2013-05-31

#102: Ragemoor - 70 %

Ragemoor (Ragemoor)
Vydalo nakladatelství Comics Centrum v pevné vazbě a v limitované edici (100 kusů) v roce 2013. Původně vyšlo jako čtyřdílná minisérie u nakladatelství Dark Horse. Souborné vydání vyšlu u Dark Horse v roce 2012. České vydání má 112 stran a prodává se v plné ceně za 499 Kč a za 2000 Kč v limitované edici.

Scénář: Jan Strnad
Kresba: Richard Corben

Když jsem se dověděl, že chce Comics Centrum vydat komiks "Ragemoor", musím říct, že jsem byl překvapený. O to více mě zarazilo, že tak činí dokonce ve sběratelské edici. Kdo tenhle komiks vlastně zná? Obavy byly hodně rychle rozmělněny rekordem ve vyprodání limitované edice. 100 kusů limitované edice, prodej začíná v 12:00 dne 23. května 2013 - prodej končí v 12:52 toho samého dne. Lidé vykoupili celou limitku za necelou hodinu, to je rozhodně úspěch. Otázkou je, jestli tak činili proto, že je to skvělý komiks, nebo proto, zda je to limitovaná edice, a to samo o sobě je mnohdy zásadní argument ke koupi. Pojďme se tedy podívat na to, kde je pravda.

Původní komiks začal v USA vycházet v nakladatelství Dark Horse v březnu roku 2012 ve formě sešitů. Poslední čtvrtý sešit vyšel v červnu 2012 a již v listopadu téhož roku vyšlo souborné vydání komiksu, a to rovnou v pevných deskách. Pravda, je rozhodně zajímavé, že komiks rovnou vyšel hned v pevných deskách. Do jisté míry je to jistě dáno i tím, kdo komiks kreslil. Kreslířem je Richard Corben. Osobně mám jeden problém hned s ním. Ač je Richard Corben člen Eisnerovy síně slávy, nic to nemění na tom, že jeho styl mi prostě jen tak nesedne. I když umí nakreslit skutečně realistické postavy, navíc má skvělou kresbu z hlediska využití světla a stínu, jeho používání černé a šedé je skoro dokonalé, pořád prostě nejsem schopný překousnout ty jeho divné tvary.

Problém mám třeba hned s postavami. Mají to být černoši? Na tom bych neviděl nic špatného, ale vzhledem k tomu, že strýc se sestřenicí, kteří na hrad Ragemoor přijíždějí za hlavní postavou, Herbetem, mají černošské rysy, předpokládal bych je i u Herberta. U něj ovšem chybí. Je to trochu zvláštní a v černobílém provedení, v němž komiks vyšel i původně, to vytváří trochu podivný dojem. Na druhou stranu, jakmile dojde na kresbu monster a přerostlých zvířat, kresbě není možné nic moc vyčíst, stejně jako kresba hradu Ragemoor, u které vám dojde, proč si právě Corbena vybral pro spolupráci na "Hellboyovi" i Mike Mignola.

Něco od Corbena už u nás vyšlo (příběh „Makoma“ ve sbírce "Hellboy:Pražský upír a další povídky" a také komiks "Hellblazer: Těžké časy"), ale Jan Strnad byl celkem velkou neznámou (pouze povídka v úplně první "Crwi" a také v komiksovém sešitu "Záhadný Spider-Man 11"). České jméno má po předcích, ale sám byl již narozen v Americe. Hezké je, že mu bylo dáno české jméno, respektive česká podoba tohoto jména. To moc nehovoří o tom, že je dobrý scénárista. Spolu s Richardem Corbenem už ale spolupracovali na komiksech "Den", "Mutant World" nebo "Jeremy Brood". Ani jednoho jsme se u nás nedočkali. Pro většinu čtenářů tak byl Jan Strnad nepopsanou stránkou. Co před nás v komiksu "Ragemoor" postavil?

Ragemoor je hrad, starobylý a podivný, kde žije Herbert se svým šíleným otcem, sluhou Bodrickem a kupou dalších poskoků, s nimiž se neseznámíme postupně a kdybych o nich něco prozradil, zkazil bych překvapení. Na Ragemoor přijíždí Herberův strýc s domnělou sestřenicí, která je ve skutečnosti jen herečkou. Herbert dospělou Anorii nikdy nepoznal, a tak švindl neodhalí. Hostitel své návštěvě vypráví zajímavý příběh o tom, že Ragemoor vlastně není hrad, ale je to podivný organismus, který se mění, roste, každé ráno je trochu jiný. Dějí se zde skutečně děsivé věci. Hosté samozřejmě nevěří, ale vzhledem k tomu, že musejí na hradě přečkat noc, sami velmi rychle pochopí.

