2016-01-29

#1090: Bob a Bobek hrají hokej - 65 %

Bob a Bobek hrají hokej
Vydala Česká televize v sešívané vazbě v roce 2015. Vydání má 68 stran a prodává se v plné ceně za 69 Kč.

Scénář: Pavel Marek, Josef Tomáš, Alex Dowis, Martin Krejčí a Libor Adam
Kresba: Martin Krejčí, Štěpán Mareš Drašťák, Jan Vohlídal, Alex Dowis a Jakub Mareš

Když mi pánové, kteří stojí za tímto projektem - konkrétně pak Honza Vohlídal - posílali knihu "Bob a Bobek hrají hokej", rovnou mi psali, ať se neděsím, že to není ještě tak vycizelované - jak často máte možnost takové slovo použít a skutečně ho použijete? - jako další kniha s názvem "Bob a Bobek jedou na hory". Rovnou se přiznám, že mě to trochu nahlodalo a já jsem se obával, jaký je výsledek jejich snažení. Vzhledem k tomu, že první kniha v podstatě již není pořádně k sehnání, tak bych jim také chtěl nejprve poděkovat, že mi ji vůbec poskytli. Sami se mi ozvali, sami se nabídli. Takže, Honzo, díky, i vám ostatním, kdo s tím máte něco společného.

Domluvili jsme se na tom, že to bude v podstatě recenzní výtisk, takže tady plním i já svůj slib a píši recenzi na první novou knihu s Bobem a Bobkem, která - jak už tak nějak i název napovídá - vyšla především proto, že se v roce 2015 konalo Mistrovství světa v ledním hokeji v Praze a maskoty tohoto šampionátu se stali právě Bob a Bobek. A jelikož se dá očekávat, že to bude primárně o hokeji, tak vězte, že s Bobem a Bobkem si projdete celou historii hokeje, a to i včetně výroby jednotlivých propriet, které k tomuto oblíbenému sportu potřebujete. Jen počítejte s tím, že tohle je jejich podání a že to bude spíše sranda. O hokeji samotném se taky něco dovíte, ale hlavně se budete bavit.

Celý tým, který za tímto projektem stojí, ukázal, že Bob a Bobek jsou postavy i pro současnou dobu, jsou to postavy, které jsou pořád zábavné a které mohou být vtipné i moderním způsobem. Jejich snaha si zahrát hokejový zápas je výborná, ale ještě lepší je, jak tvůrci dávají Boba a Bobka do nových souvislostí, jako je například pravěk. Objevuje se zde také hrdina další knihy, pán, který má s Bobem a Bobkem akorát problémy. A když vidíte, jak jejich vzájemná setkání dopadají v této první knize, ani se mu moc nemůžete divit, že má na králíky pifku. Oni králíci nejsou zlí, jen se jim to někdy vymkne z rukou a věci nedopadnou tak, jak by si přáli.

Všechny příběhy se točí kolem hokeje a je vidět že se tvůrci snažili, aby to bylo zábavné. A také je. Nemyslím si, že je na tom moc vidět, že pracovali pod velkým tlakem, aby se všechno pro mistrovství stihlo. Ten výsledek je pořád nesmírně dobrý a já jsem rád, že se podařilo Boba a Bobka mezi lidi vrátit právě tímto tvůrčím týmem. Jsou zábavní, jen někdy máte pocit, že by bylo fajn dát jednotlivým příběhům i více prostoru, aby se to mohlo trochu rozjet. Ale pro zachování seriálového, epizodického provedení podobně jako u "Večerníčku", je to celkem pochopitelné.

Některé příběhy nemají úplně dokonalou gradaci a máte mnohdy pocit, že prostě uplynuly a jede se dál a vy musíte hltat, abyste se trochu najedli. Pořád ale platí, že tenhle tým to vzal za správný konec, což se projevilo hned ve druhé knize "Bob a Bobek jedou na hory", která je i tiskařsky mnohem lépe provedená. Přece jen lepená vazba je lepší než sešívaná železnými sponkami. Takže jen tak dál, pořád se, chlapci - pánové? - takhle zlepšujte a já se nemůžu dočkat, až přijdete s dalším Bobem a Bobkem. Třeba se podívají i do jiného než jen zimního období a sportů s nimi spojenými. Tyhle postavy si zaslouží další a další pokračování.

Na Comics Blogu najdete recenzi na knihu "Bob a Bobek jedou na hory".

2016-01-28

#1089: Death Note: Zápisník smrti 13 - 60 %

Death Note: Zápisník smrti 13 (Death Note 13: How to Read)
Vydalo nakladatelství Crew v brožované vazbě v roce 2015. Původně vyšlo jako "Death Note 13: How to Read" v roce 2006 u Shueisha, Inc. České vydání má 280 stran a prodává se v plné ceně za 349 Kč.
Scénář: Cugumi Óba
Kresba: Takeši Obata

V první řadě si nemyslete, že "Death Note: Zápisník smrti 13" je rovnocenným třináctým dílem. To není. Ale to už nejspíš víte, protože jste fandové téhle série a všechno podstatné jste si zjistili. Takže vězte, že třináctá kniha, která nese i podtitul "How to Read" je primárně takovou menší - menší formátem - encyklopedií celé série "Death Note: Zápisník smrti". Je to bohatá knížečka, která obsahuje obrovské množství bonusového materiálu, jenž je opravdu primárně určen těm, kdo sérii milují a kdo chtějí vědět různé detaily o postavách, ale případně také o ději, který je hodně komplikovaný a který jim mohl místy trochu unikat.

