2015-11-30

#1049: Batman: Rok nula - Tajné město - 85 %

Batman: Rok nula - Tajné město (Batman: Zero Year - Secret City)
Vydalo nakladatelství Crew v brožované vazbě a v pevné vazbě v roce 2015. Původně vyšlo jako čísla 21 až 24 ve druhé řadě série "Batman" a jako "Batman Zero Year: The Director's Cut 1" u nakladatelství DC Comics. Souborně v originále komiks vyšel jako "Batman: Zero Year - Secret City" poprvé v roce 2014 u DC Comics. České vydání má 176 stran a prodává se v plné ceně za 449 Kč (brožovaná vazba) a 669 Kč (pevná vazba).
Knihu zakoupíte se slevou v knihkupectví Minotaur.

Scénář: Scott Snyder a James Tynion IV
Kresba: Greg Capullo, Danny Miki a Rafael Albuquerque

Tak nějak se dalo počítat s tím, že Snyder neudrží až tak vysokou kvalitu v každé knize. V tomhle případě jsem měl skutečně pocit, že už to není tak skvělé jako předchozí díly. Tím netvrdím, že čtvrtá kniha, která u nás z nové série "Batman" vyšla, je špatná, ale přece jen ty předcházející mi přišly zajímavější, celkově silnější. Možná je to tím, že se Snyder vrací ke kořenům, možná je to tím, že se noří do něčeho, co mělo zůstat tabu a nemělo se o tom tolik mluvit. Možná je to prostě jen tím, že si myslím, že to, co stvořil Alan Moore, je nedotknutelné. Ale Scott Snyder tak činí přece jen s grácií sobě vlastní a jen potvrzuje, že je nesmírně schopný scenáristou.

Proč mluvím o Alanovi Moorovi? Jednoduše proto, že Scott Snyder si vzal flashbackový příběh, který se objevuje v komiksu "Kameňák", a kolem něj začíná stavět jak mytologii Batmana a jeho začátku, tak mytologii dalších postav, jako jsou Riddler anebo Joker. Tedy předpokládám, že v tomhle směru se Snyder příliš neodchýlí a skutečně využívá to, co bylo Alanem Moorem rozpracováno, jako odrazový můstek k tomu, aby vytvořil začátky Batmana ještě komplexnější, alespoň tedy v tom jeho provedení. Tím si vytváří svou vlastní mytologii a skutečně buduje nové základy Batmanova světa, což se pro projekt "The New 52" i tak nějak očekávalo. Ty změny nejsou radikální, ale nejsou ani malé.

Scott Snyder je v tomhle přece jen schopný člověk a jsem si jistý, že by byl schopen z ničeho vystavět funkční mytologii. Tady si bere postavy a prvky, které jsou známé, a dává je do nových anebo širších souvislostí. A dělá to přesně stylem, jako to udělal i Alan Moore. Na konci se nabízí jedno vysvětlení, které je poměrně logické. Jenže pak je zde ještě další. A další. A další. Není jasné, co bude následovat, není jasné, co se vlastně stalo a kdo byl Red Hoodem, tajemnou postavou v červené přilbici. A tohle je právě krásná síla této postavy. Neukázat ji, neříct, kdo to skutečně je, neodhalit její původ. Je to na ní trochu frustrující, ale zároveň je to její nejsilnější stránka. Ano, některá vysvětlení se jasně nabízejí, ale se znalostí Batmanova světa se mohou kroutit a vytvářet i trochu jiné dojmy.

Takže o čem vlastně je příběh "Batman: Rok nula - Tajné město"? Je o tom, jak se z Bruce Wayna, který utekl z Gothamu, stává Bruce Wayne, který se vrátil, je o tom, jak se z Bruce Wayne stává Batman a možná také o tom, jak se z Batmana zase zpátky stává Bruce Wayne. Scott Snyder velmi dobře akcentuje skutečnost, že Bruce Wayne je vlastně vykořeněná postava, která se snaží najít svůj smysl. Je to velmi dobré z hlediska psychologického, což je obecně silná stránka Snyderových komiksů. Ale celkově je to dobré i z hlediska příběhového, kdy Scott spřádá jednotlivé nitky, aby je nakonec spletl dohromady, vy jste byli spokojení, že to má závěr, ale navíc k tomu dostanete možnost ještě něčeho dalšího, něčeho navíc. Tahle dějová komplexnost je výborná. A přitom se pořád něco děje, pořád se buduje mýtus nejen Batmana, ale i dalších postav.

"Batman: Rok nula - Tajné město" je knihou velmi dobrou, která nesnižuje laťku série nijak zásadně, ale osobně se trochu bojím, jak to bude dál. Závěr s Riddlerem už mi přišel spíše trochu jako úlitba fanouškům, na druhou stranu jsou v příběhu zvraty a momenty, které jsou v podstatě geniální. Tohle je prostě Batman, kterého pořád stojí za to číst, který má výborný příběh a nenudí, navíc nabízí i víc. Tady jsou sekvence, o kterých můžete přemýšlet. Namáháte i svou vlastní hlavu, nejen oči. A k tomu máte skvělou kresbu všech zúčastněných kreslířů. Batman si tak pořád drží výrazný nadprůměr, ale přece jen mě nedokázal odrovnat tak, jako předchozí knihy.

Komiks "Batman: Rok nula - Tajné město" zakoupíte na stránkách knihkupectví Arkham v brožované vazbě nebo v pevné vazbě.

Na Comics Blogu najdete recenze na knihy:
"Batman: Soví tribunál"
"Batman: Soví město"
"Batman: Smrt rodiny"

2015-11-28

#1048: První trilogie Druuny konečně celá česky!


Edice "Mistrovská díla evropského komiksu" představila českým čtenářům už mnoho z těch nejslavnějších komiksových tvůrců. Moebia, Bilala, Jodorowského, Manaru... ale jedno jméno stále citelně chybělo. Paolo Eleuteri Serpieri. Legendární italský tvůrce jednoho z největších, nejlépe nakreslených... a rozhodně jednoho z nejvíce sexy děl evropského komiksu. "Druuny".

"Druuna je pojmem," říká Petr Litoš z nakladatelství Crew. "A to nejen v komiksu. Druuna, podobně jako před ní Barbarella, se stala všeobecným sexuálním symbolem, ikonou ženství. A jak už to se sexuálními symboly bývá, nebylo zrovna lehké ji získat. My o její ruku usilovali dlouhá léta a už to vypadalo, že marně. Ale nakonec se všechna ta snaha zúročila. Právě teď u nás vychází kompletní první trilogie ve své necenzurované podobě." Což nebývá tak úplně zvykem. V mnohých zemích vychází "Druuna" buď podstatně zkrácená, nebo alespoň upravená.