Co se spolupráci Strnada a Corbena nemůže vzít, to je skutečnost, že jsou schopni dokonale vystavět atmosféru. K tomu se vyjádřil i ředitel Comics Centra Václav Dort: "S minimem postav vytvořil Strnad nádherné atmosférické dílo, které klade důraz spíše na mezilidské vztahy, než na bezejmenné hrůzy nebo hektolitry krve. Jeho dialogy jsou funkční a nápady neortodoxní." S tím, co vytváří hrůzu, nelze úplně souhlasit. Strnad se velmi inspiroval Lovecraftem v jeho vesmírném děsu a hrůze nepopsatelné, kterou se díky Corbenovi popsat podařilo. Hrůzy, které na nás číhají, jsou poměrně jasně definovány. I když je jejich podoba celkem jednoduchá, stejně dává komiksu ten správný impuls. Vždyť nás děsí přece tak jednoduché organismy jako červi. Právě v tomto směru, ve vystavění hororu nikoli lidského, ale založeného na monstrech, Corben exceluje, kdežto Strnad zase ve svém scénáři dává větší důraz na rovinu psychologickou. Tady pak dochází k určitému tření mezi záměry obou tvůrců. Konstrukce hradu je v kontrastu s destrukcí lidského života. Není to vždy úplně pozitivní.

Ve scénáři je možné najít kafkovské motivy. Hned se nabízí spojitost s novelou "Proměna", kde se Řehoř Samsa promění v brouka a zjišťuje tuto skutečnost ráno, po probuzení. Strnad problém pojal z jiného pohledu, přesto navazuje na Kafkovu existenciální strunu a nachází naději tam, kde je na první pohled jen destrukce. Jenže je to naděje lichá. Co vytrpíme, abychom zachránili svět? Anebo je správná otázka tato: Jsme tak moc slabí, že se raději podvolíme, aniž bychom se pokusili o hrdinský čin?

I když má komiks jednoznačně zajímavé prvky a je nadprůměrný, což jsem si, přiznám se, po prvním přečtení v originále nemyslel, po druhém přečtení musím zhodnotit, že zde něco navíc skutečně je. Nikoli však tolik, aby si komiks zasloužil hodnocení výrazně nadprůměrné. Kde jsou chyby? Co se mi nezdá? Strnad využívá jen pár postav, ale rozehrává před námi poměrně rozsáhlou mytologii, která by si zasloužila více prostoru. K tomu, jak je mytologie rozsáhlá, je pak pointa příběhu neskutečně slabá a navíc předpokládaná. Sem tam budete mít pocit, že scénárista už prostě nevěděl, co do děje vložit, aby to bylo ještě zajímavější, ještě odlišnější. To pak vyvolává určitou brakovost, kterou osobně uznávám, brak je dle mého pojem, který byl hloupě zprofanovaný, ale Strnad se snaží brakovost zakrýt spisovatelskými kudrlinkami, možná až trochu zbytečně. Přesto se jemu a Corbenovi podařilo vytvořit něco, co v moderním komiksu tak často nevídáme – atmosférický gotický horor v duchu klasických tvůrců jako Poe, Lovecraft nebo Dunsany.


Minimálně 5 % z hodnocení dělá i české vydání, které je provedeno skutečně skvěle, je to kvalitní pevná vazba (a jen pevná vazba, komiks v paperbacku nebyl vydán), navíc doplněná výtečným překladem Jana Kantůrka, u něhož je pokaždé poznat, že si s textem neskutečně vyhrál. Mluva vás zavede do té správné doby, a to je jen dobře. Dojem z komiksu se tak prohlubuje. V závěru nás ještě čeká bonusová galerie, kde vidíte, jak Richard Corben pracuje, což je myslím velmi zajímavý náhled do jeho tvorby. Komiks "Ragemoor" vyšel v limitované edici, která obsahuje pevnou schránku na komiks, certifikát, plakát, záložku a rukavice na čtení. V úvodu jsem zmínil otázku, proč byla speciální edice tak rychle vyprodána? A odpověď? Asi částečně i kvůli příběhu, ale hlavně si myslím, že to byl dobrý marketing.

Komiks "Ragemoor" si můžete se slevou zakoupit na stránkách Comics Centra.

#101: Preacher 5: Konec iluzí - 70 %

Kdyby se lidí (rozuměj komiksových fanoušků) zeptali, jaký je nejlepší komiks Gartha Ennise, myslím, že by mnoho respondentů odpovědělo "Preacher". Poměrně zaslouženě. Článek je převzat ze stránek Necronomicon (Horor Web), kde jsem doposud zveřejňoval své komiksové recenze. Původně recenze vyšla na adrese: http://www.horor-web.cz/clanky/preacher-konec-iluzi.html (recenze je mírně upravena a rozšířena)



Preacher: Konec iluzí (Preacher: Dixie Fried)
Vydalo nakladatelství BB/art ve spolupráci s Crew v brožované vazbě v roce 2009. Původně vyšlo jako čísla 27 až 33 série "Preacher" v nakladatelství Vertigo (dospělejší odnož DC Comics). Souborně v originále komiks vyšel jako "Preacher: Dixie Fried" v roce 1998 u DC Comics. České vydání má 232 stran a prodává se v plné ceně za 499 Kč.