Takže pamatujte na to, že tohle opravdu není pro každého, což ale neznamená, že si zde každý nenajde něco, co by ho zajímalo. Já nejsem otaku a nevyžívám se v tom, že potřebuji vědět, jakou krevní skupinu má daná postava, co poslouchá, apod. Mě stačí to, co je v příběhu načrtnuto, protože to je pro mě rozhodující v tom smyslu, že se ukazuje kvalita autora scénáře a případně i autora kresby. A tohle je něco, o čem samotná série mluví dostatečně. Co navíc přináší tedy tato malá encyklopedie série "Death Note: Zápisník smrti"? Tady je stručný obsah:

  • Profily hlavních postav
  • Úplný přehled Smrtonošů
  • Dlouhý rozhovor s Cugumou Óbou
  • Pravda o Zápisníku smrti
  • Jak vznikaly názvy všech 108 kapitol
  • Komentáře k celému ději
  • Dlouhý rozhovor s Takašim Obatou
  • Důvěrně o tvorbě postav
  • Záznamy z vyšetřování zápisníku smrti
  • Cugumi Óba x Takaši Obata - speciální rozhovor
  • 33 otázek
  • 13 faktů o 108. kapitole
  • Rjúkovy zápisky z pozorování lidí
  • Zápisník smrti - čmáranice (yonkoma)
  • Zápisník smrti - původní příběh
Je vidět, že celá tato knížečka je dělána pro fanoušky, a také je vidět, že se pro fanoušky udělá opravdu hodně. A fanouškové toho asi také hodně chtějí. Nebudu se zabývat celou knížečkou, protože se přiznám, že jsem ji celou nečetl. Co mě hned zajímalo, to byly rozhovory s tvůrci a pak také krátké stripy na konci, stejně tak i původní příběh, po kterém teprve následovala série, kterou tu máme již celou vydanou. Óba si totiž na začátku vůbec nebyl jistý tím, že bude příběh někoho zajímat. Jenže jak se ukázalo, fanoušci tohle chtějí. Chtěli podle všeho i nášup, a tak ho dostali. A i když jsem celou knížečku "Death Note: Zápisník smrti 13" nepročetl, tak musím uznat, že toho textu je v ní opravdu hodně, stejně jako je zde hodně ilustrací. Opravdu je to nabušené od začátku do konce.

Na rozhovorech mě zaujalo hned několik věcí, některé vedly k mírnému rozčarování. V první řadě mě neskutečně překvapil systém, jakým byl "Death Note" tvořen. A nemyslím si, že je to pouze případ tohoto komiksu. Óba předal redaktorovi nástin, což je v podstatě zjednodušená kresba s dialogy. Redaktor nástin předal Obatovi a ten - spolu s armádou asistentů - komiks nakreslil. Ta armáda je pochopitelná, protože v Japonsku letí týdenní vydávání. Ti dva tvůrci se tak v podstatě ani neznali a osobně se poznali až po nějaké době. Ani spolu nekomunikovali, vše přes redaktora. Je vidět, že komiks sice může být dílem dvou autorů, ale nemusí být jejich nutným souzněním. Respektive i to souznění je možné na dálku.

Co mě ještě trochu více rozčarovalo, to je skutečnost, jak Óba celý příběh vymýšlel. To, že se v jeho případě jednalo o téměř intuitivní psaní, to mě překvapilo, spíše ohromilo, protože napsat něco tak promyšleného bez toho, abych to měl skutečně dopředu promyšlené, na to musí být člověk neskutečná bedna. Anebo dobře znát vypravěčské techniky, což Óba očividně zvládá. Ale trochu mě překvapilo, že on vlastně nepřemýšlel o příběhu jako o něčem, co by mělo něco sdělit, něco navíc. On ho vnímal jako zábavu. Já to beru, taky píšu, aby to bavilo, ale copak autor nechce nic říct? Copak opravdu píše jen proto, aby to bavilo lidi a dobře se to prodávalo? Tohle mě opravdu rozčarovalo.

Na druhou stranu musím pozitivně kvitovat, že tohle se z knihy "Death Note: Zápisník smrti 13" skutečně dozvíte. Je to upřímné, nebo se to tak aspoň tváří. Asi ani nevadilo, že tvůrci nebudou nutně vykresleni jako skvělí umělci. Když už nic jiného, za tohle ta knížečka stojí, protože se podíváte neskutečně hluboko do toho, jak tak výborná série vznikala. A asi budete překvapeni, jak je to někdy triviální, že se tomu ani nechce věřit. Na konci pak potěší nějaké ty komiksy, nejprve yonkoma ze světa "Death Note" a následně onen původní příběh, který je i přes znalost série pořád dobrý. Pro fanoušky povinnost, pro ostatní, kdo mají sérii rádi, zajímavost. Pro tvůrce komiksů nahlédnutí do tvorby jiných.


Komiks "Death Note: Zápisník smrti 13" zakoupíte na stránkách knihkupectví Arkham.

V Komiksovém deníku již najdete recenze na díly:

2016-01-27

#1088: Vetřelci Omnibus 6 - 45 %

Vetřelci Omnibus 6 (Aliens Omnibus, vol. 6)
Vydalo nakladatelství BB/art v pevné vazbě v roce 2011. Obsahuje následující příběhy (v původním vydání):
  • Aliens: Apocalypse (1999)
  • Aliens: Once in a Lifetime (1999)
  • Aliens: Xenogenesis (1999)
  • Aliens: Headhunters (1997)
  • Aliens: Tourist Season (1998)
  • Aliens: Pig (1997)
  • Aliens: Border Lines (1997)
  • Aliens: 45 Seconds (1997)
  • Aliens: Elder Gods (1997)
  • Aliens: Purge (1997)
  • Aliens: Glass Corridor (1998)
  • Aliens: Stalker (1998)
  • Aliens: Wraith (1998)
Souborně jako "Aliens Omnibus, vol. 6" vyšlo u nakladatelství Dark Horse v roce 2008. České vydání má 376 stran a prodává se v plné ceně za 890 Kč.