"Překvapivě je Druuna v současné době mnohem skandálnější než v osmdesátých letech, kdy se poprvé objevila," pokračuje Petr Litoš. "Příběh v sobě nese silnou pečeť své doby. Serpieri pouští z uzdy své podvědomí a nebojí se ani násilnější erotiky, ve které hrají ženy obvykle roli submisivních obětí. Inspirace romány markýze De Sade se nezapře. Dnes by byl autor pravděpodobně (a patrně právem) označen za sexistu a pranýřován... A kdo ví, jestli by mohla "Druuna" vůbec vyjít. Takže buďme rádi, že se narodil dříve a my nepřišli o jeden z komiksových skvostů."

"Druuna" není jen o erotice. V Serpieriho nádherné kresbě (která úžasně vystihuje jak vnadnou hrdinku, tak děsivý svět kolem ní) se rozvíjí nápaditý sci-fi příběh s ekologickými motivy, ve kterém se řeší témata lidské přirozenosti. Krásná Druuna se probojovává zničeným postkatastrofickým světem plným zrůd a mutantů, aby odhalila jeho překvapivé tajemství. 

Na komiksech je navíc nádherně vidět, jak se Serpieri s každým dílem vyvíjí a zlepšuje. Už první komiks je výborný, ovšem s dalšími svazky se tvůrce ještě více vykresluje a jeho linky se zjemňují a získávají na eleganci. Také přichází s čím dál bizarnějšími prostředími, kterými svou sci-fi ságu oživuje. Novými světy, novými postavami i filozofickými úvahami. Serpieri se do svého světa tak ponořil, že do něj přikreslil i sám sebe – do role doktora, který se objevuje ve třetím svazku.

Pro Serpieriho se stala Druuna životním údělem. Pomalým tempem nakreslil zatím celkem osm knih a pracuje na deváté. A kromě toho stvořil mnoho výtvarných alb, knih náčrtků, plakátů a dalších obrazových publikacích – a většinou právě s půvabnou Druunou.

Druuna je prostě fenomén. Můžeme se kochat jejími půvaby, můžeme být napnutí klasickým sci-fi příběhem, můžeme v komiksu hledat sexuální úchylky, pohled do temných stránek mužské duše, či dozvuky starších děl. Stanislav Karlík v doslovu píše: "Druuna navazuje na surrealistickou linku evropské kultury a celá řada momentů proměňujících se morbidních polomrtvých, mrtvých, nebo naopak sexuálně omnipotentních zrůd stejně jako vlastních scén jako by vypadla z oka tvorbě různých surrealistů počínaje Dalím a konče naším Švankmajerem. (…) Můžeme zde dobře nacházet paralely i se starším uměním – démonický svět mutantů a temných zákoutí lodi je novodobým ztělesněním středověkých výjevů pekla, nad kterým se vznáší Kristus i anděl, v tomto případě ovšem v rouhačské podobě ztělesněné Druunou. Stejně tak se z ulic středověkých i renesančních evropských měst přelili do chodeb plechu budoucnosti rozpadající se nemocní leprou, znetvoření mrzáci a šílenci, které teprve novověk začal systematicky zavírat.“

Druuna je sexy, Druuna je sugestivní, Druuna je klasika. A teď tu vychází její kompletní první trilogie, jako nový příspěvek do řady "Mistrovská díla evropského komiksu". Další velký komiksový dluh je splacený.

2015-11-27

#1047: Ultimátní komiksový komplet 76: X-Men - Schizma - 70 %


Ultimátní komiksový komplet 76: X-Men - Schizma (X-Men: Schism)
Vydalo Hachette Fascicoli (české stránky italské společnosti nehledejte, zatím nejsou) v pevné vazbě v roce 2015 jako sedmdesátou šestou knihu ze série "Ultimátní komiksový komplet", v konečném pořadí knih "X-Men: Schizma" ponese č. 76. Původně vyšlo jako čísla 1 až 5 minisérie "X-Men: the Schism", čísla 10 až 11 série "Generation Hope" a "X-Men: Regenesis 1" v nakladatelství Marvel. Kniha byla ve Velké Británii v rámci projektu vydána v září 2014. České vydání se prodává v plné ceně za 249 Kč na stáncích. Starší čísla si můžete objednat na emailové adrese marvel@czpress.cz.

Scénář: Jason Aaron a Kieron Gillen
Kresba: Carlos Pacheco, Frank Cho, Daniel Acuña, Alan Davis, Adam Kubert, Tim Seeley a Billy Tan

Když jsem se začetl do knihy "Ultimátní komiksový komplet 76: X-Men - Schizma", uvědomil jsem si, že to je něco, co znám. Tenhle komiks začal vycházet v době, kdy jsem měl svoje komiksové období a musel jsem přečíst skoro všechno, co Marvel vydal. Četl jsem i DC, ale to mě tolik nebavilo. Hodně rychle mě to přestalo bavit celkově... nebo hodně rychle. Vydržel jsem u mainstreamového komiksu několik měsíců v letech 2011 a 2012, ale pak už jsem to prostě nedával. Ono se to nedá moc číst dlouho, nebo pak by měl člověk vymytý mozek. Jsou tam dobré série, které jsou skvělé, ale stejně tak je tam hodně velké množství něčeho, co je tu jen proto, aby z vás tahalo peníze. Nic moc jiného to neumí.

Kam patří "Ultimátní komiksový komplet 76: X-Men - Schizma"? Ať chci, nebo nechci - nechci hlavně proto, že jsou prostě zajímavější komiksy mimo superhrdinský mainstream - tak musím uznat, že Jason Aaron je jednoduše dobrý scenárista a ví, jak vyprávět příběh, který bude pro čtenáře zajímavý, který bude takový, jaký od mainstreamu očekáváte, a dokonce i bude takový, aby něco změnil, což v mainstreamu zase tak zásadní schopnost není. I když se nejedná o to, že by umřel někdo důležitý, tak Aaron provedl sérií "X-Men" něco, co přetrvalo až do současnosti. Takže pokud chcete v marvelovském světě nějaké trvalé následky, v tomhle komiksu rozhodně jejich příčinu najdete.

Všechno začíná tak nějak klasicky. Mutanti nejsou zrovna oblíbenou formou člověka, kterou by ostatní uznávali anebo se na ni dívali s úsměvem. Ale časy by se měly zlepšit. Vždyť mutantů už je jen pár desítek - mluví se o dvou stovkách - takže se přece lidé nebudou tolik bát. Jenže chyba lávky. Mutanti jsou stále v hledáčku některých lidí a jejich poslední vystoupení před zástupci světa rozhodně nedopadne tak, jak se očekávalo. A tak musí dojít k opětovnému vyslání sentinelů, aby se roboti postarali o poslední mutanty. Jenže jak se ukáže, poruchoví zabijáčtí roboti jsou tím posledním, čeho se musejí mutanti bát. Tady proti nim vzniká plán, který by je skutečně mohl vyhladit.