2013-05-30

#100: Interview with Mark Fearing

Mark Fearing is interesting American author who is not only illustrator of children book. He does them but also adults can love his books because they can find there more deep thoughts. You will be very surprised by his story in "Earthling!". It is not just a grapchic novel for children; the story is more comprehensive and wide. "Earthling!" was published in the Czech Republic as first of Mark's works. For this occasion, I tried to contact Mark and want to do an interview with him. Mark was willing to do it and he provided some of his art, too. I hope that we will meet his books on Czech bookshelves in future. But now, it's time to our interview.

All published arts were provided by Mark Fearing and I thank him for this. Mark Fearing is owner of all rights to them.


Were you surprised how well "Earthling!" had been accepted and reviewed?

It’s always nice to hear good things about what you create! I am happy when people are excited about what I tried to do with "Earthling!". It’s a pretty big story compared to many of the younger reader books here in the United States. I have to remind myself that with any project I do, some people will like it, some won’t. But I get many letters from people who have read it and enjoyed it and that feels great.
The one of first paintings for "Earthling!"


"Earthling!" has many genre overlaps. It is a bit of comedy, dramatic, piece, sport story and of course sci-fi. Reader can find there social issues and interesting view on topics like racism, xenophobia. What was your first intention when you got the idea of creating "Earthling!"?

I write a great deal of science fiction and I was trying to create a big science fiction adventure that both young and old readers could enjoy. I didn’t want it to be too complicated, but I also didn’t want it to be so simple that the story didn’t have any surprises. With everything happening in the world today I think it is valuable to create stories that remind us that many of the difficulties we face are because of the fear we have of one another. And how some people can create fear and turn that fear to hate. Then we find we are willing to accept horrible actions to make us feel safe. But I also like to write comedy and I like to draw funny characters and poses. So even though I want to talk about some serious issues, I try and do it with humor and fun.
The Book That Eats People. 2009. Random House. Written by John Perry. Illustrated by Mark Fearing


You are not only comics author but illustrator, also film maker. What is your main love? What does interest you most?

I love writing and drawing books. I also enjoy making animated short films. But first and foremost I like sitting down and writing a story and then illustrating it, whether it is for a child’s picture book or an older reader comic book or graphic novel. It is hard for me to pick one thing. I greatly enjoy the creative process.
Page from work in progress - graphic novel "Robot Boys"


Could you tell us whether you had (and have) some favorite artists (not only in comics world) that influences you a lot?

There are so many wonderful artists and writers in the world! It seem like I can always walk into a library or bookstore and find wonderful work by people I have never seen before. Here in America I don’t always see the latest European comics, but many of my favorite cartoonists are working in Europe. Lewis Trondheim, Manu Larcent, Cyril Pedrosa are all currently on my reading list. Filmmakers like Hayao Miyazaki ("Totoro") and Chris Sanders (Directed "The Croods" and "Lilo and Stitch") influence me.
Artists whose work I know from picture books like Oliver Jeffers, Oliver Tallec, Louis Joos, Marla Frazee, Valeri Gorbachev, Pascal Biet, AnnaLaura Cantone, Lane Smith, Mo Willems. The list is diverse and long.
And there’s cartoonists like Sergio Aragones, Ronald Searle and from years ago Charles Schulz ("Peanuts"), Charles Addams and Edward Gorey who influenced me. There’s also an American poet and painter named Kenneth Patchen whose work inspires me.
Art from never published adventure story collection


Have you the Favorite One in your own works?

I wrote and animated a short film called "The Thing with No Head", which is probably my favorite project. "Earthling!" is pretty close and with a small press comic book released here in the United States called "Cenozoic".
Super Friends


Could you tell us what are you working on right now?

I am currently finishing a picture book that I wrote and illustrated that will be released next year in the United States. I am also starting two new picture books I will be illustrating written by different authors. I have also started writing and drawing a new graphic novel called "Quest". It’s based in a world of fantasy with wizards, trolls, and strange enchanted weapons. But it’s really a funny book and how the small things on a Quest, just like in daily life, can make things difficult and change your life. I am also working on several other picture books and graphic novels.
Work in progress - graphic novel "True North"


Can you describe us – in a short way – process of creating your comics? When do you start drawing? Do you make a lot of research? Who is your first critic?