Scénář: Různí
Kresba: Různí

Tak jsem se dostal i na konec této omnibusové série a musím říct, že ani v tomhle případě se nějaké moc velké překvapení nekonalo a k nám se dostávají komiksy, které nejsou nijak závratně kvalitní, ale snaží se o to, aby pokračoval mýtus okolo vetřelců. Na začátek je to příběh "Apokalypsa", který hned zaujme krásnou, pastelovou kresbou Douga Wheatleyho. Ani příběh není úplně špatný, popravdě patří k těm lepším ve sbírce, ale bohužel máte pocit, že témata už se tak opakují, že už je to opravdu skoro nuda. Tenhle příběh se ale snaží trochu přemýšlet a přitom je ještě dostatečně akční. Nějaké propojování mytologií už ale opravdu nemá smysl. Na uklidnění následuje černobílý kraťas "Jednou za život", což je prostě akční příběh s vetřelcem. Nezůstane v paměti.

Abyste trochu získali zájem o sérii, následuje příběh "Xenogeneze", což je prďácká mainstreamová akčárna, v níž dostanete tak nějak to, co očekáváte, a to v moderní cool kresbě. Je to jednoduché, má to docela dobrou gradaci a nakonec jsou zde i nějaké ty hlášky, které mohou pobavit. "Xenegoeneze" je zábava a to mi v tomhle případě stačilo. Kraťas "Lovci lebek" je zajímavý hlavně kresbou, kde je použita pouze tužka, což vypadá překvapivě dobře, i když je to jako vytržené z nějakého školního sešitu. Ale je pravda, že Gene Colan prostě umí. Další černobílý kraťas "Turistická sezóna" je tak trochu ve stylu filmu "Westworld" a má to navíc nádech klasických filmů s Johnem Waynem. A bizoni jsou zde krásně kreslení. To je ale opravdu všechno.

Následuje komiks "Svině", který je v barvě a trochu připomíná kresbou Doga Mahnkeho, ale je to celkově více karikované, což je ve spojitosti s vyzněním příběhu. On je to celé vlastně jeden velký vtip, který je ale zábavný a navíc má i správně údernou pointu. A to se mi zamlouvalo. Oddechovka. "Za hranicí" je další černobílý kraťas, který má výraznou černou, která jen umocňuje depresi, jež se skrývá v pointě tohoto komiksu. Nato, že je součástí nepříliš výrazné sbírky, je tenhle kraťas relativně nadprůměrný. "45 vteřin" je zběsilá bezeslovná jízda, jen na pár stránkách, ale v tom správném tempu a se správným efektem. Černobílá opět umocňuje celkový dojem. I tenhle komiks ale rychle zapomenete. Jako milovníka Cthulhu mýtu mě pak zaujal příběh "Staří bohové", který je tributem pro lovecraftovský mýtus, ale zároveň tak trochu jeho parodií. Bohužel bez znalosti lovecraftovského světa a jeho nástupců si tenhle komiks moc neužijete.

"Čistka" je opětovný návrat k barvě a trochu většímu počtu stran, kdy vás čeká filosofující akční příběh, který dovede zaujmout. Jeden z těch povedenějších, který trochu přemýšlí o tom, co vypráví. Podobně mile dovede překvapit i komiks "Skleněná chodba", který má celý na svědomí David Lloyd, kterého budeme znát hlavně jako kreslíře komiksu "V jako Vendeta". Opět příběh, který má trochu hlubší smysl, ale přitom zůstává akční a zajímavý. Aby to bylo trochu zajímavé, tak nás jiný David, tentokrát David Wenzel, v komiksu "Lovec přízraků" přenesl do doby vikinské. Nebýt toho pitomého závěru, je to celkem povedený komiks. A na konec "Přízrak". Kresbu Eduara Rissa zbožňuji, a tak jsem si užil i tenhle kraťas, který má díky němu fajn hororový nádech se skvěle krutou pointou. A to je vše. Na závěr omnibus, který prostě nijak nevybočuje z řady, drží se svého standardu a v konečném důsledku je bohužel spíše podprůměrný. Je zde pár kousků, které vybočují, ale je jich opravdu jen pár.

Na Comics Blogu najdete recenze na knihy:
"Vetřelci Omnibus 1"
"Vetřelci Omnibus 2"
"Vetřelci Omnibus 3"
"Vetřelci Omnibus 4"
"Vetřelci Omnibus 5"

2016-01-26

#1087: Kobuta a její fanziny, aneb co jsem získal na Crweconu 2015

Nakladatelství Kobuta, které je primárně občanským sdružením, se v naší zemi stará o celkem záslužnou činnost. Kromě toho, že podporuje informovanost české populace, ať už jakéhokoli věku, o tom, co je to anime, co je to manga, jaké jsou novinky a co stojí za to číst a na co se dívat, tak také dává prostor nadějným umělcům, ať už začínajícím, anebo už trochu zaběhlým, kteří tvoří mangu, zajímají se o ni, u mangy začínali, anebo jsou prostě součástí kolektivu, který se kolem Kobuty vytvořil.