Kresebně je komiks "Ultimátní komiksový komplet 76: X-Men - Schizma" nesmírně zajímavý, protože Aaron pro všech pět dílů samotné minisérie "Schisma" získal pět různých kreslířů, kdy mezi nimi jsou Frank Cho, jehož Emma Frost je naprosto dokonale sexy, no a pak také Daniel Acuña, který je méně mainstreamový, ale o to může čtenáře více zaujmout. Právě tihle dva kreslíři následují po sobě a ta změna je hodně patrná. Krása je ale v tom, že oni dovedou oba dva okouzlit, ale každý něčím jiným. Frank Cho krásnou linkou, ladností a dokonalostí křivek v tom nadsazeném smyslu slova, a Daniel Acuña zase barvením, které si dělá sám, kde postavy a předměty tvoří jen základní linky, které jsou vytažené, a právě barva tomu dodává smysl.

"Ultimátní komiksový komplet 76: X-Men - Schizma" je komiks, který není špatný. Střídají se zde epické momenty s těmi niternými, je zde dobrá psychologie postav, na které jde i některé díly celé postavit - v tom vyniká například sešit "Generation Hope 10", k němuž napsal scénář Kieron Gillen. Kreslíři a scenáristé jsou zde v dobrém souznění a společně vytvářejí příběh, který je dobrý. Není výborný, nedostane vás tolik a místy je to opravdu jen hašteření dvou chlapů, na které by muselo někdy dojít, ale v tomhle směru je to funkční, a když dojde na finální souboj, je to paráda. No jo, nedá se nic dělat, ale ten novější mainstream je pro moderního čtenáře přece jen přijatelnější. Stejně ale doufám, že překvapí i ty starší kusy.

Na blogu najdete také recenzi na knihy:
"Ultimátní komiksový komplet 1: Iron Man - Démon v lahvi"
"Ultimátní komiksový komplet 2: Uncanny X-Men - Dark Phoenix"
"Ultimátní komiksový komplet 3: Thor - Poslední Viking"
"Ultimátní komiksový komplet 4: Wolverine"
"Ultimátní komiksový komplet 5: Tajné války superhrdinů Marvelu část 1"
"Ultimátní komiksový komplet 6: Tajné války superhrdinů Marvelu část 2"
"Ultimátní komiksový komplet 7: Daredevil - Zmrtvýchvstání"
"Ultimátní komiksový komplet 8: The Amazing Spider-Man: Kravenův poslední lov"
"Ultimátní komiksový komplet 9: The Amazing Spider-Man - Zrození Venoma"
"Ultimátní komiksový komplet 10: Wolverine - Projekt X"
"Ultimátní komiksový komplet 11: The Incredible Hulk - Tiché výkřiky"
"Ultimátní komiksový komplet 12: Zázraky"
"Ultimátní komiksový komplet 13: The Mighty Thor - Hledání bohů"
"Ultimátní komiksový komplet 14: Captain America - Nový úděl"
"Ultimátní komiksový komplet 15: Punisher - Vítej zpátky, Franku část 1"
"Ultimátní komiksový komplet 16: Ultimates - Nadčlověk"
"Ultimátní komiksový komplet 17: Punisher - Vítej zpátky, Franku část 2"
"Ultimátní komiksový komplet 18: New X-Men - G jako Genocida"
"Ultimátní komiksový komplet 19: New X-Men - Impérium"
"Ultimátní komiksový komplet 20: Daredevil - Ďábel strážný"
"Ultimátní komiksový komplet 21: Amazing Spider-Man - Návrat"
"Ultimátní komiksový komplet 22: Spider-Man - Smutek"
"Ultimátní komiksový komplet 23: Wolverine - Zrození"
"Ultimátní komiksový komplet 24: The Amazing Spider-Man - Odhalení a Dokud hvězdy nezhasnou"
"Ultimátní komiksový komplet 25: Fantastic Four - Nemyslitelné"
"Ultimátní komiksový komplet 26: Fantastic Four - Rozhodná akce"
"Ultimátní komiksový komplet 27: 1602"
"Ultimátní komiksový komplet 28: Avengers - Na ostří nože"
"Ultimátní komiksový komplet 29: Tajná válka"
"Ultimátní komiksový komplet 30: She-Hulk - Svobodná, úspěšná, zelená"
"Ultimátní komiksový komplet 31: New Avengers - Útěk"
"Ultimátní komiksový komplet 32: Klan M"
"Ultimátní komiksový komplet 33: Ultimate Spider-Man - Moc a odpovědnost"
"Ultimátní komiksový komplet 34: Avengers - Rozpad"
"Ultimátní komiksový komplet 35: Black Panther - Kdo je Black Panther?"
"Ultimátní komiksový komplet 36: Astonishing X-Men - Nadaní"
"Ultimátní komiksový komplet 37: Ultimates - Národní bezpečnost"
"Ultimátní komiksový komplet 38: Ghost Rider - Cesta do zatracení"
"Ultimátní komiksový komplet 39: Syn klanu M"
"Ultimátní komiksový komplet 40: Astonishing X-Men - Boj"
"Ultimátní komiksový komplet 41: Zombie z Marvelu"
"Ultimátní komiksový komplet 42: Občanská válka"
"Ultimátní komiksový komplet 43: Iron Man: Extremis"
"Ultimátní komiksový komplet 44: Captain America - Zimní voják, část 1"
"Ultimátní komiksový komplet 45: Věční"
"Ultimátní komiksový komplet 46: Fantastic Four - Konec"
"Ultimátní komiksový komplet 47: Doctor Strange - Přísaha"
"Ultimátní komiksový komplet 48: Captain America - Vyvolení"
"Ultimátní komiksový komplet 49: The Incresible Hulk - Hulkova planeta část 1"
"Ultimátní komiksový komplet 50: The Incredible Hulk - Hulkova planeta část 2"
"Ultimátní komiksový komplet 51: Captain America - Zimní voják, část 2"
"Ultimátní komiksový komplet 52: Thor - Znovuzrození"
"Ultimátní komiksový komplet 53: Padlý syn - Smrt Captaina Ameriky"
"Ultimátní komiksový komplet 54: Hulk proti světu"
"Ultimátní komiksový komplet 55: Thunderbolts - Víra v monstra"
"Ultimátní komiksový komplet 56: Wolverine - Starej dobrej Logan"
"Ultimátní komiksový komplet 57: Tajná invaze"
"Ultimátní komiksový komplet 58: The Invincible Iron Man - Pět nočních můr"
"Ultimátní komiksový komplet 59: Obležení"
"Ultimátní komiksový komplet 60: Astonishing Thor"
"Ultimátní komiksový komplet 61: Avengers - Na věky věků část 1"
"Ultimátní komiksový komplet 62: Avengers - Na věky věků část 2"
"Ultimátní komiksový komplet 63: Marvel Knights Spider-Man - Dolů mezi mrtvé"
"Ultimátní komiksový komplet 64: Marvel Knights Spider-Man - Jed"
"Ultimátní komiksový komplet 65: Avengers - Elita"
"Ultimátní komiksový komplet 69: Říše stínů"
"Ultimátní komiksový komplet 72: Venom (Venom)"
"Ultimátní komiksový komplet 85: Marvel počátky - 60. léta"
"Ultimátní komiksový komplet 87: Doctor Strange - Bezejmenná země, bezbřehý čas"
"Ultimátní komiksový komplet 88: Fantastic Four - Příchod Galactuse"
"Ultimátní komiksový komplet 91: The Invincible Iron Man - Tragédie a triumf"
"Ultimátní komiksový komplet 96: Avengers - Zrození Ultrona"
"Ultimátní komiksový komplet 99: X-Men - Soumrak mutantů"
"Ultimátní komiksový komplet 112: Captain America a Falcon"
"Ultimátní komiksový komplet 114: Uncanny X-Men - Druhá generace"