I always have lots of stories in my head dancing around. I have to pick carefully because if I start too many things, nothing gets done! I like doing research, usually by reading other books, some historical. As I write a story that I think is bound for a comic or illustrated book, I will start to doodle and draw characters. By the time I am done writing and editing a story I usually have a very good idea of what the art will look like.
I have several friends who read my work and give me notes and my agent in New York also reviews my work and shares his opinion. This is very helpful, as he knows what the publishers are doing and what editors say about my work. So he knows where to go with my children’s books when they are ready for review by an editor.
I spend a lot of time on a manuscript before any editor at a publisher sees the work. Once it is ready my agent sends it to the Editor. Sometimes the editor likes it and they buy it, sometimes they like it, but don’t buy it believing that for some reason the story will not sell. Sometimes they just don’t like it! So you do a lot of work and most often you get a rejection. But you have to tell yourself that next time you’ll do better and sit back down and start again. I don’t know any other way to improve your work than to keep doing it.

Thank you very much!

Mark is always working on several projects and he let me to show you same pages on works he is doing now. First, pages from "Quest":


And last but not least, pages from book that is inspired by Mark's animated short "The Thing With No Head" (also work in progress):





#99: Mark Fearing vždy pracuje na několika věcech najednou (rozhovor)

Mark Fearing je zajímavým americkým autorem, u kterého se může na první pohled zdát, že tvoří hlavně pro děti. Tvoří pro ně, o tom není pochyb, ale jeho knihy jsou přístupné i dospělým a jsem si jistý, že i dospělí se u nich budou bavit. Takovým příkladem je "Pozemšťan!", který nedávno vydala Mladá fronta. Jedná se o skvělou sci-fi výpravu, která vás překvapí svým přesahem. Můžete si přečíst recenzi. Rozhodl jsem se, že bych se Marka rád zeptal na několik otázek, abych ho (a také jeho tvorbu) trochu českému čtenáři přiblížil. Mark souhlasil s pro mě překvapivou vstřícností a během několika dní byl rozhovor hotový. Zároveň mi zaslal jako bonus i některé jeho práce jako ukázky. Nyní se můžete začíst do toho, co mi Mark řekl o sobě a o své práci. Osobně jsem docela zvědavý, jestli se u nás ještě něčeho se jménem Mark Fearing dočkáme. Mimochodem, k Markovi se ve spojitosti s Českou republikou váže zajímavá skutečnost. Své předky má právě zde, protože jeho dědeček se narodil v Praze. O svých českých předcích však vůbec nic neví, kontakty zde žádné nemá. Příjmení dědečka bylo Kulhánek, ale hledat nějaké spojitosti, to už musí někdo jiný.

Všechny obrázky, které jsou zde uveřejněné, byly poskytnuty přímo Markem Fearingem, za což mu děkuji. Mark Fearing je vlastníkem autorských práv.


Byl jste překvapen, jak pozitivně byl "Pozemšťan!" přijat?

Vždycky je skvělé slyšet kladné ohlasy na to, co vytvoříte! Jsem šťastný, když jsou lidé nadšení z toho, o co jsem se v "Pozemšťanovi!" pokusil. Je to poměrně velký příběh ve srovnání s jinými knihami, které jsou ve Spojených státech určeny mladším čtenářům. Vždycky si ale s každým projektem musím připomínat, že někteří lidé budou mít výsledek rádi, jiní nikoli. Dostávám hodně dopisů od lidí, co "Pozemšťana!" četli a užili si ho a to je prostě skvělý pocit.
Jedna z prvních maleb ke komiksu "Pozemšťan!"


"Pozemšťan!" má poměrně velké množství žánrových přesahů. Je to trochu komedie, drama, sportovní příběh, ale samozřejmě hlavně sci-fi. Čtenář zde může najít sociální problémy a zajímavé pohledy na rasismus nebo xenofobii. Co byl váš první záměr, když jste "Pozemšťana!" začal tvořit?

Ve sci-fi jsem toho napsal docela dost, ale tentokrát jsem chtěl napsat velké vědecko-fantastické dobrodružství, které by si užili děti i dospělí. Nechtěl jsem to nějak moc komplikovat, ale zároveň jsem nechtěl, aby to byl jen nějaký jednoduchý příběh bez překvapení. Se vším, co se dnes ve světě děje, myslím, že má smysl vytvářet příběhy, které nám připomenou, jakým těžkostem denně čelíme jenom proto, že se bojíme sebe navzájem. A také má smysl ukazovat, jak někteří lidé úmyslně vzbuzují strach a mění ho v nenávist. Potom zjistíme, že jsme schopni vykonat i něco hrozného, abychom se cítili v bezpečí. Stejně tak ale rád píšu humorně a rád kreslím zábavné postavy a scény. Takže i když chci mluvit o něčem vážném, zkouším tak činit s humorem.
Ukázka z knihy "The Books That Eats People", která vyšla v roce 2009 u Random House. Napsal ji John Perry, Mark ji ilustroval


Nejste jen komiksový autor a ilustrátor, ale také filmový tvůrce. Co je vaše láska? Co vás z toho baví nejvíce?