Přiznám se, že když se řeklo Kobuta, představil jsem si hlavně "Vějíř" a nic moc víc jsem o tomhle občanské sdružení nevěděl. Jsem ale docela rád, že jsem se seznámil s Danem Řezníčkem (DanQ), který nejen, že má neskutečný přehled - nejen o manze, ale i o filmech - je také neskutečně akční osobností a pokud jde o "Vějíř" nebo nějaký fanzin Kobuty, většinou tam jeho jméno uvidíte. Mimochodem je to letterer českých vydání sérií "Death Note" a "Gantz", kde poznáte, že to je člověk na svém místě, který si s rozložením textu dává záležet. Právě díky němu jsem se mohl dostat k tvorbě Kobuty a také k fanzinům, které Kobuta vydává. Právě ty bych chtěl nyní představit. Takže tady jsou:

Jedná se o nejstarší fanzin, který je Kobutou vydáván. Jeho první číslo vyšlo již v roce 2001! Jednalo se v podstatě o první fanzin, který se věnoval manze u nás a snažil se o takovou menší osvětu, a to jak v případě publicistiky, tak i v případě komiksu samotného, protože komiksová tvorba v "Mangazínu" také vycházela. Postupem času došlo k tomu, že se "Mangazin" změnil na publicistickou platformu a například v čísle 20, které se mi dostalo do rukou, již nenajdete žádný komiks, ale všechno jsou publicistické články.

V minulosti byl obsah rozmanitější, ale musím říct, že osobně se mi tenhle přechod výhradně na publicistiku velmi líbí, mimo jiné i proto, že autoři vesměs přicházejí s velmi dobrými články, které vám skutečně poskytují zajímavé informace. Proto si myslím, že je hodně dobré vědět zrovna o tomhle fanzinu, který může uspokojit nejen ty, co prahnou po komiksu, ale také ty, kdo se chtějí dovědět něco více o Japonsku, japonské kultuře, manze a anime.

"Playbišík" je takovou celkově spíše srandou, respektive byl tak zamýšlen. Asi není těžké si odvodit, že název je parodií na "Playboye", kdy boy je nahrazen slovem "bišík", tedy velmi počeštělou verzí japonského "bišónen", což je výraz označující krásného mladého chlapce. Prvotní formát "Playbišíka" byl jednoduše geniální. Obálka, dvojstrana s plakátem a zadní obálka. Takže v podstatě jen přehnutá A4. V jednoduchosti je síla a mně se tenhle formát nesmírně zamlouvá. V současné době je "Playbišík" už trochu rozsáhlejší a má i 16 stran - ale v ruce jsem měl pouze čísla 29 a 31. Nějaká čísla můžete najít zde.

Fanzin se zaměřuje především na komiks a na rozhovory, případně nějaké další materiály jako reklamu, apod. Jak si můžete všimnout, je možné získat v papírové podobě pouze fanzin s lichými čísly, což je takový interní vtípek. Ve fanzinu je na zadní stránce vždy preview k dalšímu číslu, sudému, ale to ve skutečnosti nevychází, ale jsou k němu pouze obálky, místy skutečně parádní. Tyhle fanziny si kolem sebe vytvářejí zajímavou mytologii a já doufám, že je autoři někdy převedou kompletně do elektronické podoby a bude možné je získat i elektronickou cestou.

Na světě jsou zatím tři "Dódžinové" - "Malej Dódžin" (pro rok 2013), "Drzej Dódžin" (pro rok 2014) a v době, kdy tohle píšu, už je venku i "Hravej Dódžin", ale ten jsem v době psaní tohoto článku ještě neměl přečtený. Jedná se tedy o ročně vydávaný fanzin, který obsahuje nejen věci, které se nevešly do "Vějíře", ale primárně věci, které jsou parodující, vycházejí z různých mang, které přicházejí z Japonska a které můžete také znát. Jsou zde parodie i na seriálovou a filmovou tvorbu. Přiznám se, že ve spoustě případů jsem se u příběhů vůbec nechytal a díky neznalosti některých sérií mi unikala pointa.

Kromě parodií zde ale najdete i unikátní dílka, navíc některá v barvě, protože na rozdíl od "Vějíře" má "Dódžin" nejen barevnou obálku, ale také několik stran uprostřed, což hlavně "Drzej Dódžin" využívá naprosto geniálně a v příběhu "Sherlogan" je to dokonce součástí pointy. Mimo jiné zde najdete i naprosto skvělé příběhy, které si rozhodně vydání zasloužily, například "Sweet Sixteen" (opět "Drzej Dódžin"). Takže pokud vám nálož ve "Vějíři" nestačí, sáhněte i po tomto fanzinu, který dovede mile překvapit. Ale připravte se na to, že pokud nemáte s mangou a ani anime nic společného, budete se ztrácet.

Kobuta tedy skutečně není jen "Vějíř", ale je toho mnohem více, a když se budete proklikávat stránkami občanského sdružení, anebo se dostanete na stránky Nantoka, zjistíte, že těch projektů kolem Kobuty a kolem lidí, kteří tvoří českou manga scénu, je skutečně hodně. Líbí se mi, jak se tihle lidé snaží a kolik mají energie. Doufám, že jim to vydrží co nejdéle, protože tím podporují spoustu tvůrčích autorů, což má vždycky smysl.

2016-01-25

#1086: Mr. Sweet: Manhattanský detektiv - kompletní vydání - 75 %

Mr. Sweet: Manhattanský detektiv - kompletní vydání
Vydalo nakladatelství CPress v pevné vazbě v roce 2015. Vydání má 88 stran a prodává se v plné ceně za 249 Kč.