2015-11-26

#1046: Ú.P.V.O. 4: Smrt - 85 %

Ú.P.V.O. 4: Smrt (B.P.R.D.: The Dead)
Vydalo nakladatelství Comics Centrum v pevné vazbě v roce 2015. Původně vyšlo sešitově jako čísla 13 až 17 série "B.P.R.D.". Souborně v originále komiks vyšel jako "B.P.R.D.: The Dead" v roce 2005. České vydání má 160 stran a prodává se v plné ceně za 499 Kč.

Scénář: Mike Mignola a John Arcudi
Kresba: Guy Davis

Co si budeme namlouvat, tak série "Ú.P.V.O." mi rozhodně nepřirostla k srdci tolik jako třeba "Hellboy", když už se jedná o jeden komiksový svět. Ani v případě knihy "Ú.P.V.O. 3: Žabí mor" jsem nebyl nějak moc nadšený, přitom se jedná na první pohled o příběh, který by se mi měl líbit. Takže jsem ke knize "Ú.P.V.O. 4: Smrt" přistupoval trochu nejistě, ale se slabou nadějí, že tohle by konečně mohlo být ono, že tohle bude ta kniha, kdy se to zlomí a já konečně procitnu a série mě bude bavit. Vzhledem k hodnocení je myslím jasné, že k tomu nakonec došlo a že já jsem si uvědomil, že tohle je opravdu dobré. Anebo to je také tím, že série konečně naplno využila svůj potenciál. A co si budeme namlouvat, možná je to i tím, že na scénáři nedělal jen Mignola, ale také John Arcudi.

V knize "Ú.P.V.O. 3: Žabí mor" jsme se setkali se žabí nákazou, která se snaží zamořit svět. Lovecraftovské jak blázen a já pořád nedovedu pochopit, že mě to neodrovnalo. Holt, někdy jsou věci mezi nebem a zemí. Takže tu máme ale žabáky, kteří se skutečně snaží o to, aby se jejich sémě šířilo a aby nadělali ve světě pořádné značky. Nejlépe takové, které budou smrtící. Tohle se projevuje na více místech, jak se přesvědčíme hned na začátku příběhu, kde jsme svědky dalšího efektního střetu paranormálních sil s paranormálními vyšetřovateli. Guy Davis rozhodně kresebně sérii prospěl a jeho efektní a krásné panely s duchy, přízraky a monstry jsou prostě ozdobou komiksu.

"Ú.P.V.O. 4: Smrt" sledujeme ze dvou hlavních rovin. Ta první se zaměřuje na Aba Sapiena a na jeho pátrání po jednom člověku. Ale celkem brzy je jasné, po čem Abe skutečně pátrá, respektive, co najde. Tohle je ve skutečnosti jen vedlejší linie. Tou hlavní, která může překvapit tím, co se nakonec bude dít, je příběh ostatních členů týmu, tedy Liz, Rogera a Johanna, ke kterým se přidává nový parťák, tak trochu zombie vojenský velitel, který si prostě na chvíli umřel, zanechalo to na něm na patrné následky, no a pak se vrátil, aby se stal velitelem týmu, nebo tak něčím. Minimálně člověkem, který se pokusí Rogerovi natáhnout gatě.

Nějak jsem si toho v podání samotného Mignoly dříve tak nevšiml, ale "Ú.P.V.O. 4: Smrt" je docela vtipná kniha, kde jsou skutečně momenty, kterým je možné se zasmát. Jsou prostě dobré. Ale celkově má tahle kniha velmi povedené vedení příběhu. Ono v něm totiž nejde o nic jiného než o to, že se tým přesouvá do nové budovy - ta je vizuálně parádní - kde zjistí, že svět ještě skrývá spoustu tajemství a děsivých skutečností, které musí tým Ú.P.V.O. odhalit. Z jednoduchého stěhování se stane pořádně drsná záležitost, která má zase prvky Lovecrafta, pořádného sci-fi, ale také dobrého vztahového dramatu/komedie. Pro mě je tohle rozhodně zatím nejvyváženější kniha v sérii "Ú.P.V.O.".

"Ú.P.V.O. 4: Smrt" za mě získává rozhodně vysoké hodnocení, protože tuhle knihu jsem si nesmírně užil a hltal jsem každou její stránku. Myslím, že prospěl série John Arcudi, stejně jako jí svědčí Guy Davis. Tady jsem měl konečně pocit celistvosti, ale hlavně toho, že ten příběh drží pěkně pohromadě. Karty jsou rozehrány a všechno má svoje místo. Tohle mi také u předchozí knihy chybělo, i když si jsem skoro jistý, že kdybych se k ní vracel v rámci čtení celé série najednou, bude mě to bavit více a bude mi to dávat lepší požitek. Uvidíme, někdy bych to měl zkusit, protože celý nápad "Ú.P.V.O." je prostě skvělý a já bych ty příběhy měl milovat. Tak doufám, že i ty další budu.

Komiks "Ú.P.V.O. 4: Smrt" si můžete zakoupit na stránkách nakladatelství Comics Centrum.

Na Comics Blogu najdete recenze na knihy:
"Ú.P.V.O. 1: Dutozem a další povídky"
"Ú.P.V.O. 2: Duše Benátek a další povídky"
"Ú.P.V.O. 3: Žabí mor"

2015-11-25

#1045: Bublifuk 1 - 85 %


Bublifuk 1
Vydalo nakladatelství Triton v roce 2015. Vydání má 34 stran a prodává se v plné ceně za 55 Kč.