Miluju psaní a kreslení knih. Stejně tak si užívám tvorbu krátkých animovaných filmů. V první řadě ale zbožňuji, když si můžu sednout a napsat příběh, který následně ilustruji, a je jedno, jestli je to dětská obrázková knížka anebo komiks či grafický román pro dospělé. Je pro mě strašně těžké soustředit se jen na jednu věc. Proces vytváření mám ze všeho nejraději.
Ukázka z chystaného autorského komiksu "Robot Boys"


Mohl byste nám prozradit, zda jste měl (máte), některé oblíbené autory (nejen ze světa komiksu), kteří vás skutečně ovlivnili?

Ve světě je tolik úžasných umělců a spisovatelů! Skoro to vypadá, že vždycky můžu napochodovat do knihovny nebo knihkupectví a tam objevit skvělé práce, které jsem nikdy předtím neviděl. V Americe nemám vždycky přístup k tomu nejaktuálnějšímu, co vzniká v Evropě, ale mnoho mých oblíbenců jsou právě Evropané. Lewis Trondheim, Manu Larcent, Cyril Pedrosa jsou v současné době na mém čtenářském listu. Filmaři jako Hayao Miyazaki ("Totoro") a Chris Sanders (natočil "Croodsovi" a "Lilo and Stitch") mě ovlivnili. Umělci, které znám z obrázkových knih: Oliver Jeffers, Oliver Tallec, Louis Joos, Marla Frazee, Valeri Gorbachev, Pascal Biet, AnnaLaura Cantone, Lane Smith, Mo Willems. Seznam je skutečně různorodý a dlouhý. A samozřejmě jsou tu tvůrci jako Sergio Aragones, Ronald Searle a z doby dřívější Charles Schulz ("Peanuts"), Charles Addams a Edward Gorey. Inspiroval mě také jeden americký básník a malíř Kenneth Patchen.
Ukázka z nikdy nepublikované sbírky dobrodružných příběhů


Které z vašich vlastních děl máte nejraději?

Napsal jsem a animoval krátký film "The Thing with No Head" ("Věc bez hlavy" – překlad je mnou použitý, nikoli oficiální, protože český oficiální jednoduše není), který je pravděpodobně mým nejoblíbenějším projektem. "Pozemšťan!" k tomu má také hodně blízko a ještě komiks "Cenozoic", který ve Spojených státech vyšel v malém nákladu.
Markovo pojetí superhrdinů


Můžete nám prozradit, na čem pracujete zrovna teď?

Zrovna dokončuji obrázkovou knihu, kterou jsem celou vytvořil a která ve Spojených státech vyjde příští rok. Zároveň začínám další dvě nové obrázkové knihy, které budu ilustrovat, ale jejich autory jsou jiní spisovatelé. Také jsem začal psát a kreslit nový grafický román nazvaný "Quest" ("Výprava" - neoficiální překlad). Odehrává se to ve fantasy světě s čaroději, trolly a zvláštními magickými zbraněmi. Ale je to hlavně zábavná knížka o tom, jak maličkosti mohou na výpravě, stejně jako v životě, všechno zkomplikovat a nakonec i změnit váš život. Navíc pracuji na několika dalších obrázkových knihách a komiksech.
Ukázka z chystaného komiksu "True North"


Mohl byste nám v krátkosti popsat, jak vypadá váš tvůrčí proces? Kdy začnete kreslit? Dbáte hodně na rešerše? Kdo je vaším prvním kritikem?

V hlavě mám vždycky velké množství příběhů. Musím si vybírat opatrně, protože když začnu moc věcí najednou, nic nedokončím! Rád dělám rešerše, hlavně tím, že čtu jiné knihy, především pak historické. Když začnu psát příběh, který by měl skončit jako ilustrovaná kniha nebo komiks, začnu si čmárat a navrhuji postavy. Ve chvíli, kdy mám příběh napsaný a editovaný, většinou už mám velmi dobrou představu o tom, jak bude příběh vypadat po výtvarné stránce.
Mám několik přátel, kteří čtou moje práce a předávají mi své poznámky. Také můj agent v New Yorku hodnotí mou práci a říká mi svůj názor. Je to velmi přínosné, protože on ví, co vydavatelé chtějí a co redaktoři řeknou o mojí práci. On prostě ví, kam má jít s mými dětskými knihami ve chvíli, kdy jsou připravené na to, aby se dostali do rukou nějakého vydavatele.
Na rukopisu strávím hodně času, než ho předávám vydavateli. Jakmile je rukopis připravený, můj agent ho vydavateli pošle. Někdy se mu to zamlouvá a knihu koupí, ale někdy, i přesto, že se vydavateli příběh líbí, knihu nekoupí, protože si myslí, že se to nebude prodávat. A někdy se kniha prostě nelíbí! Vydáte hodně úsilí a velmi často to končí odmítnutím. Ale musíte si říct, že příště to bude lepší, a pak si sednete a začnete znovu. Neznám jiný způsob, jak zlepšovat svoje dílo, než tím, že budu dál dělat to, co dělám.