Scénář: Bof
Kresba: Bof

Rovnou se přiznám, že "Kometa" šla ještě mimo mě a vlastně jsem v ruce nedržel ani jedno číslo tohoto legendárního magazínu, který měl skvělou, ale příliš krátkou životnost. Ukázalo se, že český trh komiks potřebuje, ale ještě na něj není připraven. A tak teď, když je ten trh připravenější, je možné se vrátit i ke komiksům z "Komety". "Mr. Sweet: Manhattanský detektiv" byl jedním z komiksů, který v "Kometě" vycházel. Vlastně se zde dostal na světlo světa. Nevím, zda by jinak zůstal v Bofově šuplíku, ale na tom již nesejde. Sweet našel médium, kde mohl vycházet, a těsně předtím, než došlo ke konci "Komety", ji také opustil. A pak se ztratil. My máme to štěstí, že se Bof - nejspíš ne nutně ze své vůle - rozhodl, že se k legendární postavě vrátí a představí ji i současným čtenářům, kteří ji z "Komety" neznají.

Komiks "Mr. Sweet: Manhattanský detektiv" mě rozhodně nezaujal na první pohled. No dobře, vypadá to trochu jako stará škola detektivky, trochu jako hard boiled, ale to je přece jen první zdání. Bof je mnohem více český, mnohem více dá na to, aby byl komiks zábavný, k čemuž nutně vybízí i jeho kresba, která je hodně karikaturní, což se nakonec využilo i pro dětský komiks, který Bof tvořil pro "Čtyřlístek". Sweet je tedy spíše takový hromotluk, který se dostává k případům, jež řeší většinou svou pěstí anebo štěstím. Není to důvtipný génius, není deduktivním mistrem, on je vlastně docela obyčejný. Jen má spoustu známých, kteří ho vždy vytáhnou z bryndy, pokud se do ní dostane.

Ale vlastně i v tomhle směru je Sweet jedinečný, protože takových troubů, kteří mají hlavně štěstí, taky není tolik. A díky štěstí a své síle se tak dostane z každého problému, třeba i tím, že z něj uletí zavěšený na vrtulníku. V tomhle je Bof skvělý, protože místy prostě budete mít pocit, že nečtete komiks, ale storyboard americké akční komedie. Ten vliv je asi celkem jasný a myslím, že se není za co stydět. Bof ještě vyrůstal v době, kdy u nás toho amerického tolik nebylo a přitom to tolik lákalo. Ale ten pocit storyboardu vyplývá ještě z něčeho jiného. Bof často používá vypravěčskou zkratku, takže máte pocit, že mezi panely skáčete - jako kdyby se toho dost dělo mezi nimi. Musíte si dost domýšlet. Není to ale na úkor pochopení, jen se komiks trochu jinak čte.

Postupně, jak jsem se pročítal jednotlivými příběhy - Bof mimochodem jeden nakreslil i přímo pro toto souborné vydání - zjistil jsem, že je docela snadné si nejen postavu, ale vlastně i jejího tvůrce zamilovat. Ten styl je natolik specifický, že vás to snadno strhne. Příběhy jsou přeplněné akcí, jsou nadupané humorem, kdy některé vtipy - i obrazové - jsou skutečně povedené, skvělé hlášky. Najednou zjistíte, co by mohl být ten český mainstream - jen to ještě narvat do českého prostředí, ale myslím, že i v něm by to fungovalo. Je škoda, že se Bof komiksu nevěnuje více, protože by mohl být skutečně zajímavou osobností.

Jak jste ale sami určitě zaznamenali, on už osobností je. Bof je Bohumil Fencl, který se proslavil díky aféře ve "Čtyřlístku", kdy si do obrázku nakreslil něco, co tam být nemělo. Že to redakce neodhalila, to je jedna věc. Nutno přiznat, že nevhodné kresby byly krásně skryté. Bof byl ze "Čtyřlístku" vyhozen, což se dá pochopit, stal se cílem nadávek, ale i obhajoby. Když už mám tu možnost, tak bych se k tomu taky rád vyjádřil. Víc než to, co Bof nakreslil, mě překvapilo, jak moc je tahle společnost pokrytecká. V době, kdy je porno na dosah ruky, doslova, řešíme to, že nějaký kreslíř nakreslil něco, co by v dětském komiksu být nemělo. Prostě mi přijde, že děti bráníme před něčím, před čím bránit nepotřebují, ale k tomu škodlivému jim dáváme přístup v podstatě neustále. Ale to už je na každém, jak se na to bude dívat. Je pravda, že nakonec ty kresby nadělaly více škody než užitku, a to jak Bofovi, tak i dětskému komiksu. Jen si říkám, jestli by nebylo vhodné se zamyslet celkově nad přístupem společnosti k výchově dětí než nad tím, co jeden člověk ze srandy nakreslil.

Komiks "Mr. Sweet: Manhattanský detektiv - kompletní vydání" můžete zakoupit na stránkách Albatros Media.

2016-01-22

#1085: Gunsmith Cats 2 - 85 %

Gunsmith Cats 2 (ガンスミス キャッツ)
Vydalo nakladatelství Crew v brožované vazbě v roce 2015. Původně vyšlo jako kapitoly 17 až 34 v sérii "Gunsmith Cats" (japonsky ガンスミス キャッツ) souborně v tomto vydání v roce 2006. České vydání má 466 stran a prodává se v plné ceně za 469 Kč.
Knihu zakoupíte se slevou v knihkupectví Minotaur.

