksovou knihou, která je velkého formátu, a to i přesto, že okénka, která jsou uvnitř, jsou poměrně malá. Na jednu A4 se vždy vejde 24 panelů, které jsou v pravidelné mřížce 4x6. Tohle je zachováno po celou délku komiksu a ukazuje se, že je takovým způsobem možné vytvořit komiks, který bude obsahovat minimum slov, bude obsahovat relativně málo čar, ale přesto je to komiks, který je svým způsobem novátorský a objevný, protože ukazuje, jaké jsou možnosti černobílé kresby a především pak perspektivy v rámci zvoleného rozložení panelů.

Serge Baeken je komiksový tvůrce a ilustrátor na volné noze, který si prošel i nezávislým obdobím, kdy vydával vlastní časopis. Kromě toho si pak vytvořil i mírně autobiografický komiks, který právě můžete držet v rukou. Ano, komiks "Sugar: Můj kočičí život" je komiksem o kočce, ale přece jen je to kočka, která zasáhla do života samotného autora. Rozhodl se tedy, že bude vyprávět příběh o své kočce, kde bude tak trochu akcentovat i svůj život, ale primárně se skutečně zaměří na to, jak si žije jedna taková kočka. To ale neznamená, že by komiks "Sugar" byl něco nudného, nezajímavého, nebo něco, co se snaží za každou cenu vykreslovat zvířátka jako roztomilá, krásná, lepší než lidi.

Serge udělal to, že vzal kočičí postavy a dal je do hlavní úlohy. Jsou zde lidé, ale na kočky je zaměřeno. Hlavní postavy jsou tak celkem jasně definovány. Kolem nich se všechno točí. Sledujeme zásadní události v jejich životech. Vzhledem k tomu, že to jsou kočky autora a jeho rodiny, sledujeme, co se s nimi stalo, což je prezentováno v celkem emotivních scénách, které ale nejsou nijak srdceryvné, naopak z nich máte pocit, že jsou přirozenou součástí života, že k nim prostě dochází a nedá se s tím nic dělat. Někdy zvíře umře, stejně jako se to musí stát člověku. Někdy jsou ty okolnosti nečekané, podivné, někdy je to stářím.

Tolik k příběhu, který je prostě příjemně lidský, nebo spíše kočičí. Mimochodem k dokonalosti je to dotvořeno ještě závěrečnou pohádkou, která je taková smutně krásná, že budete knihu zavírat s příjemnou - doufám, že příjemnou - nostalgií. Jenže pak je tu ještě aspekt výtvarný, aspekt perspektivy. Serge Baeken dovede na malém prostoru vyprávět příběh beze slov, ale ten navíc dovede ozvláštnit i tím, co jednotlivé panely zobrazují. Každou stránku je možné číst panel po panelu, ale někdy je třeba se podívat na celou stránku, případně na větší celky, aby vám neunikly některé zásadní souvislosti. Například hned druhá stránka, kde kočka poprvé jede autem, je vizuálně zajímavá a prostě ji není možné číst klasicky, je nutné se na ni dívat různými pohledy. Někdy například pomůže číst spíše svisle.
Serge Baeken

S komiksem "Sugar: Můj kočičí život" přišel na český trh další zajímavý a osobitý autor, jehož dílo, alespoň z pohledu perspektivy, by se dalo srovnat s komiksem "autobus", kdy i v jeho případě dochází k narušování klasické perspektivy a komiksy není možné číst pouze tak, jak jsme zvyklí. Je potřeba se do nich více ponořit, je potřeba se jimi nechat unést, přijmout jejich hru, přijmout hru autora. Pokud se vám to povede, tak rozhodně nedostáváte jenom nějaký grafický experiment, ale především knihu, která má co říct a která ve vás dovede vzbudit emoce. "Sugar: Můj kočičí život" je komiks, kterým nakladatelství Meander rozhodně nešláplo vedle, jen doufám, že se dostane k co nejvíce lidem.

2016-07-19

#1217: Sandman: Předehra - 80 %

Sandman: Předehra (Sandman: Overture)
Vydalo nakladatelství Crew v pevné vazbě v roce 2016. Komiks původně vyšel jako sešity 1 až 6 misérie "Sandman: Overture" v letech 2013 až 2015. Komiks souborně vyšel jako "Sandman: Overture" v roce 2015. České vydání má 232 stran a prodává se v plné ceně za 799 Kč.
Knihu zakoupíte se slevou v knihkupectví Minotaur.