Děkuji za rozhovor!

Vzhledem k tomu, že Mark Fearing pracuje na více věcech najednou, tak zde ještě několik ukázek. Nejprve  z připravovaného komiksu "Quest":


Další projekt, na kterém Mark v současné době pracuje, je kniha podle jeho vlastního animovaného kraťasu "The Thing With No Head":





#98: Preacher 4: Křižáci - 80 %


Kdyby se lidí (rozuměj komiksových fanoušků) zeptali, jaký je nejlepší komiks Gartha Ennise, myslím, že by mnoho respondentů odpovědělo "Preacher". Poměrně zaslouženě. Článek je převzat ze stránek Necronomicon (Horor Web), kde jsem doposud zveřejňoval své komiksové recenze. Původně recenze vyšla na adrese: http://www.horor-web.cz/clanky/preacher-krizaci.html (recenze je mírně upravena a rozšířena)



Preacher: Křižáci (Preacher: Proud Americans)
Vydalo nakladatelství BB/art ve spolupráci s Crew v brožované vazbě v roce 2008. Původně vyšlo jako čísla 18 až 26 série "Preacher" v nakladatelství Vertigo (dospělejší odnož DC Comics). Souborně v originále komiks vyšel jako "Preacher: Proud Americans" v roce 1997 u DC Comics. České vydání má 176 stran a prodává se v plné ceně za 399 Kč.

2013-05-29

#97: Liberty Meadows 1: Ráj - 90 %

Liberty Meadows: Ráj (Liberty Meadows: Eden)
Vydalo nakladatelství Crew v brožované vazbě v roce 2013. Původně vyšlo jako čísla 1 až 9 v sérii "Liberty Meadows" u nakladatelství Insight Studios. Souborně v originále komiks vyšel jako "Liberty Meadows: Eden" poprvé v roce 2003 u Image Comics. České vydání má 144 stran a prodává se v plné ceně za 249 Kč.