Scénář: Keniči Sonoda
Kresba: Keniči Sonoda

Ať už máte rádi zbraně a rychlá auta, anebo je rádi nemáte, tak komiks "Gunsmith Cats 2" vám ukáže, že je možné přesně tyhle věci nejen mít rád, ale rovnou milovat. Vypadají strašně cool, jejich prezentace je plná skvělých a přesných linií, ale zároveň dynamických křivek, pokud dojde na jejich použití. Tohle je prostě japonská manga, co se hrozně dobře čte, na kterou se hrozně dobře kouká a co vám přinese přesně to, co očekáváte. A pokud nemáte rádi nic z toho? Tak v první řadě, proč byste měli podobný komiks číst? Pokud se rozhodnete mu dát šanci, tak ale počítejte s tím, že si možná zbraně i rychlá auta zamilujete. A kromě toho si také zamilujete ženy. Jako kdybyste je už před tím nemilovali...

Je ale pravda, že Sonodova představa žen, alespoň tedy těch, které se vyskytují v jeho komiksech, je přece jen velmi stylizovaná, ale tak o tom je celá manga, že? Ono to ale vůbec nevadí, protože jeho ženy jsou sexy, jsou mladé, v podstatě ještě pod zákonem, a vy je stejně budete zbožňovat, protože to jsou prostě neskutečné střelkyně. Rally doslova, protože zbraně miluje, stejně jako miluje rychlá auta, Minnie-May je pak spíše přes ty výbušniny, což ale rozhodně nevadí. Je ale fakt, že u druhé knihy budete mít jasně pocit, komu Sonoda nadržuje. Je to Rally, která je hlavní postavou a má nejvíce prostoru. Kolem ní se také točí hlavní příběh s Goldie, mafiánskou hitmanku - nebo spíš hitwoman - která se do Rally zamiluje.

Ale v první řadě se ještě řeší následky toho, co bylo v prvním dílu. Rally se musí vypořádat s Grayem, který se chystá utéct z vězení a jeho cílem má být právě naše obdivovaná a krásná lovkyně lidí. Takže nejprve Gray, pak krátká pauza, ale opravdu jen krátká, aby se na scéně objevila sadistická Goldie, která se ráda vyžívá v ovládání lidí, hlavně holčiček, které se jí tak moc líbí. A zrovna se zhlédne v Rally, kterou musí za každou cenu dostat. To vede i k tomu, že ji ovlivní drogami, které mají jednu dějovou linii, jež mě osobně až tak nenadchla - zhypnotizování hlavní hrdinky, aby dělala něco, co by jinak nedělala.

Snad i díky této linii, která mě oslovila až tím, jak akční byla a jak skvěle byla zakončena, si myslím, že si kniha "Gunsmith Cats 2" zaslouží stejné hodnocení jako kniha první. Nemyslím si, že je v něčem výrazně lepší, ale na druhou stranu dává čtenářům pořád to, co chtějí. Sexy kočičky, rychlost, zbraně, auta, skvělé postavy a akci, která odsýpá pořád kupředu. I když je v knize celkově málo ukončených příběhů, stejně se pořád něco děje a není to jen zběsilost bez textů v podání "Gantz", ale je to dějově plné, neustále se posouváte kupředu. Sonoda hýří nápady, ale přitom vás nezahlcuje a vy pořád sledujete oblíbené postavy a příběhy, které se nevykrádají a nejsou nudné. Rozhodně můžeme být rádi, že se nakladatelství Crew k této sérii dostalo a že série dál vychází a vycházet bude.

Komiks "Gunsmith Cats 2zakoupíte na stránkách knihkupectví Arkham.

Na Comics Blogu naleznete recenzi na knihu "Gunsmith Cats 1".

2016-01-21

#1084: Dechberoucí Zázrak 2: Golem Ničitel! - 55 %

Dechberoucí Zázrak 2: Golem Ničitel!
Vydalo nakladatelství Czech News Center v roce 2016. Série "Dechberoucí Zázrak" je měsíčník. Vydání má 28 stran a prodává se na novinových stáncích za 49 Kč.

Scénář: Petr Macek
Kresba: Petr Kopl

Tak jsme se po měsíci skutečně dočkali druhého dílu komiksu "Dechberoucí Zázrak". Posunuli jsme se trochu kupředu? Tak v příběhu rozhodně. Měli jsme za sebou události v Národním muzeu, které byly díky svému výbuchu celkem epochální, ale kromě toho to odnesl i jeden z bratrů. Respektive oni to odnesli oba, ale zatímco Honza to odnesl tak, že je v nemocnici, David se musí smířit s tím, že získal velmi speciální schopnosti. Je superhrdinou, ale superhrdinou velmi ojedinělým, který má svoje schopnosti založené na tajemné magii. Právě ve druhém čísle se toho o mytologii dovídáme hodně a zjišťujeme pravou podstatu toho, co se skrývá za pojmenováním Zázrak.

Jak už tak nějak hodně napovídá název celého tohoto čísla, tak to má něco společného s Golemem. Kromě toho, že ten se objevil už v prvním díle, je možné si od postavy Golema odvíjet i celou mytologii. Ano, Petr Macek se rozhodl, že skutečně vytvoří českého superhrdinu se vším všudy a bude čerpat z místních legend a z místního prostředí. Tohle musím na komiksu ocenit. Nechce se podbízet nějakými americkými způsoby, jako jsou radioaktivita, apod., ale jede si svou cestou, magickou cestou, která k Praze prostě celkově víc sedí. Navíc to ale zůstává dostatečně moderní. A pravda, pořád dost podobnému tomu, co obsahují příběhy se Supermanem. V tomhle ohledu jsou některé postavy až moc klišovité.