Scénář: Neil Gaiman
Kresba: J. H. Williams III a Dave Stewart

Pokud jste třeba z těch, co už komiks četli a nechápete, proč mu dávám tak vysoké hodnocení, musím uznat, že to je jeden z mála komiksů, kde nehodnotím příběh, na nějž se většinou zaměřuji, ale vysoké hodnocení je dáno kresbou J. H. Williamse III, ale také barvami Dava Stewarta a samozřejmě letteringem Todda Kleina. Tentokrát není Sandman o Gaimanovi, ale je to o ostatních tvůrcích, kteří tenhle podivně metafyzický příběh, jež má vysvětlit některé prvky celé série, spoluvytvářeli s Gaimanem, který to hlavní o sérii již řekl, teď už jen pověděl to, co měl ještě na mysli a co mu v ní hlodalo dvacet pět let, jak je v knize několikrát zmíněno.

Příběh, jak název napovídá, se odehrává ještě před tím, než začala samotná série, kterou už máme na českém trh celou. Jedná se o knihu, která na sérii skutečně navazuje, respektive ji rozvíjí novými směry a ukazuje, jak vlastně všechno bylo. Neil Gaiman pracuje s původním Morfeem, ale využívá i nového Sna, aby byl příběh ještě o něco komplikovanější, ale aby nakonec dal smysl. Morfea pak zastihneme v době před jeho nucený uvězněním, což vlastně znamená i to, že se dozvíme, jak bylo možné, že k uvěznění Věčného skutečně došlo. Neil Gaiman dává příběhu nový smysl, dává mu nové významy, odhaluje nové pravdy, které mohou být šokující. Pokud se jimi chcete nechat ohromit, doporučuji si před čtením knihy ještě jednou přečíst celou sérii, a pak si ji přečíst ještě jednou po dočtení svazku "Sandman: Předehra". Váš zážitek bude o něco větší.

Přesto si nekupujte komiks kvůli Gaimanovi, kupte si ho proto, že chcete vidět, co J. H. Williams III dovedl nakreslit a namalovat. Každá kapitola je naprosto úchvatná, najdete zde stránky, které vám vyrazí dech, ale ono to není jen pár stránek, ono jich bude spíš několik desítek, nemluvě o tom, že jsou používány různé styly, a to podle toho, kde se příběh odehrává a jaké postavy vystupují, Do toho jako bonus ještě přichází dvojice čtyřstránek, které vám dávají ještě o něco zajímavější zážitek ze čtení. Tohle není nástroj, který je v komiksu nějak často používán, stejně jako potřeba otáčet knihu, protože text se tak zvláštně kroutí. A otočte knihu, nečtěte vzhůru nohama, protože váš zážitek ze čtení knihy se přece jen ještě o něco umocní. A to pořád vlastně mluvím spíše o technické stránce, o letteringu, o struktuře. Samotné panely - a někdy se ani o panelech nedá mluvit - si musíte užít sami.

Když otevřete knihu "Sandman: Předehra", je to, jako kdybyste vstoupili do galerie umění. Do nádherné galerie, kdy si po nějaké době uvědomíte, že jednotlivé obrazy nejen, že jsou úchvatné, ale ještě ke všemu vyprávějí příběh. J. H. Williams III se skutečně překonává a z Gaimanova celkem obyčejného příběhu vytváří něco, co je naprosto jedinečné a unikátní. Tohle je komiks, ke kterému se budete chtít vrátit. Nejen proto, abyste pochopili, jaký má dopad na sérii "Sandman", ale proto, abyste si znovu a znovu užili jednotlivé kresby, jednotlivé úchvatné nápady, prostě všechno, co stránky obsahují. Těch nápadů je skutečně přehršel a vzhledem k tomu, že vás nechají tvůrci nahlédnout do svých kuchyní, ponoříte se do komiksu ještě hlouběji a skutečně oceníte umělce, kteří na něm pracovali. Z hlediska kvality je pak třeba vyzdvihnout i české vydání, kdy lettereři a grafici odvedli skutečně skvělou práci.

Komiks "Sandman: Předehra" zakoupíte na stránkách Crew.