Scénář: Frank Cho
Kresba: Frank Cho

Byla to láska na první pohled, o tom se nedá pochybovat. Když knihu otevřete a Brandy tam na vás jukne v přiléhavém tričku, jste ztraceni. Tedy za předpokladu, že jste muž anebo máte lesbické sklony. Jasně, je to tím, že Brandy je opravdu krásně vyvinutá, ale také tím, že její obličej je obličej princezny. Krásný, nevinný, v jejich očích byste mohli plavat celé hodiny. Možná si řeknete, že náklonnost ke komiksové postavě je ubohá, ale jen se na ní podívejte, na její dokonalost. Tohle se mi naposledy stalo s hlavní postavou komiksu "Výprava za ptákem času". U Pelissy to bylo hlavně tím, že mám slabost na zrzky. Jen abych uvedl na pravou míru. Nejsem prototyp komiksového nerda, který má na zdi vyvěšený plakát Catwoman s rozepnutým kostýmem. Mám přítelkyni. Opravdu!
Obr�zek
Frank Cho nám nabízí stripový pohled na jeden útulek se zvířaty, kde je Brandy psychologem, Frank zvířecím doktorem, Julián ředitelem, Tony opravářem a Ralf, Dean, Truman, Oscar a Leslie chovanci. Na první pohled to nezní tak divně, jen je třeba si uvědomit, že Ralf je zakrslý medvěd, Dean prase (jako zvíře, ale i povahou, což je možná až moc jednoznačná karikatura), Truman je kačer, i když trochu vypadá jako datel Woody Woodpecker, Oscar je pes salám, pardon, jezevčík, a Leslie je přerostlý žabák. Věřte tomu, že s touhle skupinou si užijete srandu. A to ještě nemluvím ani o tom, jaké mají povahy, protože na tom samozřejmě strip stojí. Nejjednodušší asi bude představit si je postupně:
  • Frank - inkarnace samotného autora, který je zastydlý a až po uši zamilovaný do Brandy, což mu způsobuje velké problémy ve vyjadřování a nepříjemné tělesné stavy, jinak je to klasický neprakta a ňouma
  • Brandy - je krásná...
  • Julián - má nevyřízené účty s místní legendou, obřím sumcem Khanem, což je dějová linie, kde ho spatříme nejčastěji, jinak starší pohodář, který šílí ze svých svěřenců, ale to asi každý
  • Tony - velký chlap, vypadá nemotorně, možná trochu pomalejší, sem tam si užije nějaký ten vtípek ze strany zvířat
  • Ralf - nejspíš má trochu komplexy ze své výšky, původně byl cirkusovým medvědem, ale moc svému akrobatickému řemeslu čest nedělá, neustále je ve společnosti Leslieho, s nímž sleduje v televizi milovaný seriál - Xenu
  • Leslie - nenapravitelný hypochondr, který si u sebe dokáže diagnostikovat cokoli, včetně syndromu předčasného úmrtí kojenců, neustále Ralfovi ztrpčuje život, ale stejně jsou nerozluční a mají v rukávu nějakou tu kulišárnu
  • Dean - jak jsem řekl, je to prase, který je v Liberty Meadows na alkoholové, tabákové a drogové odvykačce, snaží se v baru balit ženy, ale jeho naděje jsou mizivé, pokud nezmíní, že je Kennedy, ale na to prostě slyší každá
  • Truman - všechny lidi, ale i některá zvířata oslovuje pane nebo paní a je trochu hloupý, ale je nejroztomilejším a zároveň je jeho dějová linie asi i nejemotivnější, hlavně díky psu salámu Oscarovi
  • Oscar - jezevčík, který je v Liberty Meadows proto, že jeho páníčci odjeli na dovolenou, sní cokoli a díky tomu sem tam ztrpčuje Frankův život, jinak je ale hodný, poslušný, blechy nemá
Obr�zek
A to jsou hlavní postavy. Je s nimi sranda, někdy dětinská, někdy banální, někdy jsou hlášky skutečně promakané. Úvod vás trochu navnadí a řekne vám, že by to mohlo být zajímavé, ale hned první dvě stránky se stripy mě dostaly a já jsem pochopil, že tohle je komiks, který chci mít doma, chci ho číst a chci se k němu někdy vrátit. Není to tak osobní záležitost jako "Calvin a Hobbes", který zůstane asi navždy stripem, jenž mě nejvíce dostal a vlastně trochu i ovlivnil, ale Cho má ve svých stripech svou vlastní poetiku, která funguje. Brandy je krásná, umí vypadat naivně, ale i odvážně, z princezny se proměňuje v Laru Croft. Doslova. Zvířata si žijí podle svých specifických karikatur, a i když máte místy pocit, že ty vtipy znáte z jiného provedení, dohromady to funguje dobře, snad i díky přesahu, kdy někdy postavy doslova vystupují mimo komiks a propojují se s jinými žánry, především pak s filmem. Zároveň se mi líbí, že některé příběhy jsou rozepsány do více stripů, které zaberou i několik stránek. Není to unikát, naopak, je to poměrně běžné, ale je zde vidět určitá návaznost a promyšlenost.
Obr�zek
"Liberty Meadows: Ráj" neosloví všechny, tím jsem si téměř jistý, ale bude to hlavně tím, že fanoušci už mají mnoho načteno. Přesto vám mohu slíbit, že pokud se do komiksu začtete, litovat nebudete. Možná vám nebudou všechny vtipy připadat originální, možná se někdy nebudete smát, ale když se do toho světa, který nám Frank Cho prezentuje, ponoříte trochu hlouběji, zjistíte, že je Liberty Meadows místo, kam byste se sami chtěli vracet. Jsou zde lidé a tvorové, s kterými byste si rozuměli a kteří by vás pobavili. Když máte špatný den, je "Liberty Meadows" přesně tím komiksem, do něhož se začtete a na chvíli budete mít pocit, že je zase všechno dobré, že se všechno v lepší obrátí. Sám o sobě je komiks takovou menší terapií, když vás něco trápí.
Invisible Girl and more by Frank Cho Comic Art
Tenhle vtípek jsem si nemohl odpustit, tak mě nekamenujte (mimochodem, je to Plastic Man, který má stejné schopnosti jako Mr. Fantastic)
Kdo je Frank Cho?
Původním jménem je to Duk Hyun Cho, který se narodil v roce 1971 v soulu, Jižní Korea, ale v současné době již má americké občanství a žije ve státě Maryland. Již v šesti letech se přestěhoval do USA a vyrůstal v městečku Beltsville. Jen si všimněte triček, které nosí vyprsené dámy v jeho komiksech. Nestudoval kresbu, naučil se kreslit sám, a to od různých autorů, mezi nimiž byli i Frank Frazetta nebo Norman Rockwell. Pracoval pro Penthouse Comix, což není vzhledem k jeho kresbám nijak překvapivé, bohužel povídka, kterou kreslil, nakonec nevyšla. Ale již v roce 1999 začíná publikovat "Liberty Meadows". Dokonce získává i Ignatz Award za výrazný počin mezi menšími vydavatelstvími. Od té doby začíná být více na očích, což se projevuje i v tom, že si ho všímají velká vydavatelství. Nejvíce ho zaměstnává Marvel, ale jeho kresby najdeme i pod hlavičkou Dynamite, Dark Horse a samozřejmě Image Comics.

File:Frank Cho at WonderCon 2010 2.JPG
A to je on - Frank Cho
Komiks "Liberty Meadows: Ráj" si můžete zakoupit na stránkách Seqoy.