Příběh se nám trochu rozjíždí a je to dobře. Dostáváme se trochu do pozadí, objevujeme nové postavy, ale přitom je to pořád dostatečně akční a má to švih. Tomu napomáhá i kresba Petra Kopla, která má rozhodně prvky, jež každému nesednou, Petr může být označován za komerčního, jeho linky za odfláknuté, ale já si to prostě nemyslím. Jeho styl je specifický, někdy si dost zjednodušuje, ale tak nějak to k němu už patří a já jsem spokojený s tím, co zde předvedl. Díky němu jsem měl skutečně pocit, že jsem v Praze, že jsem tam v současnosti a že jsem v komiksu, který je dynamický a nepostojí na místě. Uhání kupředu a já jsem rád, že alespoň tohle se daří udržet, protože rozpačité pocity pořád zůstávají.

Ty rozpaky jsou dány tím, že se komiks až strašně moc chce podobat svým americkým kolegům. Je to tedy hlavně ve vedení příběhu, kdy máte pocit, že už jste tohle četli, jen v jiném prostředí a s trochu jinými postavami. Ale tak jo, tohle je styl příběhu, který tvoří současný americký mainstream. Jen si říkám, jestli zde ještě není prostor pro to, aby se vytvořil český superhrdina, který bude ještě trochu více český, ještě trochu více ovlivněný českou kulturou, než tou americkou. Ty prvky v tom jsou, tak snad se ještě více dostanou do popředí. Musím však uznat, že je to čtení, které je pro mladé vhodné a které by mohlo zaujmout i pro další díly. No, osobně už jsem zvědavý, jak si s tím tvůrci dál poradí. Třetí díl určitě kupuji.

Na Comics Blogu najdete recenzi na sešit "Dechberoucí Zázrak 1: Magický počátek".

2016-01-20

#1083: Jestli máte čas, zkuste se vydat na PragoFFEst (28.-31. 1. 2016)

Máme tu další rok a hned na začátek by to chtělo nějakou pořádnou akci, na které potkáte lidi se stejnými zájmy a zálibami. Tak mátě štěstí, protože už na konci ledna na vás čeká PragoFFest!

Hráči videoher si užijí mnoho desítek konzolí a počítačů na největším pražském festivalu popkultury od 28. do 31. ledna 2016. V Modré škole na Hájích přivítá také fanoušky sci-fi, fantasy a hororu v hrách, filmech, seriálech, anime, komiksech, knihách. Mnohé z nich v kostýmech.

Herní část PragoFFestu přesahuje velikostí (přes 1 100 m2) a pestrostí i podzimní herní veletrhy, přestože je pořádán neziskovým spolkem. Návštěvníci čtyřdenního festivalu si mohou zahrát pestrý výběr her - od videoher přes hudební, taneční, deskové, karetní, miniatur až po hry na hrdiny. Je plánován bohatý přednáškový a diskusní program o videohrách, nejen o "League of Legends" v LegendConu. Chybět nebudou besedy a autogramiády s osobnostmi videoherní a YouTube scény. Připraveny jsou prestižní turnaje o ceny, včetně úvodního turnaje Mistrovství ČR v počítačových hrách o 20 000 Kč! V programu je i přednáškový program pro hráče válečných her miniatur WarGameCon.

Fanoušci sci-fi se dočkají pořadů o "Star Wars" a "Star Treku", dalšími tématy programu jsou "Doctor Who", "Červený trpaslík" a mnohé další seriály, filmy a knihy, další i v linii SeriesCon. Potěší je předváděcí stánky Matematicko-fyzikální fakulty UK i program FutureConu, věnovaný vědě a technice. 

Fanoušci Japonska a japonských kreslených fenoménů manga a anime ani letos nepřijdou zkrátka. Pro příznivce jiných kreslených fenoménů jsou připraveny pořady v ComicsConu a PoníConu (o seriálu "My Little Pony").

Program Knihovna je připraven ve spolupráci s Městskou knihovnou v Praze a věnuje se literární fantastice. Hosty bude řada českých spisovatelů a spisovatelek i redaktorů časopisů.

Fanoušci fantasy se mohou těšit na linie s fenomény jako "Hra o trůny", "Harry Potter" a "Pán prstenů" (společně s dalšími fantasy a historickými tématy). Nightcon je určen příznivcům upírů, zombie, vlkodlaků a duchů, tedy hororu a paranormálna.

MoveCon je pro ty, kdo se chtějí naučit základy tanců, bojových umění a šermu.

Ve speciálním programu lze najít kostýmovou soutěž PragoCosplay, možnost vyzkoušet si dabing, seznámit se s únikovými hrami, zahrát si v simulátoru startrekovského můstku Artemis...

Další informace o programu naleznete na stránkách www.pragoffest.cz.


Obsah:
  • turnaje a hraní her (videoher na konzolích a počítačích, RPG, deskových a karetních her, hudebních a tanečních her, …) 
  • filmy, seriály, anime a další projekce 
  • besedy s hráči, youtubery, herci, spisovateli, výtvarníky, vědci
  • odborné a humorné přednášky odborníků a fanů 
  • ceremoniály, divadelní a šermířská představení
  • literární workshopy, soutěže, výstava 
  • autogramiády a fotografování s hosty 
  • taneční workshopy a bojové umění 
  • prodej tematického zboží 

Vstupné:
Vstupenku a služby lze koupit předem do 26.1. nebo na místě.
Čtvrtek 28.1. 18-1h. 120 Kč / 150 Kč
Pátek 29.1. 9-2 h. 300 Kč* / 350 Kč
Sobota 30. 1. 9-2h. 300 Kč* / 350 Kč
Neděle 31.1. 9-17 h. 180 Kč / 200 Kč
Celý (2x půlden a 2x celý den) 750 Kč / 850 Kč
* cena půldenního klouzavého vstupného na místě
50% sleva pro děti do 12 let.