Scénář a text: Bára Buchalová, Kimea, Petr Kopl, Tomáš Kučerovský, Jiří Walker Procházka, Tomáš Prokůpek, Klára Smolíková a Martin Šinkovský
Kresba: Bára Buchalová, Lukáš Fibrich, Karel Jerie, Petr Kopl, Tomáš Kučerovský, Viktor Svoboda, Vojtěch Šeda, Petr Šrédl a Ticho762

Tak se nám na světlo světa dostal nový magazín (revue) s dětským komiksem. Skoro si řeknete, že je to možná něco, co není potřeba, ale když se nad tím tak zamyslíte, tak ono tady není mnoho platforem, které se dětskému komiksu skutečně věnují a které hlavně nabízejí prostor autorům, kteří chtějí pro děti tvořit. Je zde "Čtyřlístek" a pak... No jo, ono toho tady opravdu moc není. Jsou tu různé komiksy, které mají domov za hranicemi a u nás jsou jen překládány, pak jsou zde nějaké věci pro skutečně malé děti, ale pro děti školou povinné, které ještě nedosáhly puberty, kdy je zajímají jiné věci než komiks, toho najdete poskrovnu. A to je hodně špatně! Vždyť přece pokud zde nebude něco pro děti, jaká je šance, že se ke komiksu dostanou masy? Anebo alespoň k tomu českému. Navíc je to prostor pro tvůrce, jak ukázat svoje schopnosti.

A tvůrci očividně měli zájem se na tvorbě dětského komiksu podílet. Podle šéfredaktory "Bublifuku", skvělé scenáristky komiksů pro děti Kláry Smolíkové, se všichni oslovení chtěli účastnit a něčím přispěli. A tak jsou hned v prvním čísle jména jako Petr Kopl, Vhrsti, Karel Jerie, Tomáš Kučerovský, ale svou troškou přispěl i matador fantastické literatury Jiří Walker Procházka. Těch jmen je skutečně hodně a jsou zajímavá. Ale co na to jejich díla? Jsou stejně zajímavá jako jména, kterými se "Bublifuk pyšní"? Tak se na jejich výtvory pojďme podívat postupně. Jiří Walker Procházka napsal scénář ke komiksu "Fernando a Stella předbíhají dobu", který se obešel překvapivě bez krve. Vojtěch Šeda komiks zábavně nakreslil. Na začátek parádní chuťovka o jednom vynálezu. Klárka s Vojtou pak ještě přidali stránkový návod na to, jak si vytvořit vlastní větrník. Tady uvidíte, jaké může být komiks také efektivní využití.

Následují "Piráti na suchu" Kláry Smolíkové v kresbě Lukáše Fibicha. Zábavný, ale příliš krátký komiks. Na těch dvou stránkách se v podstatě skoro nic nestane a vy musíte doufat, že ve druhém dílu toho bude trochu víc. Ale je zde náběh na vtipné gagy. Mluvící papoušek se zdá jako trochu otřepané téma, ale on prostě funguje. "Jak se dělá komiks", aneb opět Klárka tentokrát ve spolupráci s Viktorem Svobodou stvořila komiks, který více akcentuje její populárně naučné schopnosti. Dvě stránky o tom, jak se tvoří komiks. Jednoduše prezentované, ale velmi přínosné pro každého, kdo se s komiksem setkává málo, ale chce vědět, jak se komiks tvoří.

Martin Šinkovský napsal a Ticho762 nakreslil komiks "Píp & Půp", který je prostě parádní. Tohle je příběh, který mě vyloženě nadchnul. Když děláte s počítačem, tak vás ohromí parádní hlášky, které vycházejí z toho, že jako lidé něco říkáme, ale jako roboti bychom to říkali trochu jinak. Mluva je skvěle přizpůsobena a je zábavná. Děti to nemusí tolik ocenit, ale třeba se mýlím. Příběh výborný, má trochu náznaky něčeho temnějšího, ale opravdu jen náznaky. Kresba je odlišná od všeho ostatního, ale ve spojení s tématem účelná a zajímavá. Využívání ploch černé a bílé je naprosto v souladu s potřebami děje. Komiks "Zelený vlk" s příhodou "Strach má velké oči" nám představuje Karel Jerie ve scénáři Kimey. Je to ulítlé, trochu pohádka, trochu horor, trochu sci-fi, trochu komedie, trochu drama a přitom to pořád funguje.

Na tvorbě "Bublifuku" se účastní také Tomáš Prokůpek, který přispěl stránkou "Prakomiksy", kde se věnuje krátce tvorbě Karla Ladislava Thumy a stručně tak představuje praotce českého komiksu. Tohle je stránka, která je pro české čtenáře, kteří začínají s komiksem, hodně přínosná, protože se dozví o tom, že neplatí "nebylo tu nic, pak Saudek, pak zase nic a pak ti intoši, co se snaží o něco speciálního, co musí nést něco hlubokého". Ne, český komiks je bohatý a hlavně má nesmírně dlouhou tradici. Jen se na to nesmí zapomenout. O tom, že jsou zde i současní autoři, kteří stojí za čtení, jsou zábavní a přitom sví, svědčí stránka "Dikobraz", kde se prezentují Vhrsti, jehož tvorba je prostě nádherná a vždy mě osloví, ale také Aneta Žabková a Bára Buchalová, s jejichž tvorbou jsem se rád setkal poprvé.

Trochu jsem se obával toho, že Petr Kopl jen vloží své "Tři mušketýry", ale to bych mistra hodně podcenil. Komiks "První zkušenost" je něco jako prequel ke zmiňované knize, ale na Petrovi je skvělé, že prostor - celkem 6 stran - využil naplno a prezentuje přesně to, co jej zdobí - vychytaný kresebný styl, který je jeho rukopisem, příběh, který má smysl, a hlavně humor, který je všudypřítomný a prostě dobrý, a to jak v kresbě, tak i v textu. S tím jsem si také uvědomil, že je potřeba další dávka něčeho většího, co by Petr vytvořil. Je možné, že v roce 2015 od něj není venku žádná větší věc? No jdeme raději dál... Tomáš Kučerovský nám v příběhu "Hilfréd Hubertus Babočka a vzpoura strojů" představuje steampunk pro děti, který má fantazii, má nápad, má skvělé provedení a také pointu. Jojo, pro děti je možné vytvářet skutečně různorodé komiksy, které nebudou vadit ani odrostlejším.

"Trampoty principála Piškoty" a epizoda "Největší stan" je poslední stránka komiksu ještě uvnitř revue a přiznám se, že to je příběh, který jsem si musel číst dvakrát, abych ho pochopil. Na pointu jsem nakonec přece jen přišel, ale celkově mi to v kresbě Petra Šrédla přišlo tak nějak trochu zmatečné. Anebo jsem byl unavený. No, jednoduše, tohle je komiks, který se mi v celém "Bublifuku" líbil nejméně. Pak už přichází jen zadní obálka a s ní jednostránkový komiks "Knihomol Bubu" a příhoda "Ztracený komiks". Na závěr vtípek, který má nápaditý průběh a dobrou pointu, která k postavě sedí. Tady je vidět, že Bára má postavičku v malíku.