#96: Marco Turini (interview in English)

I've decided (because the majority of Marco's fans are not from the Czech Republic) that it will be meaningful to publish interview with Marco in English. And... here it is:
Marco Turini is an Italian artist who was born near Pisa. He found his way to comics thanks to his father who did lettering for "Tex" series. Marco started his career in 90s and worked for Italian publishers alone (author of script and drawing too) or in cooperation with different authors. Because of his arts (it is described in the interview) he overstepped frontiers of Italy and co-operate with publishers such as Marvel or Avatar Press. Now, Marco draws for other big companies which are DC Comics and mainly Top Cow. He is publishing the Czech edition of his authorial comics "E.V.A." in November. "E.V.A." was firstly published in Italy, 2006. But fans can buy this book in advance - it will be available on Crwecon. Also, there Marco will talk about the creation of this comics and other interesting topics.
marco_web
This is Marco Turini
Enough writing. It is time for interview. I would like to thank Marco that he can spend a time doing this interview. His approach was great - this is also reflected in small bonus that is put to the whole end of this article. If you want to know more about Marco, visit his English web www.marcoturini.com.

In your art for “E.V.A.”, I can see influence of Moebius or Geof Darrow. But your women are amazingly European sexy. Were there some other authors that influenced you a lot?
Yes, i really love Moebius art. I have also been inspired by Alberto Breccia, Alfons Mucha, who is the greatest Czech artist for me, Gustav Klimt and many others. Concerning the women the main influence is Milo Manara....I am not inspired only by comic book artists and by painters but also by movie directors - about storytelling and visual angles. My favorite one is Stanley Kubrik, but I like a lot David Lynch as well.
Sketch from Batman - Marco co-operate with DC on "Legends of the Dark Knight"
You told (for www.komiksarium.cz) that “E.V.A.” is you answer on social problems in society. Do you try to reflect problems in Italy or problems from global point of view?
"E.V.A." reflects my opinion of the global society generally. This story was born because I wanted to show certain situations in the Palestinian/Israel conflict to comics readers . But, naturally, the story is a great metaphor of the nowadays world politic establishment...
One page from "Artifacts 26"
I can see (from “E.V.A.” teaser illustrations) that you are great in drawing women and robots, your city is very detailed. What do you like to draw most? Women, structures, techs, or anything else?
I love to draw women, guns and technologies :) All the thing, that are in "E.V.A."... I don't know why but I like to draw the contrast between the soft woman body and the hardiness of the technologies. I'm happy when I can draw like this.
One page from Italian edition of "E.V.A."
Are you working on some other comic book that will be your creator-owned project?
At the moment I am too busy with Artifacts, Cyber Force and other projects. But in past a lot of short stories and two other books were published in Italy. But only by erotic magazine and erotic publishers :) "E.V.A." isn't erotic and it is my preferred story - politics, sci-fi and just a little bit of sexy looking women.
You can find this and other interesting drawings on Marco's Facebook page
Could you tell as what are you working at now? (Interview was done on 21th May 2013)
Now I am occupied mainly with the ongoing series Cyber Force (Marc Silvestri story - Top Cow). I'm very lucky because this is the kind of story, that contains all my favorite things to draw. And I feel honoured to work with Marc - he is my favorite artist and great person.
He really can draw women
You create on your own and also for huge publishers. What is your cup of tea? You like a certainty of company offers or freedom of freelance creativity?
I prefer freedom... Drawing comics is a work but if possible I wish to work feeling happy. For example - I had total freedom by the publisher in the "E.V.A." case. In TopCow and in Dc I'm free about camera angles and many artistic things (and I am happy about it!) but I cannot influence the script.
Beauty and death in one picture
Have you some time to watch Czech comics market? Do you think that there is a future for artists?
Yes, I did. The Czech comics market is very small but I saw some interesting publications. I saw Aarghh! magazines (I collaborate with them for the 2014 number) and Crew (I found there some great DC titles). The Czech tradition is mostly underground or Saudek and less classic modern comics. Czech market is probably at the beginning and I predict other magazines coming soon.
I would like to get in touch with some professional Czech comics artists for future collaboration.
As was written, Marco also worked for Marvel
Your wife is from the Czech Republic as far as I know. But why did you chose to live here and not in Italy? I think that Italian comics and artists market are bigger than ours and also connection with the USA is better (in my opinion). Isn't it a problem to manage your career from here?
Yes, my wife and my daughter are Czech :) I live here from 2010, in Libcice, near Prague.
For working with USA i need only a good Internet Connection and here i have it :)
I've choose Czech Republic for living with my family because i love Prague, i think is the most beautiful city in the world....i prefer live here instead Italy...now in Italy isn't a good time, for cultural and economic reasons.

Thank you very much!

And - as I promised - a small bonus at the end. These are two sketches of "E.V.A." that are not included in the Czech edition of the book. I would like to thank Marco and Hanka that they allowed me to publish these sketches. Now, you can enjoy them too.