Důležité odkazy:
Facebook: https://www.facebook.com/pages/Festival-fantazie/88945597842
Rozmístění programu: http://www.pragoffest.cz/archiv/2016/rozmisteni_pgf16.png
Aktuální program: http://www.pragoffest.cz/archiv/2016/program_pgf16.pdf
Anotace pořadů: http://amber.festivalfantazie.cz/porady.php?change_action=pgf

2016-01-19

#1082: První v edici Na přání bude pro rok 2016 Ú.P.V.O.!

Začal nám nový rok a nakladatelství Comics Centrum nenechává nic náhodě. Hned v lednu můžete rozhodnout o tom, jestli vyjde další komiks v edici "Na přání". Čtenáři sami rozhodnou o realizaci dalšího dílu série "Ú.P.V.O." s podtitulem "Černý plamen". S postupujícím žabím morem, zachvacujícím srdce Ameriky, postihuje Úřad paranormálního výzkumu a obrany jedna tragédie za druhou a série nabírá na obrátkách.

Zkratka Ú.P.V.O. znamená Úřad paranormálního výzkumu a obrany. Tuto fiktivní organizaci si vymyslel výtvarník a scenárista Mike Mignola pro příběhy své velmi úspěšné postavy Hellboye. Ten ale v páté knize "Červ Dobyvatel" Úřad opouští. Čtenáři i sám Mignola byli zvědaví na další osudy ostatních členů bývalého Hellboyova týmu. Proto nejprve vznikly dvě knihy povídek "Dutozem" a "Duše Benátek", ve kterých si Mignola testoval možnost existence příběhů Hellboye bez Hellboye a vybíral tvůrčí tým. Série tak fakticky začíná až třetí knihou. "Ú.P.V.O." dala Mignolovi možnost rozvinout a dokončit různé příběhy jen letmo naznačené v "Hellboyovi". Obě série se tak navzájem prolínají a doplňují.

Tvůrčí tým se ustálil až při tvorbě čtvrtého dílu série s názvem "Smrt". K tvůrci Miku Mignolovi, výtvarníku Guy Davisovi a koloristovi Dave Stewartovi přibyl scenárista John Arcudi. Jak se v reakcích čtenářů ukázalo, byla to velmi šťastná volba. V Itálii narozený scenárista se podílel i na všech pokračováních této série a na dalších příbězích z Mignolova universa. 

V pátém dílu "Ú.P.V.O." nacismem posedlý ředitel firmy Zinco přivádí k životu zloducha zvaného Černý plamen, se kterým měl Úřad již v minulosti co do činění. Chce, aby se stal zvěstovatelem konce lidstva. 

Všechny zdánlivě nesouvisející a byť jen okrajově zmíněné události v Mignolově universu do sebe velmi precizně zapadají. Firma Zinco se poprvé objevuje v úvodu "Hellboye 2: Probuzení ďábla". Mike Mignola tak čtenářům odhalil další střípek z obrovského světa Hellboye, který nosí ve své geniální hlavě.

Takže pro shrnutí:
"Ú.P.V.O.: Černý plamen" vychází v edici "Na přání"
Poslední den, kdy jsou objednávky přijímány, je 31. ledna 2016
A když to dobře dopadne, kniha vyjde 7. března 2016

Jen je opět třeba připomenout, že se jedná o předobjednávky, proto není nic třeba platit předem, ale zaplatit a vyzvednout si komiks mohou zájemci v termínu od 7. března do 8. dubna 2016. Doufám, že tahle série konečně nabere obrátky.

2016-01-18

#1081: Bublifuk křtí v knihovně - čeká na vás zajímavý program!

Člověk někdy neví, co si počít s volným dopolednem , a tak pokud máte ratolesti, tak se určitě vyplatí je vzít na křest komiksu, který by na tom české dětském komiksovém trhu mohl představovat vítanou alternativu... Co mohl, on už ji vlastně představuje, a já se nemohu dočkat dalšího čísla "Bublifuku". Pokud se chcete sejít s autory a něco se o komiksech dovědět, tak máte jedinečnou příležitost!

Ve čtvrtek 21. ledna od 10:00 v nové knihovně na Lužinách (Archeologická 1/2256, Praha 13) přivítáme novou komiksovou revue "Bublifuk". Autoři si budou s dětmi o komiksech povídat a připraveny budou veselé komiksové úkoly. 

"Bublifuk" obsahuje deset původních komiksů. V hravém workshopu si holky a kluci vyzkouší, kdo je kdo v komiksové redakci, jak komiks vzniká, jak se obléká komiksový superhrdina a co se může pokazit, když se jim do všeho plete zvědavý myšák Chlup. Seznámí se i s hrdiny dalších příběhů. Spolu se Zeleným vlkem zkusí porozumět svému strachu. Prchlivý D’Artagnan jim předvede, jak se komiksový hrdina tváří. S kamarády Stellou a Fernandem se pustí do vynalézání a s piráty Karlosem a Alfonsem se naučí komiksově chrápat, bručet i bzučet.

Komiksovou revue představí nakladatelství Triton a s dětmi si budou hrát spisovatelé Klára Smolíková a Jiří W. Procházka, kreslíř Viktor Svoboda a další.

A jen pro jistotu:
Kde: Knihovna na Lužinách (Archeologická 1/2256, Praha 13)
Kdy: 21. ledna 2016 od 10:00

Takže nezapomeňte, jste srdečně zváni!