"Bublifuk 1" je tedy hned na první pokus úspěchem. Je to jak v tom, že jsou zdě nesmírně různorodá témata, ale především v tom, že ta témata jsou pojata kvalitně, zajímavě, poučně a přitom nenásilně, no a k tomu všemu je to sranda. Musím pochválit jak všechny autory, tak i grafiky, kteří se postarali o to, aby byla forma celé revue jednotná a příjemná na oko. Dobře se zde četlo a celkově na mě grafika působila kompaktně a nerušivě. Docela se těším na další číslo, které přijde v únoru, protože se určitě bude jednat o další nacvakaný sešit. "Bublifuk" koupíte v knihkupectvích a více informací najdete na oficiálních stránkách. Za 55 Kč (50 Kč v případě předplatného) to je výborné čtení. Ale ono by bylo výborné i při vyšší ceně. V procentech si nechávám rezervu. Přece jen je tohle první díl. Klárce přeji, ať jí nadšení i dobré nápady vydrží a pořád se jí drží výborní autoři. Snad se neskončí jen u plánovaných čtyř dílů a prodeje umožní vytvoření dalších. Takže kupujte, sdílejte, ať naše děti mohou číst něco kvalitního.

Komiks "Bublifuk" zakoupíte na stránkách nakladatelství Triton, kde si také můžete zakoupit předplatné na čtyři čísla.

2015-11-24

#1044: Útok titánů 5 - 75 %

Útok titánů 5 (Shingeki no Kyojin 5)
Vydalo nakladatelství Crew v brožované vazbě v roce 2015. Původně vyšlo jako kapitoly 19 až 22 v sérii "Shingeki no Kyojin" (japonsky 進撃の巨人), souborně v roce 2011 u Kodansha. Kniha v originále nese název "Shingeki no Kyojin 5". České vydání má 196 stran a prodává se v plné ceně za 189 Kč.
Knihu zakoupíte v knihkupectví Minotaur.

Scénář: Hadžime Isajama
Kresba: Hadžime Isajama

Docela jsem se těšil na to, že se zase podívám do světa titánů, do světa, kde lidé žijí v neustálém strachu z toho, že se objeví obr, který bude nad jejich síly. Ono je možné tenhle příběh brát celkem snadno jako alegorii na současnou Evropu, ale i na jiné problémy, kterými museli lidé v minulosti čelit. Z pohledu Japonců by se například mohlo jednat o to, jak se země ocitla pod ničivou destrukcí atomových bomb, ale na druhou stranu sama se stala titánem, když ovládla Čínu a prováděla zde zvěrstva. Ten příběh v rámci těchto souvislostí nabírá na intenzitě. Ale proč to zmiňuji. Tohle není v první řadě politický komiks. Je to komiks, který má rozhodně společensko-kritický podtext, který je z dění hodně cítit. A je to dobře. Právě v tomhle směru mi přijde manga "Útok titánů" tak specifická a do jisté míry v rámci mainstreamu i výjimečná.

Trochu se plácáme na místě a máme problém s tím, jak naložit s postavou Erena Yaegera. Je kladnou postavou? Je zápornou postavou? Nevíme, protože to neví ani on sám. Ale lidé se ho rozhodně bojí. Bojí se ho, protože je tak velkou neznámou a protože má propojení s titány, kteří jsou pro ně velkou hrozbou už roky. Ten strach je pochopitelný, ta nenávist je ale přece jen něco jiného. Vzniká velmi snadno. Můžete nenávidět obry, ale když je sami těžko zabijete, nemůžete svou nenávist usměrnit. Když před vás ale postaví malého kluka a vy máte rozhodnout o jeho osudu, je to celkem jednoduché. Ten kluk je na první pohled bezbranný a bylo by strašně jednoduché se s ním vypořádat. Záleží jen na vás, jak se k tomu postavíte a která stránka ve vás převládne.

Příběh páté knihy se točí kolem toho, že se má rozhodnout o Erenově osudu. Asi je logické, že ho hned lynčovat nebudou, když už je to tak nějak hlavní postava tohoto příběhu, i když budete mít pocit, že hlavní postavou je spíš strach. A také titáni. Eren se dostává k průzkumníkům, kam míří i další postavy. A čeká je život v obavách, život na koních, kdy je až příliš jednoduché, aby zemřeli. Hadžime Isajama v této části ukazuje, že skutečně rád promýšlí do detailů, a to až technického a taktického charakteru, což může některé čtenáře odrazovat, protože to zpomaluje děj a může to nudit. Pro mě jsou tohle prvky, které jsou zajímavé a beru je jako důležité. Hlavně i proto, že mají v ději smysl a dál se s nimi pracuje.

Hadžime Isajama ukazuje, že i když chce být kritický ke společnosti, i když se chce zabývat vztahy, uvědomuje si, že by to mohlo čtenáře nudit, a tak se snaží o to, aby nenudil, aby zde byl důvod, proč číst dál. A ten zde skutečně je. Je to v tom, že čtenář prostě neví, proč se děje to, co se děje, co jsou titáni zač, kde se vzali a jaká je vlastně úloha Erena Yaegera. Tohle jsou prvky, které vás vedou dál. Díky nim snesete i to, že těch postav je někdy opravdu moc a vy se v nich ztrácíte. Podle mě ale s pátou knihou série stoupá, stává se ještě o něco zajímavější a má naběhnuto k pořádnému masakru. A doufám, že také k nějakému tomu dílčímu vysvětlení, protože já o tomhle světě chci vědět více, chci odhalit nějaká jeho tajemství.

Komiks "Útok titánů 5" zakoupíte na stránkách knihkupectví Arkham.

Na Comics Blogu najdete recenze na knihy:
"Útok titánů 1"
"Útok titánů 2"
"Útok titánů 3"
"Útok titánů 4"

2015-11-23

#1043: Plants vs. Zombies: Časokalypsa - 70 %

Plants vs. Zombies: Časokalypsa (Plants vs. Zombies: Timepocalypse)
Vydalo nakladatelství Computer Press v brožované vazbě v roce 2015. Původně vyšlo jako "Plants vs. Zombies: Timepocalypse" v roce 2014. České vydání má 80 stran a prodává se v plné ceně za 169 Kč.
Knihu se slevou zakoupíte v knihkupectví Minotaur.

Scénář: Paul Tobin
Kresba: Ron Chan

Já jsem si myslel, že nebude možné udržet kvalitu podobné série, ale když jsem otevřel druhou knihu a začetl jsem se, musím uznat, že Paul Tobin se tohoto díla spolu s Ronem Chanem chopil skutečně pevnou rukou a dává čtenáři přesně to, co se od podobné série může (a musí) očekávat - zábavu. Tady nejde opravdu o nic jiného než o to, aby se čtenář bavil. Tohle nemá být velký komiks, který vám bude předávat nějaké myšlenky, není to vážné dílo, které vás má dojmout nebo zasáhnout, je to prostě dílko, které vás má přinutit minimálně k úsměvu, nejlépe k tomu, že se budete smát i nahlas. Přesně tohle se tvůrcům daří. Takže pokud jste ochotni vypnout, nechat se unášet humorem, je tohle komiks, který vám to dopřeje.

Jak už název "Plants vs. Zombies: Časokalypsa" naznačuje, v tomhle díle půjde o něco s časem. Nejprve se setkáte se starými známými postavami, které jsou pořád v ohrožení zombie. Nate je mladý blázen, který se vrhne do každé akce, aniž by tušil, co se vlastně stane, ale je to takový správný mladistvý magůrek, s kterým se můžete bavit. Patrice je jeho společnice, které se daří ho krotit a hlavně přináší nápady pro přežití. A zachraňuje Natovi kejhák. Cvok Dave je pak postavou samou pro sebe, ale nejen cvokem, který sem tam provede něco ztřeštěného, ale je katalyzátorem děje a uvádí věci do pohybu. No a pak je tu Zomboss, který chce ovládnout svět. A spousta rostlin, které jsou na straně živých přátel, stejně jako spousta zombie, které jsou na straně Zombosse.

A o co že jde? Zomboss postavil stroj, který by dokázal zastínit slunce, čímž by bylo možné rostliny porazit. Jenže první test nedopadl dobře a součástky, které není možné nahradit, se rozletěly všude možně. Jenže problém je, že se nerozletěly jen v prostoru, ale i v čase. A tak musí Zomboss a jeho nohsledi cestovat do různých časových období, aby získal součástky zpátky. Naštěstí cvok Dave zrovna vynalezl stroj času, takže ani mladá dvojice není úplně v háji. Jen si musí poradit se všemi nástrahami, které na ně v jiných dobách - minulých i budoucích - čekají. Když jsem zjistil, že tohle bude o cestování v čase, docela jsem se vyděsil. Ale pak jsem se ujistil, že to jen další prvek, který slouží zábavě.

Paul Tobin vrší jeden gag za druhým a jsou zde skutečně promyšlené vtipné scény, stejně jako jednoduché skeče a hlášky, ale všechno to skvěle funguje a vy se vezete na vlně humoru, která vás ponese až dokonce. Ale nejde jen o ten humor. Jde i o ten příběh, který zde rozhodně existuje, má smysl a drží pohromadě. K tomu je pak opět skvělá kresba, která souzní s Tobinovým scénářem a dohromady tak vytváří něco, co je zábavné a snaží se nezastavit ani na chvilku. Eliminace nudných momentů se podařila a vy tak prožijete akční jízdu až do samotného konce. Musím říct, že se docela těším, až se zase pobavím u dalšího dílu, pokud u nás česky vyjde. Tuhle nenáročnou srandu člověk někdy potřebuje.

Komiks "Plants vs. Zombies: Časokalypsa" můžete zakoupit na stránkách Albatros Media.

Na Comics Blogu najdete recenzi na knihu "Plants vs. Zombies: Trávogeddon".

2015-11-20

#1042: Pupíky 7: Téměř dokonalé štěstí - 100 %

Pupíky 7: Téměř dokonalé štěstí (Nombrils 7 - Un bonheur presque parfait)
Vydalo nakladatelství CooBoo v brožované vazbě v roce 2015. V tomto vydání vyšlo jako "Nombrils 7 - Un bonheur presque parfait" v roce 2015. Původně vycházely stripy od roku 2004 v kanadském časopise "Safarir", později pak v legendárním magazínu "Spirou". České vydání má 52 stran a prodává se v plné ceně za 149 Kč.
Knihu se slevou zakoupíte v knihkupectví Minotaur.

Scénář: Dubuc
Kresba: Delaf


Tuhle recenzi skutečně píšu začerstva hned poté, co jsem sedmý sešit dočetl. Když měly "Pupíky" vyjít, říkal jsem si, že už nebude možné, aby mě i sedmý díl dostal tolik, jako mě dostaly ty předcházející. No, ukázalo se, že jsem se opravdu hodně mýlil. Tohle je série, která prostě nedovede zklamat, a já jsem naštvaný na autory, že nejsou schopní vydávat rychleji. Oni i tak vydávají celkem rychle, ale když jsem zavřel prozatím poslední sešit, z duše jsem je nenáviděl za to, že tam není dalších sto stránek, které bych si mohl přečíst. Proč? Protože "Pupíky" jsou prostě jedna z nejlepších stripových sérií, které v současnosti ve světě vycházejí. Kanadská dvojice frankofonních autorů dala stripům pro náctileté naprosto nový rozměr.

Ono by bylo strašně jednoduché sklouznout k tomu, aby se strip stal předvídatelným, aby přestal být vtipným, ale ne v tomhle případě. Navíc "Pupíky" rozhodně nejsou jenom o tom, že je to zábava. Ne, to by bylo rozhodně nedocenění toho, co série představuje. Když se řekne strip, v tomhle případě tedy jednostránkový, většinou si představíte humorné epizodky, které jsou spojené s nějakými postavami, epizodky, které nemají příliš vývoj, pokud mají vůbec nějaký, ale chtějí vás rozesmát. Nebo jiným způsobem útočí na vaše city a smýšlení. "Pupíky" jsou jiné. "Pupíky" fungují samostatně. Jednotlivé stránkové stripy, sem tam i dvou stránkové, mají vždy nějakou pointu, obvykle je zde vtip. Ale zároveň jako celek tvoří děj, který se neustále vyvíjí. A to rozhodně pro stripovou tvorbu není tak tradiční.

Tenhle vývoj se pak ukazuje na rozsáhlejším komiksu, který zabírá celkem osm stránek a je těsně před samotným koncem. Zde Dubuc a Delaf prezentují svoje mistrovství. Každá stránka opět funguje jako samostatný strip, ale jako celek se pak jedná o příběh, který dává dohromady všechny nitky, které se dějem prozatím zaplétaly. Scéna na oslavě narozenin je jednoduše dokonalá. Tvůrci dávají rozřešení všem postavám, ale v podstatě takové, kdy je rozmačkají a na konci vyplivnou. Tohle už není jen zábava, tohle je život s veškerou jeho krutostí. A přesto je zde pořád prostor pro nadhled a komiks nikdy nesklouzne k tomu, že by byl prostě jen patetický. Ty postavy jsou tak uvěřitelné, stejně jako jejich příběhy, že se s nimi prostě dokonale sžijete, fandíte jim, trpíte s nimi.

Bylo by strašně jednoduché nahlížet na postavy jen jako na karikatury. A ono se to nabízí, nemluvě o tom, že jimi pro určité potřeby - hlavně humoru - skutečně jsou. Jenže tvůrci vás dostanou komplexností svých postav, právě tím, jak se jejich životy vyvíjejí, jak nestagnují na místě. A díky bohu za to. Tohle je komiks, který bude mít navždy místo ve většině srdcí čtenářů, kteří ho budou číst. Je to série, kterou naprosto zbožňuji. Chtěl jsem si dávkovat stripy sedmého dílu postupně, ale to prostě nešlo. Komiks mě opět strhnul a já jsem ho prostě musel dočíst najednou. Samozřejmě, že mě to pak mrzelo. Samozřejmě, že teď chci víc. Ale budeme si muset počkat. Jedno je ale jisté. Až budu dělat přehled toho nejlepšího za rok 2015, "Pupíky" tam opět nebudou chybět! Děkuji autorům a děkuji "Albatrosu" za tak rychlý a kvalitní překlad!

Komiks "Pupíky 7: Téměř dokonalé štěstí" můžete zakoupit na stránkách nakladatelství CooBoo.

Na Comics Blogu najdete recenze na komiksy:
"Pupíky 1: Nejseš nějaká namyšlená?"
"Pupíky 2: Nad ošklivkami zataženo"
"Pupíky 3: Pouta přátelství"
"Pupíky 4: Souboj krásek"
"Pupíky 5: Ďábelský pár"
"Pupíky 6: Léto na zabití"

2015-11-19

#1041: Želvy Ninja: Menu číslo 3 - 80 %

Želvy Ninja: Menu číslo 3 (Teenage Mutant Ninja Turtles: The Works, volume 2)
Vydalo nakladatelství Comics Centrum v brožované vazbě v roce 2015. Původně vyšlo jako číslo 9 "Teenage Mutant Ninja Turtles" a jako tři jednodílné speciály vydávané v nakladatelství Mirage. Souborné vydání v této podobě pak vyšlo v roce 2015 u IDW. České vydání má 160 stran a prodává se v plné ceně za 249 Kč.
Knihu zakoupíte v knihkupectví Minotaur.

Scénář: Kevin Eastman a Ryan Brown
Kresba: Peter Laird, Michael Dooney a Steve Bissette

To nám to ale letí. Už jsme u třetí knihy ze série "Želvy Ninja", a i když se nám změnil logotyp, což bylo dopředu hodně avizováno a i v knize to Václav Dort vysvětluje, rozhodně se nic nezměnilo na tom, jakou kvalitu, příběhovou a kresebnou, dostáváme. I když mě druhá kniha tak neodrovnala jako první, tak v případě třetí jsem zase naskočil na nostalgickou vlnu, a to doslova, protože některá témata, která jsou v knize obsažena, skutečně nostalgii vzbuzují, ať už nostalgii po starých dobrých časech, kdy jsme želváky sledovali v televizi, anebo prostě nostalgii po dětské nevinnosti, která mě už bohužel před nějakou dobou také minula.

Kniha se skládá především z jednosešitovek, které se věnovaly jednotlivým postavám/želvákům. První jednosešitovka s Rafaelem, byla součástí knihy "Želvy Ninja: Menu číslo 1". Na zbylé tři se dostalo právě v knize "Želvy Ninja: Menu číslo 3", takže si tedy můžeme vychutnat příběhy zaměřené nejprve na Michelangela, následně na Donatella, přijde intermezzo v podobě devátého čísla hlavní série, no a nakonec se dočkáme i sešitu věnovaného Leonardovi. Jestli se vám zdá, že chybí číslo 8 základní série, tak snad můžeme doufat, že se objeví ve čtvrtém čísle, pravděpodobně kvůli chronologii událostí.

Tak, ale teď už je třeba se vrhnout na jednotlivé příběhy, které jsou součástí třetího čísla. První je tedy Michelangelo a jeho "Vánoční mimozemšťani". Trochu jsem doufal, že tu budou opravdu mimozemšťané, ale i když je tohle jen o hračkách, tak se mnohem více akcentuje kouzlo Vánoc a toho, co je člověk, respektive želvák ochoten udělat pro to, aby na světě - nebo alespoň v jednom místě - nebylo bezpráví. Akční, zábavné, se skvělými velkými panely, kdy jsem Lairdovu kresbu skutečně musel obdivovat, protože každý panel je krásně plný a není nudný nebo prázdný. Ale to je s ním spojeno celou dobu.

Následující příběh není věnovaný jen Donatellovi, ale také někomu dalšímu. Název "Kirby a pokřivený krystal" jasně napovídá. Tohle je tribut velkému Jackovi Kirbymu, který v komiksu sám vystupuje a je zde prezentován s láskou a nadhledem, stejně jako je "citována" jeho kresba. Tady je vidět, že vzdát hold je možné efektně a zábavně, navíc ta nostalgie je se závěrem skutečně úderná a příjemná. Z jiného ranku je pak další kapitola, která je původně devátým číslem hlavní série. Točí se hlavně kolem Třísky a toho, že je schopen si vyměnit tělo s umírajícím mužem. A i když se jedná o akční komiks, je zde i poselství, které je tak pěkně v duchu kodexu bušidó, že se mi to prostě muselo líbit. Tady je Japonsko zase o něco více přítomno než v předchozích příbězích a já si skoro říkám, že je škoda, že se komiks nejmenuje "Samuraj želvy".

Poslední příběh velmi příjemně překvapí svou kompozicí, Až na úplně poslední dvě stránky je komiks tvořen tak, že většinu strany zabere Leonardo a jeho akce na střechách newyorských domů, přičemž poslední spodní zhruba pětina stránky je věnována ostatním a tomu, jak se připravují na Vánoce. Skoro by se zdálo, že ten Leonardův příběh je jenom akce, ale ona je to akce nápaditá a strhující. A graduje. Graduje i příběh, a to jak ten akční, tak ten doprovodný. A když se na konci konečně střetnou, tak vám dají pořádnou ránu. A vy listujete dál, ale zjišťujete, že na vás čekají už jen bonusy v podobě obálek. Pokud jsem tvrdil, že předchozí díl byl zakončen tak nějak obyčejně, že člověk nevěděl, na co se má těšit, tak tentokrát je jasné, na co se těšit, a čtenář je navnazen na další dění. I když se z příběhů vytratila drsnost a krev a ony skutečně připomínají příběhy tak, jak je známe, přesto si nemůžu pomoct, ale tyhle samostatné epizody fungují skvěle a dávají čtenáři to, co od želváků požaduje - akci, zábavu a příběh, který nebude jen stagnovat. Všeho je zde dost, navíc v parádní kresbě, která mě dostává stále víc a víc.

Komiks "Želvy Ninja: Menu číslo 3" si můžete se slevou zakoupit na stránkách Comics Centra.

Na Comics Blogu najdete recenzi na knihy:
"Želvy Ninja: Menu číslo 1"
"Želvy Ninja: Menu číslo 2"